НЕОРЕЛІГІЙНІ КУЛЬТИ І ВІДЧУЖЕННЯ ЛЮДИНИ В ІНФОРМАЦІЙНОМУ СУСПІЛЬСТВІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.35433/PhilosophicalSciences.2(98).2025.51-60

Ключові слова:

неорелігійні культи, людина, відчуження, фундаменталізм, фанатизм, патерналізм, контрмодернізм, конспіративізм

Анотація

У статті обґрунтовано, що в умовах інформаційної глобалізації релігійно вмотивований фанатизм і фундаменталізм у поєднанні з різними формами відчуження людини стали невід’ємною частиною суспільної свідомості. Метою статті є аналіз сутнісних характеристик та форм релігійно вмотивованого відчуження адептів неорелігійних культів в умовах інформаційного суспільства. У дослідженні виділено такі сутнісні ознаки релігійно вмотивованого відчуження адептів неорелігійних культів деструктивного характеру: жорстка ієрархічність у структурі взаємодії неорелігійних культів; суворий конспіративізм в організації їх діяльності; маскування деяких неорелігійних культів під вивіски легальних і цілком дружніх релігійних спільнот, які займаються благодійністю; зведення до мінімуму врахування особистісних прагнень та інтересів віруючого; цілеспрямований перехід у ставленні до неофітів культу, від періоду "позитивної опіки" і "бомбардування любов’ю" до жорсткого контролю і обмеження нерелігійних соціальних зв’язків; часто насильницький характер заходів, що здійснюються щодо рядових членів неорелігійних культів; прояви жорстокості у процесі обмеження соціальної комунікації рядових членів неорелігійних спільнот; вигнання "відступників", які є колишніми представниками культу з забороною будь-якого спілкування з рідними. З’ясовано, що світоглядними підставами відчуження представників неорелігійних культів в сучасному інформаційному суспільстві є: контрмодернізм як спосіб несприйняття будь-чого нового; фанатизм, активізм і жорсткість у процесі захисту своїх релігійних переконань; нетолерантність щодо іновірців та неприхильників їх фундаменталістських ідей; патерналізм як переконаність в безапеляційному авторитеті Бога, пророків і харизматичних лідерів неорелігійних культів та інших. У широкому розумінні безумовне підкорення адептів неорелігійних культів означеним світоглядним позиціям у поєднанні з обмеженням їх спілкування з нерелігійним соціальним оточенням призводить не тільки до зростання ризику їх відчуження, поневолення та експлуатації, а й часто загрожує їх безпеці та життю.

Посилання

Podorozhnyi, V. (2021). Sotsialno-psykholohichni osoblyvosti osobystisnoho vidchuzhennia liudei pokhyloho viku. Dysertatsiia. [Social and psychological characteristics of personal alienation among elderly people. Dissertation]. Vinnytsia. URL: https://www.vspu.edu.ua/content/graduate/doc/a14dis.pdf (last accessed: 15.08.2025) (in Ukrainian).

Kovtun, N., Panchuk, I. (2025). Vidchuzhennia liudyny vid profesii yak aktualna problema suchasnoi filosofii. [The alienation of people from their professions as a pressing issue in contemporary philosophy]. Visnyk Zhytomyrskoho derzhavnoho universytetu imeni Ivana Franka. Filosofski nauky. Vyp. 1 (97). S. 94–103 (in Ukrainian).

Polishchuk, O., Kovtun, N., Kovtun, Yu. (2023). Didzhytalizatsiia ta emotsiine vyhorannia pratsivnykiv u konteksti sotsialnoi nevyznachenosti na rynku pratsi. [Digitization and emotional burnout of employees in the context of social uncertainty in the labor market]. Visnyk Zhytomyrskoho derzhavnoho universytetu imeni Ivana Franka. Filosofski nauky. Vyp. 1 (93). S. 5–16 (in Ukrainian).

Kyrychenko, V. (2023). Lokus kontroliu maibutnoho v umovakh hibrydnoi viiny. [The locus of control of the future in conditions of hybrid warfare]. Habitus. Vypusk 45. S. 11–15 (in Ukrainian).

