Проблема насилля у філософських розвідках другої половини XX століття
DOI:
https://doi.org/10.35433/PhilosophicalSciences.2(86).2019.51-60Ключові слова:
насилля, критика насилля, постколоніалізм, феноменологія насилля, суверенне насилля, справедливе насилля, культурне насилляАнотація
У статті досліджено наукові розвідки проблеми насилля у предметному полі соціальної філософії. Визначено, що засадничими для них були теорії насилля (К. Каутський, Л. Гумплович, Є. Дюринг), теорії революційного насилля (К. Маркс, Ф. Енгельс, М. Бакунін, В. Ленін, Л. Троцький), критика насилля (Ж. Сорель, Е. Блох, В. Беньямін). У дослідженнях актуалізована необхідність застосування міждисциплінарного підходу до вивчення цього соціального феномену із використанням результатів наукових розвідок у галузях філософії права, філософської антропології, соціальної філософії, політичних наук. Аналіз філософських праць цього періоду дозволив показати наступні тенденції. Ф. Фанон запропонував розглядати насилля як цінність для пригнобленого, як шлях до свободи, а відтак і привід для гордості. Колонізовані маси інтуїтивно відчувають, що їхнє звільнення реалізується лише силовими методами, усвідомлюючи, що лише насилля є ефективним засобом протистояння у боротьбі з більш могутнім економічно і військово суперником. Дж. Агамбен виокремлює суверенне насилля, яке реалізується у надзвичайному стані й уже не трактується як природне, воно відбувається одночасно сакралізація та десакралізація об’єкта його дії. Ж. Дерріда виділив два види насилля, які знаходяться у стані взаємного суперництва: насилля як історичне рішення, що постає справедливістю поза законом та державою, але воно не містить у собі вирішального знання; та насилля як вирішальне знання та визначеність дійсності, які нездатні на рішення. Г. Енценсбергер виявив тенденцію утвердження насилля, яка характеризується відсутністю ідеологічної мотивації і "розмитістю" об’єкта спрямування. філософ Л.Свендсен розглядає насилля у етико-політичному зрізі як прояв зла, як умову самозбереження демократичного суспільства. К. Шлегель показав, що спалахи насилля передусім відбулися у тих суспільствах, в яких відсутні політичні еліти, в яких втрачено контроль над реорганізацією суспільного та державного цілого, а готовність до насилля заміщає страх перед громадянською війною. В. Софський доводить, що насилля в різних формах існує протягом усієї історії людства, воно постає своєрідною антропологічною константою людського існування, насилля і культура є взаємозумовленими. Проте С. Жижек наголошує, що оцінка індивідом акту насилля здійснюється на основі передбачуваного стандарту "нормальної ненасильницької ситуації". У феноменології насилля М. Штаудіґла насилля розуміється як реляційний феномен.
Посилання
Derrida, J. (2002). Force of law: The "Mystical foundation of authority" In Derrida J. Acts of religion. New York – London: Routledge. P. 228 – 298.
Fanon F. (2004). The wretched of the earth. New York: Grove Press. 251 p.
Hayek, F. A. (2006). The Road to Serfdom. London and New York: Routledge Classics. 256 p
Imbusch, P. (2002). Der Gewaltbegriff. In W. Heitmeyer & H. Hagan (Eds.) Internationales Handbuch der Gewaltforschung. Wiesbaden: Westdeutscher Verlag. S. 26 – 57.
Sofsky, W. (1996). Traktat über die Gewalt. München: Fischer. 240 S.
Sofsky, W. (1999). Die Ordnung des Terrors: Das Konzentrationslager. München: Fischer. 400 S.
Staudigl M. (2015). Phänomenologie der Gewalt. – New York: Springer. 294 S.
Staudigl, M. (2010). Násilie ako udalosť zmyslu a postihnutosť. Prolegomena k fenomenológii násilia. In Náboženstvo a nihilizmus: z pohľadu filozofie existencie a fenomenológie (S. 207 – 225). Bratislava: Filozofický ústav SAV. S. 207 – 225.
Svendsen, L. Fr. H. (2008). A Philosophy of Fear. London: Reaktion Book. 155 p.
Svendsen, L. Fr. H. (2010). A Philosophy of Evil. Champaign, London: Dalkey Archive Press. 306 p.
Zizek, S. (2008). Violence. New York: Picador. 272 p.
Агамбен, Дж. (2011). Homo sacer. Суверенная власть и голая жизнь. – Москва: Издательство "Европа". 256 с.
Агамбен, Дж. (2011). Homo sacer. Чрезвычайное положение. Москва: Издательство "Европа". 148 с.
Горяинов, О. В. (2013) "Чрезвычайное положение" в условиях "божественного насилия": ответ Карла Шмитта Вальтеру Беньямину. Вестник Самарской гуманитарной академии. № 1, 5 - 16.
Слюсар, В. М. (2017). Насилля: соціально-філософська природа. Житомир: Вид-во Євенок О. О. 450 c.
Фанон, Ф. (2010). Про насильство. Відновлено з https://vpered.wordpress.com/2010/11/22/fanon-de-la-violence/
Шлёгель, К. (1995). Новый порядок и насилие. Размышления о метаморфозах насилия. Вопросы философии. № 5, 12 - 19.
Энценсбергер, Х. М. (1995). Взгляд на гражданскую войну. Иностранная литература. № 6, 141 - 160.
##submission.downloads##
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2020 В. М. Слюсар
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
a) Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
b) Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
c) Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).