Спортивна та фізична активність в контексті способу життя сучасної людини

Автор(и)

  • I. Ya. Oleksyn Національний університет фізичного виховання і спорту України, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.35433/PhilosophicalSciences.2(86).2019.61-70

Ключові слова:

людський капітал, здоровий спосіб життя, воля, фітнес-культура, соціальна активність, спортивна діяльність, цілеспрямованість, повсякденність

Анотація

Стаття присвячена розгляду фізичної активності та спортивної діяльності як специфічних соціально-культурних явищ. Розглянуто їх роль в повсякденному житті сучасної людини у їх зв’язку із здоровим способом життя та фітнес-культурою. Досліджено цінності та соціальні орієнтири, які стимулюють особистість до позитивного розвитку й фізичного вдосконалення, насамперед, своєї тілесності через цілеспрямоване використання волі. Зокрема нами звернуто увагу на такі стимули, як внутрішні стани й переживання людини, а ще сімейний чи родинний досвід, національна-культурна традиція. Соціально-культурні стандарти поведінки можуть заохочувати до фізичної активності, спортивної активності чи діяльності, щоб стимулювати розвиток агресії, грубості та ін. Але в інших спільнотах спортивна активність людей покликана, навпаки, запобігати останнім через змагання, ігри, гімнастичні вправи та подібне. Здійснено аналіз поглядів Конфуція та Лао-цзи про місце і роль бойових мистецтв як різновиду соціальної активності людини та її значення у суспільному житті Стародавнього Китаю. Доведено, що в епоху Античності Платон та Аристотель теж розглядали регулярне заняття спортом як умову удосконалення особистості. Зазначено, що якщо в часи Середньовіччя було накладено табу на тіло та тілесність як нижчі якості людини, то в епоху Відродження та Нового часу  у філософських напрацюваннях Дж. Бруно, Дж. Локка, Жан-Ж. Руссо  та ін. розглядаються питання спорідненості духовного і тілесного начал людського буття, ролі здоров’я й фізичних вправ та ігор в його зміцненні та примноженні. Ґрунтуючись на ідеях Х. Ортеги-і-Гассета та Й. Хейзінга в розумінні соціокультурного змісту спорту як різновиду ігрової діяльності, наголошено, що, починаючи з другої половини ХIХ століття, посилену фізичну активність й спортивну діяльність доцільно досліджувати як явища, характерні насамперед для культурної традиції Європи, а з другої половини минулого століття - як загальнолюдський феномен, якому властивий яскраво виражений не лише змагальний зміст, а й прагнення до раціонального або здорового способу життя.

Посилання

Adorno T. Erziehung zur Mündigkeit / T. Adornoю. Frankfurt / M.: Suhrkamp, 1970. 156 s.

Шинкарук В. Проблема смысла человеческого бытия / Володимир Шинкарук // Жизнь как творчество. Київ : Наукова думка, 1985. 302 с.

Sterelny Kim. Cooperation, Culture, and Conflict /Kim Sterelny// British Jornal Philophy of Science. 67 (2016). S. 31–58.

Гуань Инь-Цзы. Человек: Мыслители прошлого и настоящего о его жизни и бессмертии Древний мир – епоха Просвещения / Ред. кол.: И. Т. Фролов и др.; Сост. П. С. Гуревич/ Инь-Цзы Гуань. Москва: Политиздат, 1991. 464 с.

Платон. Государство / Платон. // Сочинения в четырех томах. Т. 3. Ч. 1 / Под. общ. ред. А. Ф. Лосева и В. Ф. Асмуса; Пер. с древнегреч. СПб. : Изд-во С.-Петерб. ун-та; "Изд-во Олега Абышко", 2007. 752 с.

Диоген Лаэртский. О жизни, учениях и изречениях знаменитых философов: пер. греч. / Лаэртский Диоген. Москва: Мысль, 1986. 576 с.

Thomas C. E. Sport in a Philosophic Context / C. E. Thomas. Philadelphia, 1983. 228 p.

Тертуллиан. О зрелищах/ Квинт Септимий Флорент Тертуллиан; пер. с лат. // Избранные сочинения. Москва: Прогресс; Культура, 1994. С. 277–293.

Столбов В. В. История и организация физической культуры и спорта / В. В. Столбов. Москва: Просвещение, 1982. 286 с.

Петрова І. В. Дозвілля у працях ранньохристиянських апологетів / І. В. Петрова // Вісник Національної Академії керівних кадрів культури і мистецтв. 2014. № 3. С. 63–67.

Бруно Д. О героическом энтузиазме / Пер. с итал. Я. Емельянова (прозаический текст), Ю. Верховского и А. Эфроса (стихотворения)/ Д. О. Бруно. Москва: Госхудлит, 1953. 212 с.

Локк Дж. Мысли о воспитании / Дж. Локк. Москва: Педагогика, 1968. 296 с.

Руссо Ж.-Ж. Педагогические сочинения в 2-х т. Том. 1. Эмиль, или О воспитании / Под ред. Г. Н. Джибладзе: сост. А. Н. Джуринский. Москва: Педагогика, 1981. 656 с.

Сковорода Г. Сродность к богословіи / Г. Сковорода. Повне зібрання творів: У 2 т. Т. 1. Київ: Наукова думка, 1973. 532 с.

Гегель Г. Соч. в 14 томах. Том 12. Лекции по эстетике. Книга первая. Перевод Б. Г. Столпнера. Москва: Государственное социально-экономическое издательство "Полиграфкнига", 1938. 494 с.

Ortega Y. El tema de nuestro tiempo / Ortega Y. Gasset J. // Obrass completas. Madrid, 1950. T. 3. Cap. 10. P. 192 – 196.

Хейзинга Й. Homo ludens. В тени завтрашнего дня/Й. Хейзинга. Москва: Прогресс-Традиция, 1992. 464 с.

Фитнес центры. Житомир. Электронный ресурс. Режим доступа: https://20.ua/ru/zh/kruzhki-sportivnyie-sektsii/sportzalyi-sportklubyi.html (дата обращения: 12.06.2019).

Світ у цифрах 2013 року. Pocket World in Figure 2013. Київ: Тиждень; The Economist, 2013. 256 c.

##submission.downloads##

Номер

Розділ

СОЦІАЛЬНА ФІЛОСОФІЯ