СТОЇЦИЗМ ЯК ФІЛОСОФСЬКА ОСНОВА КОУЧИНГУ: КЕРУВАННЯ ЕМОЦІЯМИ ТА ВНУТРІШНЯ СВОБОДА У СКЛАДНИХ ЖИТТЄВИХ ОБСТАВИНАХ
DOI:
https://doi.org/10.35433/PhilosophicalSciences.2(98).2025.133-143Ключові слова:
філософія стоїцизму, коучинг, емоційний інтелект, особистісний розвиток, самоконтроль, внутрішня свобода, стресостійкість, ментальне здоров’яАнотація
У статті проаналізовано основні ідеї греко-римської філософії стоїцизму як перевіреної тисячоліттями системи ментальної саморегуляції, внутрішнього спокою та контролю над власною реакцією на події, що здатні підтримувати особистість у складних життєвих обставинах. Обґрунтовано можливість використання ідей стоїків у методиках та практиках коучингу, оскільки основні засади стоїцизму відповідають сутності коучингу: спрямовані на пошуки відповіді всередині себе, на усвідомлення власних ресурсів та відповідальності за вибір, на розвиток емоційної стійкості.
Система цінностей і практик стоїцизму є актуальними для коучингу, насамперед, як психологічної технології та практичного втілення філософії самопізнання й пошуків сенсів, що поєднує елементи менторства, консультування, навчання, однак має відмінну методологію: не дає готових порад, а стимулює самостійно знаходити рішення через запитання, рефлексію, постановку цілей, зворотній зв’язок тощо.
У стоїчній традиції велика увага приділяється самоспостереженню, усвідомленості та внутрішній дисципліні – навичкам, які є ключовими в процесі особистісного коучингу. Клієнт коуча, подібно до стоїка, вчиться сприймати зовнішні обставини без надмірної емоційної реакції, зберігаючи спокій та раціональність, усвідомлюючи власну відповідальність, можливості та ресурси, приймаючи виклики з гідністю. Саме такий підхід сприяє досягненню внутрішньої цілісності й автономії, що є фундаментом для прийняття ефективних рішень у складних ситуаціях.
Коучинг, в основі якого принципи стоїцизму, зосереджується не на контролі над зовнішнім світом, а на розвитку мислення, внутрішньої духовної сили, відповідальності за власні реакції, на формуванні стійкої життєвої позиції. Такий підхід розвиває стратегічне мислення, сприйняття викликів як можливостей для зростання та гармонійного співіснування з реальністю.
Посилання
Bresser, F., Wilson, C. (2010). Whatiscoaching? In: J. Passmore (Ed.), Excellencein Coaching: The Industry Guide. London: Kogan Page.Р. 9–26 (in English).
Holiday, R., Hanselman, S. (2021). Lives of the Stoics: The Artof Livingfrom Zenoto Marcus Aurelius. Profile Books (in English).
Hordiichuk, O. (2023). The Ideological and Ontological Causes of Russia’s War on Ukraine. Westversus East, Tyrannyversus Democracy. ETHICS IN PROGRESS. Vol. 14. № 1. S. 4–23 (last accessed: 28.08.2025) (in English).
International Coach Federation. URL:https://coachingfederation.org/ (last accessed: 28.08.2025) (in English).
Irvine, W. (2020). The Stoic Challenge: A Philosopher’s Guideto Becoming Tougher, Calmer, and More Resilient. W. W. Norton&Company (in English).
Marion, D., Shogry, S., Baltzly, D., "Stoicism", The Stanford Encyclopedia of Philosophy (Spring 2023 Edition), Edward N. Zalta&Uri Nodelman (eds.) (last accessed: 28.08.2025) (in English).
Neenan, M. (2009). Developing Resilience: A Cognitive-Behavioural Approach (1st ed.). Routledge (in English).
Palmer, S., Whybrow, A. (2018). The Hand book of Coaching Psychology. Publisher: Routledge (in English).
Pigliucci, M. (2017). HowtoBe a Stoic: Using Ancient Philosophy to Live a Modern Life. Basic Books (in English).
Robertson, D. (2019). Howto Think Like a Roman Emperor: The Stoic Philosophy of Marcus Aurelius. St. Martin’s Press (in English).
Sherman, N. (2021). If You’re Reading Stoicism for Life Hacks, You’re Missing the Point. The New York Times, May 14. Retrieved June 30, 2022 (last accessed: 28.08.2025) (in English).
Stefaniuk, T. (2017). Popular Stoicism. A New Chancefor Prac-tical Philosophy or Mere Illusion? Kultura i Wartości. № 24. P. 45–68 (in English).
