Вчення Платона про ідеї як конкретно-історичне розуміння істини

Автор(и)

  • І. D. Zagriichuk Український державний університет залізничного транспорту, м. Харків, Україна

DOI:

https://doi.org/10.35433/PhilosophicalSciences.2(86).2019.92-100

Ключові слова:

буття, істина, ідея, історія, мислення, поняття

Анотація

У статті розглянуто теоретичні та практичні передумови становлення вчення Платона про ідеї. Зокрема перипетії пошуку умов істинного знання у його попередників: Парменіда, софістів, Сократа. Софісти вважали, що якщо не існує нічого, окрім наявного, то не існує нічого хибного. Все існуюче для них було істинним. Зазначено, що людина не може обійтись в процесі пізнання без чуттєвого сприйняття світу, але його недостатньо для істинного знання. Істинне знання безпосередньо чуттям не  дається, тому що в останньому знаходить собі місце будь-який зміст. Сократ, відстоюючи об’єктивність істини, спільної для всіх, намагався віднайти її в розумі. Але якщо кожен буде шукати істину в своєму розумі, то невідомо – знайде він там істину спільну, єдину для всіх, чи знову кожен свою, суб’єктивну. З’ясовано, що винесення ідей, як духовних сутностей, за межі світу матеріальних речей у вченні Платона, обумовлено необхідністю забезпечення сталості предмета істини, оскільки спрямування пізнавальних зусиль на плинні речі, як це мало місце у софістів, чи на пошук істини в розумі, до чого закликав Сократ, призводило до релятивізації істини, а значить, до її суб’єктивного розуміння. Він зрозумів, що для того щоб істина була єдиною, спільною для усіх, необхідно щоб її предметом було незмінне утворення. Таким утворенням він визнав ідеї і помістив їх в окремому світі, світі відірваному від матеріальних речей. Обґрунтовано, що вчення Платона про ідеї є конкретно-історичною формою розуміння істини. Ідеї Платона та їхня роль у пізнанні істини є суттєвим проривом в тогочасному інтелектуальному житті, але будучи винесеними у  потойбіччя, вони не до кінця пояснюють пізнавальний процес, а тому є історично обмеженим розумінням істини. Філософія Платона, як і вся попередня філософія цінна тим, що її вивчення та аналіз допомагають людині у формуванні теоретичного мислення, мислення в поняттях.

Посилання

Асмус В. Ф. Античная философия. М.: Высшая школа, 1999.

Богомолов А. С. Античная философия. М.: Изд-во МГУ, 1985. 367 с.

Гадамер Г. Г. Диалектическая этика Платона. Феноменологическая интерпретация "Филеба". СПб., 2000. 256 с.

Лосев А. Ф. Жизненный и творческий путь Платона // Платон. Соч. В 3-х томах. Т. 1. М., 1990. С. 3–63.

Мамардашвили М. К. Лекции по античной философии. М.: Аграф, 1997.

Тихолаз А. Г. Платон и платонизм в русской религиозной философии второй половины XIX – начала XX веков. Киев: ВиРА "Инсайт", 2003. 367 с.

Хлєбніков Г., Степанов В., Глущенко Ю. Платонівська рефлексія філософії. Вісник Донбаського державного педагогічного університету. Випуск 1 (10). Серія: Соціально-філософськкі проблеми розвитку людини і суспільства. Слов’янськ, 2019. С. 84–96.

Геворкян А. Т. Тайна Платона: Текст лекций. Ереван: Чартарагет, 2008. 144 с.

Rodziewicz A. Idea i forma. IDEA KAI EIDOS. O fundamentach filozofii Platona i presokratyków. Wroclaw, 2012.

Античные философы (Свидетельства, фрагменты, тексты). Составил доц. А. А. Аветисьян // К.: Изд-ство Киевского госуниверситета им. Т. Г. Шевченко, 1955. 313 с.

Гегель Г. Лекции по истории философии. Книга первая. СПб: Наука, 2001. 350 с.

Гегель Г. Лекции по истории философии. Книга вторая. СПб: Наука, 2001. 423 с.

Кант Иммануил. Критика чистого разума. Сочинения в шести томах, Т. 3. М.: Мысль, 1964. 799 с.

Аристотель. Метафизика. Соч. в 4-х томах. Т. 1. М.: Мысль, 1976. 550 с.

##submission.downloads##

Номер

Розділ

ІСТОРІЯ ФІЛОСОФІЇ