Kyrychenko, V. (2024). Kolektyvni travmy ukraintsiv ta natsionalna identychnist. [Collective trauma of Ukrainians and national identity]. Zhurnal sotsialnoi ta praktychnoi psykholohii. № 4. S. 56–60 (in Ukrainian).

Eisenstadt, S. N. (1999). Fundamentalism, Sectarianism, and Revolution: the Jacobin Dimension of Modernity. Cambridge, Cambridge University Press (in English).

Armstrong, K. (2011). The Battle for God: A History of Fun damentalism. Ballantine Books. 1st edition (in English).

Armstrong, K. (2004). Fundamentalism and the Secular Society. International Journal. № 59 (4). Р. 875–877 (in English).

Hrabovska, I., Talko, T. (2015). Psykhoanalitychni interpretatsii neokhrystyianskykh vchen pro shliub i sim’iu. Vid hendernykh ideolohii do dyskusii pro suchasnu sim’iu. [Psychoanalytic interpretations of neo-Christian teachings on marriage and family. From gender ideologies to discussions about the modern family]. Monohrafiia. Dn-vsk: Vyd-vo Makovetskyi. S. 61–72 (in Ukrainian).

Talko, T. (2024). Fundamentalistski nastroi u nerelihiinykh hromadakh yak zahroza natsionalnii bezpetsi Ukrainy v umovakh viiny. [Fundamentalist sentiments in non-religious communities as a threat to Ukraine’s national security in wartime]. Ukrainoznavchyi almanakh. Vypusk 35. S. 101–114 (in Ukrainian).

Yarmanova, H. (2012). Pravo na vybir: vplyv relihiinykh pravykh na reproduktyvnu polityku v Ukraini. [The right to choose: the influence of religious right-wingers on reproductive policy in Ukraine]. Chermalykh N., Pahulich L., Yarmanova H., Hrytsenko H. Hender, relihiia i natsionalizm v Ukraini. S. 95–125 (in Ukrainian).

Lukʼianiuk, S. (2021). Relihiinyi fundamentalizm yak odna iz prychyn teroryzmu. [Religious fundamentalism as one of the causes of terrorism]. Yurydychnyi naukovyi elek tronnyi zhurnal. URL: https://doi.org/10.32782/2524-0374/2021-5/53 (last accessed: 15.08.2025) (in Ukrainian).

Leonenko, T. (2014). "Novi relihiini hrupy" (totalitarni sekty) yak strukturna osnova poshyrennia relihiinoho kryminalnoho fanatyzmu. ["New religious groups" (totalitarian sects) as the structural basis for the spread of religious criminal fanaticism]. Derzhava ta rehiony. Seriia: Pravo. № 2. S. 88–92 (in Ukrainian).

Fylypovych, L. (2013). Fundamentalizatsiia khrystyianstva yak tendentsiia suchasnoho relihiinoho zhyttia. [The fundamentalization of Christianity as a trend in contemporary religious life]. Relihiia ta Sotsium. № 3–4 (11–12). S. 18–25 (in Ukrainian).

Dudar, N., Fylypovych, L. (2000). Novi relihiini techii: ukrainskyi kontekst (ohliad, dokumenty, pereklady). [New religious movements: the Ukrainian context (review, documents, translations)]. Kyiv: Nauk. Dumka (in Ukrainian).

Dmytruk, I., Strykaliuk, B. (2016). Novi ta nezvychni relihii i kulty. [New and unusual religions and cults]. Kyiv: Sheliazhenko Yu. V. (in Ukrainian).

Lutsenko, I. (2016). Pytannia klasyfikatsii totalitarnykh sekt ta yikh znachennia dlia protydii zlochynnosti. [The issue of classifying totalitarian sects and their significance for combating crime]. Visnyk Kryminolohichnoi asotsiatsii Ukrainy. № 2 (13). S. 211–222 (in Ukrainian).

Yelenskyi, V., Perebenesiuk, V. (1996). Relihiia. Tserkva. Molod. [Religion. Church. Youth]. Kyiv: ALD (in Ukrainian).

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-11-10

Номер

Розділ

РЕЛІГІЄЗНАВСТВО