НЕОРЕЛІГІЙНІ КУЛЬТИ І ВІДЧУЖЕННЯ ЛЮДИНИ В ІНФОРМАЦІЙНОМУ СУСПІЛЬСТВІ
DOI:
https://doi.org/10.35433/PhilosophicalSciences.2(98).2025.51-60Ключові слова:
неорелігійні культи, людина, відчуження, фундаменталізм, фанатизм, патерналізм, контрмодернізм, конспіративізмАнотація
У статті обґрунтовано, що в умовах інформаційної глобалізації релігійно вмотивований фанатизм і фундаменталізм у поєднанні з різними формами відчуження людини стали невід’ємною частиною суспільної свідомості. Метою статті є аналіз сутнісних характеристик та форм релігійно вмотивованого відчуження адептів неорелігійних культів в умовах інформаційного суспільства. У дослідженні виділено такі сутнісні ознаки релігійно вмотивованого відчуження адептів неорелігійних культів деструктивного характеру: жорстка ієрархічність у структурі взаємодії неорелігійних культів; суворий конспіративізм в організації їх діяльності; маскування деяких неорелігійних культів під вивіски легальних і цілком дружніх релігійних спільнот, які займаються благодійністю; зведення до мінімуму врахування особистісних прагнень та інтересів віруючого; цілеспрямований перехід у ставленні до неофітів культу, від періоду "позитивної опіки" і "бомбардування любов’ю" до жорсткого контролю і обмеження нерелігійних соціальних зв’язків; часто насильницький характер заходів, що здійснюються щодо рядових членів неорелігійних культів; прояви жорстокості у процесі обмеження соціальної комунікації рядових членів неорелігійних спільнот; вигнання "відступників", які є колишніми представниками культу з забороною будь-якого спілкування з рідними. З’ясовано, що світоглядними підставами відчуження представників неорелігійних культів в сучасному інформаційному суспільстві є: контрмодернізм як спосіб несприйняття будь-чого нового; фанатизм, активізм і жорсткість у процесі захисту своїх релігійних переконань; нетолерантність щодо іновірців та неприхильників їх фундаменталістських ідей; патерналізм як переконаність в безапеляційному авторитеті Бога, пророків і харизматичних лідерів неорелігійних культів та інших. У широкому розумінні безумовне підкорення адептів неорелігійних культів означеним світоглядним позиціям у поєднанні з обмеженням їх спілкування з нерелігійним соціальним оточенням призводить не тільки до зростання ризику їх відчуження, поневолення та експлуатації, а й часто загрожує їх безпеці та життю.
Посилання
Podorozhnyi, V. (2021). Sotsialno-psykholohichni osoblyvosti osobystisnoho vidchuzhennia liudei pokhyloho viku. Dysertatsiia. [Social and psychological characteristics of personal alienation among elderly people. Dissertation]. Vinnytsia. URL: https://www.vspu.edu.ua/content/graduate/doc/a14dis.pdf (last accessed: 15.08.2025) (in Ukrainian).
Kovtun, N., Panchuk, I. (2025). Vidchuzhennia liudyny vid profesii yak aktualna problema suchasnoi filosofii. [The alienation of people from their professions as a pressing issue in contemporary philosophy]. Visnyk Zhytomyrskoho derzhavnoho universytetu imeni Ivana Franka. Filosofski nauky. Vyp. 1 (97). S. 94–103 (in Ukrainian).
Polishchuk, O., Kovtun, N., Kovtun, Yu. (2023). Didzhytalizatsiia ta emotsiine vyhorannia pratsivnykiv u konteksti sotsialnoi nevyznachenosti na rynku pratsi. [Digitization and emotional burnout of employees in the context of social uncertainty in the labor market]. Visnyk Zhytomyrskoho derzhavnoho universytetu imeni Ivana Franka. Filosofski nauky. Vyp. 1 (93). S. 5–16 (in Ukrainian).
Kyrychenko, V. (2023). Lokus kontroliu maibutnoho v umovakh hibrydnoi viiny. [The locus of control of the future in conditions of hybrid warfare]. Habitus. Vypusk 45. S. 11–15 (in Ukrainian).
