Сприйняття багатства в доіндустріальну епоху: соціально-ціннісний аспект

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.35433/PhilosophicalSciences.1(85).2019.17-24

Ключові слова:

суспільно-історичні моделі суспільства, соціально-економічні процеси середньовічної феодальної формації, соціальна активність, символічне виробництво і обмін, багатство в урбанізованому просторі, антична цивілізація

Анотація

Проаналізовано ціннісні основи сприйняття багатства в доіндустріальний період розвитку суспільства. З’ясовано, що в основу кожної формаційної моделі покладено ідею "соціальної престижності", смислом якої постає праця та багатство. Зміни у сприйнятті багатства прямо визначають специфіку суспільного визнання. В дослідженні доведено, що в доіндустріальний період розвитку суспільства еквівалентом багатства була кількість худоби і в меншій мірі запаси золота й нерухомого майна, що знаходилось у приватній власності. Разом з тим, у давньоримському суспільстві багатство розумілося, як грошове й земельне багатство, а "багачем" вважалась людина, яка володіє, у першу чергу, землею. Крім того, багатство римського суспільства в значній мірі визначалось експлуатацією та виснаженням господарського життя провінцій. На основі аналізу середньовічних суспільних відносин з’ясовано, що у феодальному суспільстві багатство ставало своєрідним показником щедрості, широти душі, гостинності і доблесті феодала. Престиж та вплив феодала порівнювались з його можливістю обдаровувати землями васалів, влаштовувати бенкети, роздавати милостиню та жертвувати на церковні потреби, в результаті чого підвищувалась лицарська честь та гідність – головні цінності у моральному кодексі середньовічного соціуму. У свою чергу в урбанізованому просторі пізнього середньовіччя показником багатства стає не земельна власність, а власність, що була отримана через розвиток товарно-грошових відносин і втілилася в монетах. Гроші в такому розумінні постають як міра соціальних цінностей і одночасно як інструмент перевтілення цінностей в інші форми соціальної реальності. Фактично гроші стають більш "м’якою" формою влади, що не пов’язана з "феодальною" залежністю, що виключає форми рабства і створює умови для розвитку якісно нових історичних типів суспільства.

Посилання

Gelderblom, O. and Trivellato, F. (2019). "The business history of the preindustrial world: Towards a comparative histirocal analysis", Business History, [Online], vol. 61, Issue 2, pp. 225-259. E-resource. Access mode: https:// www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/00076791.2018.1426750 (Last accessed: 23.08.2019)

(in English).

Allen, R. C. (2017). The Industrial Revolution: A very short Introduction. Oxford University Press, Oxford. E-resource. Access mode: https://www. history.com/topics/industrial-revolution/industrial-revolution (Last accessed: 23.08.2019) (in English).

Adamus, M. (2018). "The Economics of Altruism: On the Rationality of Prosocial Behaviour", Diametros, No 57, 1-22 (in Polish).

Sepczynska, D. (2016). "Political Liberalism. Reason and Truth in Politics", Diametros, No 48, 105-118 (in Polish).

Bem-Baverk, E. (2008). Osnovy teorii cennosti hozjajstvennyh blag [The basics of the theory of the economic wealth value]. Moscow: Direktmedia Pablishing (in Russian).

Reujel, A. L. (1972). Istorija jekonomicheskih uchenij [The history of economic studies]. Moscow: Vysshaja Shkola (in Russian).

Velishskij, F. (2000). Istorija civilizacii: Byt i nravy drevnih grekov i rimljan [The history and civilization: Mode of life and morals of ancient Greeks and Romans]. Moscow: Jeksmo-Press (in Russian).

Miller, R. L. and Van-Huz, D. D. Sovremennye den'gi i bankovskoe delo [Modern money and banking]. Moscow: INFRA-M (in Russian).

Al'breht M. (2004). Istorija rimskoj literatury [The history of the Roman literature], Vol.2 [Moscow: Greko-latinskij kabinet Ju. A. Shichalina] (in Russian).

Chernjak, V. Z. (1997). Den'gi [Money]. Moscow: Finansy i statistika (in Russian).

Kvashnin, V. A. Zakony o roskoshi v Drevnem Rime jepohi Punicheskih vojn [Laws on luxury of the Punic Wars era]. E-resource. Access mode: http://ancientrome.ru/publik/kvashnin/kvash02f.htm (Last accessed: 23.08.2019) (in Russian).

Petrushevskij, D. M. (1913). Ocherki iz istorii srednevekovogo obshhestva i gosudarstva [Sketches from the history of medieval society and state]. Moscow: Nauchnoe slovo. E-resource. Access mode: http://elib.shpl.ru/ ru/ nodes/8478-petrushevskiy-d-m-ocherki-iz-istorii-srednevekovogo-obschestva-i-gosudarstva-m-1913 (Last accessed: 23.08.2019) (in Russian).

Burd'e, P. Prakticheskij smysl [Practical sense]. Book I. Ch. 8. E-resource. Access mode: https://gtmarket.ru/laboratory/basis/3069/3079 ( in Russian).

Zarubina, N. Sociologija hozjajstvennoj zhizni: Problemnyj analiz v global'noj perspective [Sociology of economic life: The problem analysis in the global prospect]. E-resource. Access mode: https://mgimo.ru/upload/ iblock/df7/df7616e7839219ba77b08fb73a2e9ad5.pdf (Last accessed: 23.08.2019) (in Russian).

Nureev, R. Feodal'noe obshhestvo kak vysshaja i poslednjaja stadija tradicionnoj jekonomiki. Hristianskij tip kul'tury [Feudal society as the supreme and final stage of conventional economy. The Christian culture type]. E-resource. Access mode: https:// cyberleninka.ru/article/n/feodalnoe-obschestvo-kak-vysshaya-i-poslednyaya-stadiya-traditsionnoy-ekonomiki-hristianskiy-tip-kultury/viewer (Last accessed: 23.08.2019) (in Russian).

##submission.downloads##

Номер

Розділ

СОЦІАЛЬНА ФІЛОСОФІЯ