"Поетика" Аристотеля: фундаментально-онтологічний зріз
DOI:
https://doi.org/10.35433/PhilosophicalSciences.1(85).2019.56-65Ключові слова:
символічне виробництво та обмін, погранична ситуація, турбота, задоволення, неприховане, мімесис, страждання, катарсисАнотація
Аристотелівський концепт впізнавання розглянуто у горизонті платонівської ідеї пригадування, як об’єкт дослідження. Припускається, що аналіз ідеї пригадування дозволяє зрозуміти ті буттєві зміни, що відбуваються з людиною під час впізнавання. Також припускається зв’язок цих ідей із гайдеґґерівським концептом екзистенціалу турботи. Шляхом герменевтичної інтерпретації гайдеґґерівського екзистенціалу турботи та її історико-філософської реконструкції у трагедії Софокла ʺЦар Едіпʺ здійснене фундаментально-онтологічне тлумачення структурних складових аттичної трагедії: наслідування, задоволення, закон триєдності часу, місця, дії, фабула у складових перипетії, впізнавання, страждання, а також здивування, страх, співчуття, катарсис належать сутнісному виміру турботи. Показано, що наслідування як прояв турботи завдяки власній серединності може перебувати у двох станах – істинному (відтворення) та неістинному (подібність). Запропоновано до уваги, що задоволення виступає не лише внутрішнім станом людини, але й екзистенціалом – певним свідченням повноти розкриття трагічного перебігу подій. Доведено, що закон триєдності часу, місця, дії має у якості основи саме подійність турботи, яка поєднує сакральне та профанне, а також умови переходу людини до відкриття істини власного існування. Встановлено, що страждання як складова фабули, вводить нас у явище самотурботи – здивування, страх, співчуття, катарсису. З’ясовано, що подійність турботи проявляється у перипетії як погранична ситуація, що висвітлює справжню сутність людини. Нами виявлено аспекти розуміння феномена турботи такі як: περιποίησις і πραγματεία. Показано, що здивування сутнісно належить турботі як утворюючому початку буття людини: жодну подію ні у світі, ні у своєму житті не можна осягнути, якщо не здатний до здивування. Страх тлумачиться як екзистенціал, що вмикає ʺпросвіт істиниʺ людського буття. Усвідомлено, що співчуття є подійною дією, оскільки саме тут наводяться в людині такі структури як совість, провина, розуміння, каяття тощо. Обґрунтовано, що поезію взагалі, і трагічну поезію зокрема, можна розглядати як одну з форм, де відбувається артикуляція граничного питання про буття людини. Як висновок, запропоновано бачення катарсису як набуття нових горизонтів сприйняття світу та самого себе у ньому в умовах пограничної ситуації.
Посилання
Αριστοτελης. Περι Ποιητικης. Αθηνα : Απριλιος, 1995. 418 σελ.
Σοφοκλης. Ἀντιγόνη. Αθήνα: Εκδόσεις Επικαιρότητα, 1997. 189 σελ.
Σοφοκλης. Οἰδίπους Τύραννος. Αθήνα : Κάκτος, 1993. 177 σελ.
Heidegger M. Prolegomena zur Geschichte des Zeitbegriffs. Frankfurt am Main : Vittorio Klostermann, 1979. 447 s.
Heidegger M. Sein und Zeit. Tübingen : Max Niemeyer Verlag, 1967. 437 s.
Kuhlken J. Heidegger and Aristotle: Action, Production, and Ethos / The Journal of Speculative Philosophy. Vol. 28, N 3. 2014. Pp. 370–379.
Smith D. N. Sounding/Silence. Martin Heidegger and the Limits of Poetics. NYC : Fordham University Press. 2013. 233 p.
Sophocles. Oedipus the King. (trans by I. Johnston). Arlington, Virginia: Richer Resources Publications, 2007. 75 p.
Watts M. The Philosophy of Heidegger. London : Routledge. 2014. 340 p. E-resource. Access mode:
https://doi.org/10.4324/ 9781315730134 (Last accessed: 23.08.2019).
Аристотель. Этика. Политика. Риторика. Поэтика. Категории. Минск: Литература, 1998. 1392 с.
Артеменко А., Артеменко Я. Онтологія топосу // Наукові записки Національного університету ʺОстрозька академіяʺ. Серія ʺФілософіяʺ. Вип. 15. 2014. С. 84–87.
Балашова Л. В. Динамическая концепция метафоры: от Аристотеля до современной когнитивной лингвистики // Вестник Омского университета. 2015. № 2. С. 169–177.
Баумейстер А. Проект фундаментальної онтології: трансформація чи подолання феноменології? // Схід. 2015. № 4. С. 7–12.
Лимонченко В. Историзм Хайдеггера как основание философской истории философии // Проблеми гуманітарних наук: збірник праць Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка. Серія ʺФілософіяʺ, Вип. 41. 2019. С. 57–76. E-resource. Access mode: DOI: https://doi.org/10.24919/2522-4727.41.165815 (дата звернення: 23.08.2019).
Лозинская Е. В. ʺПоэтикаʺ Аристотеля: новые интерпретации и оценки (сводный реферат) // Социальные и гуманитарные науки. Серия 7. Литературоведение: Реферативный журнал. 2010. С. 89–99.
Мелетинский Е. М. Поэтика мифа. Москва: Восточная литература, 1995. 408 с.
Ноговицин О. Н. Драматургия Чехова и ʺПоэтикаʺ Аристотеля // Вестник РГГУ. Сер. ʺПсихология. Педагогика. Образованиеʺ. 2017. С. 91–107.
Позднев М. М. Когда написана ʺПоэтикаʺ Аристотеля? // Philologia Classica. 2014. C. 150–167.
Позднев М. М. Психология искусства. Учение Аристотеля. СПб. : РФСОиН, 2010. 815 с.
Софокл. Трагедії. Київ : Дніпро, 1989. 303 с.
Скрицька Н.В. Екзистенційна визначеність буття у філософії Мартіна Гайдеггера // Scientific Journal Virtus, May 14, 2017. С. 21–24.
Скрицька Н.В. Метафізичні основи гайдеггерівського буття // Scientific Journal Virtus, January 20, Part 1, 2018. C. 32–34.
Хайдеггер М. Бытие и время. Москва : Ad Marginem, 1997. 451 c.
Хайдеггер М. Исток художественного творения // Работы разных лет. Москва : Изд-во ʺГнозисʺ, 1993. С. 47–119.
Хайдеггер М. Пролегомены к истории понятия времени. Томск: ʺВодолейʺ, 1998. 384 с.
Хом’як О.А. Місце естетичних знань в системі філософсько-культурологічного пізнання мислителів Античності // Педагогіка і психологія. Зб. статей. Ялта : РВВ КГУ, 2014. Вип. 42. Ч. 3. С. 221–226.
##submission.downloads##
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2020 С. В. Шевцов
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
a) Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
b) Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
c) Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).