Holidey, R., Hensilʹman, S. (2022). Stoyitsyzm na kozhen denʹ. 366 rozdumiv pro mudristʹ, stiykistʹ i mystetstvo zhyty. [Stoicism for every day. 366 reflections on wisdom, resilience and the art of living]. Vydavnytstvo KOA (in Ukrainian).
Hordichuk, O. (2021). Mentalʹnistʹ u dobu hlobalizatsiyi: monohrafiya. [Mentality in the age of globalization: monograph]. Zhytomyr, Vyd-vo "NOVOhrad" (in Ukrainian).
Hordichuk, O. (2023). Ontolohichni prychyny viyny Rosiyi v Ukrayini. [Ontological reasons for Russia’s war in Ukraine]. Visnyk Zhytomyrsʹkoho derzhavnoho universytetu imeni Ivana Franka. Filosofsʹki nauky. № 2 (94). S. 86–99 (in Ukrainian).
Hordichuk, О. (2021). Perspektyvy&nebezpeky hlobalizatsiyi: sotsialʹno-filosofsʹkyy kontekst. [Prospects&dangers of globalization: socio-philosophical context]. VisnykLʹvivsʹkohouniversytetu. Seriya filos. -politoloh. studiyi. № 39. S. 30–37 (in Ukrainian).
Hordichuk, О., Hrytsenko, Yu. (2024). Pryntsypy stoyitsyzmu yak opora ukrayintsyam pid chas viyny z Rosiyeyu. [Principles of Stoicismas a Support for Ukrainian sduring the War with Russia]. Materialy II Mizhnarodnoyi naukovoyi konferentsiyi "Sotsialʹno-humanitarni studiyi: innovatsiyi, vyklyky ta perspektyvy", Zhytomyr, 16–17 travnya 2024 r. S. 188–191 (in Ukrainian).
Epiktet. (1976). Enkheyrydion i frahmenty. [Encheiridium and Fragments]. Per. O. Ometsinsʹkoho. Buenos-Ayres: Vyd. YuliyanaSeredyaka (in Ukrainian).
Zadneprovsʹka, A. (2024). Zhyvyy kouchynh: yak buty soboyu i zhyty svoye zhyttya. [Live Coaching: How to Be Yourself and Live Your Life]. Kyiv: Samit-knyha (in Ukrainian).
Kondratyuk, Yu., Hordiichuk, O., Yablonsʹka, N., Vityuk, I. (2025). Kouchynhovi tekhnolohiyi v rozkrytti vnutrishnʹoho potentsialu aspirantiv. [Coaching Technologies in Revealing the Inner Potential of Graduate Students]. International Scientific Journal of Universities and Leadership. № 19. S. 127–134 (in Ukrainian).
Lutsiy Anney Seneka (2017). Moralʹni lysty do Lutsyliya. [Moral Letters to Lucilius]. Per. A. Sodomory. Lʹviv: Apriori (in Ukrainian).
Mark Avreliy (2018). Naodyntsi z soboyu: rozdumy. [Alonewith Myself: Reflections]. Per. Rostyslava Paranʹka. Lʹviv: Apriori (in Ukrainian).
Nezhynsʹka, O., Tymenko, V. (2017). Osnovy kouchynhu: navchalʹnyy posibnyk. [Fundamentals of coaching: atextbook]. Kyiv; Kharkiv: TOV "DISA PLYUS" (in Ukrainian).
Pilʹyuchch, І., Lopes, H. (2023). Novi stoyiky. 52 tyzhni dlya napovnenoho zhyttya. [New Stoics. 52 weeksforafulfilled life]. Kyiv: Laboratoriya (in Ukrainian).
Stebelʹsʹka, O. (2020). Praktyky stoyitsyzmu y dukhovni oriyentyry lyudyny v suchasnomu sviti. [Practices of Stoicism and Spiritual Orientations of a Personin the Modern World]. Visnyk Lʹvivsʹkoho universytetu. Ser. filosofsʹki nauky. № 25–26. S. 37–46 (in Ukrainian).
Farion, O. (2015). Sutnistʹ ta rolʹ filosofiyi v suchasnykh umovakh. [The Essence and Role of Philosophy in Modern Conditions]. Ukrayinsʹka polonistyka. 2015. № 12. S. 11–18 (in Ukrainian).
Shepetyak, O. M., Shepetyak, O. T. (2020). Filosofiya: Pidruchnyk [Philosophy: Textbook]. Lʹviv: Misioner (in Ukrainian).
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
a) Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
b) Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
c) Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).