Kyrychenko, V. (2024). Kolektyvni travmy ukraintsiv ta natsionalna identychnist. [Collective trauma of Ukrainians and national identity]. Zhurnal sotsialnoi ta praktychnoi psykholohii. № 4. S. 56–60 (in Ukrainian).
Eisenstadt, S. N. (1999). Fundamentalism, Sectarianism, and Revolution: the Jacobin Dimension of Modernity. Cambridge, Cambridge University Press (in English).
Armstrong, K. (2011). The Battle for God: A History of Fun damentalism. Ballantine Books. 1st edition (in English).
Armstrong, K. (2004). Fundamentalism and the Secular Society. International Journal. № 59 (4). Р. 875–877 (in English).
Hrabovska, I., Talko, T. (2015). Psykhoanalitychni interpretatsii neokhrystyianskykh vchen pro shliub i sim’iu. Vid hendernykh ideolohii do dyskusii pro suchasnu sim’iu. [Psychoanalytic interpretations of neo-Christian teachings on marriage and family. From gender ideologies to discussions about the modern family]. Monohrafiia. Dn-vsk: Vyd-vo Makovetskyi. S. 61–72 (in Ukrainian).
Talko, T. (2024). Fundamentalistski nastroi u nerelihiinykh hromadakh yak zahroza natsionalnii bezpetsi Ukrainy v umovakh viiny. [Fundamentalist sentiments in non-religious communities as a threat to Ukraine’s national security in wartime]. Ukrainoznavchyi almanakh. Vypusk 35. S. 101–114 (in Ukrainian).
Yarmanova, H. (2012). Pravo na vybir: vplyv relihiinykh pravykh na reproduktyvnu polityku v Ukraini. [The right to choose: the influence of religious right-wingers on reproductive policy in Ukraine]. Chermalykh N., Pahulich L., Yarmanova H., Hrytsenko H. Hender, relihiia i natsionalizm v Ukraini. S. 95–125 (in Ukrainian).
Lukʼianiuk, S. (2021). Relihiinyi fundamentalizm yak odna iz prychyn teroryzmu. [Religious fundamentalism as one of the causes of terrorism]. Yurydychnyi naukovyi elek tronnyi zhurnal. URL: https://doi.org/10.32782/2524-0374/2021-5/53 (last accessed: 15.08.2025) (in Ukrainian).
Leonenko, T. (2014). "Novi relihiini hrupy" (totalitarni sekty) yak strukturna osnova poshyrennia relihiinoho kryminalnoho fanatyzmu. ["New religious groups" (totalitarian sects) as the structural basis for the spread of religious criminal fanaticism]. Derzhava ta rehiony. Seriia: Pravo. № 2. S. 88–92 (in Ukrainian).
Fylypovych, L. (2013). Fundamentalizatsiia khrystyianstva yak tendentsiia suchasnoho relihiinoho zhyttia. [The fundamentalization of Christianity as a trend in contemporary religious life]. Relihiia ta Sotsium. № 3–4 (11–12). S. 18–25 (in Ukrainian).
Dudar, N., Fylypovych, L. (2000). Novi relihiini techii: ukrainskyi kontekst (ohliad, dokumenty, pereklady). [New religious movements: the Ukrainian context (review, documents, translations)]. Kyiv: Nauk. Dumka (in Ukrainian).
Dmytruk, I., Strykaliuk, B. (2016). Novi ta nezvychni relihii i kulty. [New and unusual religions and cults]. Kyiv: Sheliazhenko Yu. V. (in Ukrainian).
Lutsenko, I. (2016). Pytannia klasyfikatsii totalitarnykh sekt ta yikh znachennia dlia protydii zlochynnosti. [The issue of classifying totalitarian sects and their significance for combating crime]. Visnyk Kryminolohichnoi asotsiatsii Ukrainy. № 2 (13). S. 211–222 (in Ukrainian).
Yelenskyi, V., Perebenesiuk, V. (1996). Relihiia. Tserkva. Molod. [Religion. Church. Youth]. Kyiv: ALD (in Ukrainian).
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
a) Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
b) Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
c) Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).