АНТРОПОЛОГІЧНІ ВИМІРИ ПРАВОСЛАВ’Я ТА ОБРАЗ ДЕРЖАВНОЇ ВЛАДИ У ВІЗАНТІЙСЬКІЙ РЕЛІГІЙНІЙ ТРАДИЦІЇ
DOI:
https://doi.org/10.35433/PhilosophicalSciences.2(98).2025.26-36Ключові слова:
візантизм, сотеріологія, православ’я, соборність, досконалість, православна антропологія, богоподібність, духовність, особистість, усамітнення, теозис, містичний досвідАнотація
Стаття присвячена філософсько-релігієзнавчому аналізу становлення православної антропології у візантійській традиції VI–VII ст.. Центральним предметом богословських дискусій стала проблема онтологічного співвідношення людської та Божественної природи в Особі Христа. В основі антропологічних пошуків цього періду було прагнення розв’язати діалектику "єдиного" та "множинного", "природи" та "іпостасі" у контексті людського буття, яке постає у сопричасті з Логосом. Сформульовані категорії "іпостасної єдності", "досконалість" "взаємоспілкування властивостей", "незлитності" та "неподільності" стали методологічними інструментами для уникнення дуалістичних та редукціоністських концепцій, у яких людське начало або нівелювалося Божественним, або відокремлювалося від нього. У такий спосіб було закладено підґрунтя для православної антропології як цілісної системи, що поєднує онтологію людської природи з її телеологічним спрямуванням до обоження. Встановлено, що людська природа не є акциденцією у структурі Божественного буття, а зберігає власну субстанційність, водночас розкриваючись у персоналістичному вимірі іпостасного єднання. У цьому контексті православна антропологія набуває виразного есхатологічного змісту, адже збереження й обоження людської природи стає передумовою реалізації її телеологічного покликання – досягнення теозису. З’ясовано, що процес формування православної антропології у візантійській традиції мав безпосередній релігійно-політичний вимір. Умови постійних внутрішніх суперечок між різними богословськими течіями та зовнішніх загроз з боку інших цивілізаційних центрів вимагали від імперії вироблення єдиного ідеологічного підґрунтя. Антропологічні формули, що уточнювали єдність Божественного й людського у Христі, ставали не лише догматичними категоріями, а й інструментами політичної інтеграції, покликаними зберегти релігійно-державну єдність. У цьому контексті антропологія Христа була водночас і образом людини, і символом цілісності імперії, що поєднувала множинність етнічних, культурних і соціальних елементів у гармонійній симфонії. Саме тому православна антропологія стала складовою релігійно-політичної ідеології Візантії, яка визначила модель відносин між Церквою та державою та окреслила її унікальну цивілізаційну ідентичність.
Посилання
Lozinskyi, K. (2014). Druhyi dekret. Spovidannia viry imperatora Yustyniana proty "Trokh hlav". [Second Decree. Confession of Faith of Emperor Justinian against the "Three Chapters"]. Sviatyi pravovirnyi Yustynian I Velykyi (527-565) khrystyianskyi imperator i bohoslov. K.. S. 470–497 (in Ukrainian).
Meyendorff, J. (1979). Byzantine theology: historical trends and doctrinal themes. New York: Fordham University Press (in English).
Smikh, V. Pravoslavne rozuminnia dukhovnosti v konteksti khrystolohii ta antropolohii. [Orthodox understanding of spirituality in the context of Christology and anthropology]. Kyivska pravoslavna bohoslovska akademiia. URL: https://kpba.edu.ua/novyny/publikatsii/pravoslavne-rozuminnia-dukhovnosti-v-konteksti-khrystolohii-ta-antropolohii (last accessed: 08.08.2025) (in Ukrainian).
Hupalo, M. (2018). Bozhestvenni enerhii ta bohoslovskyi metodu vchenni sv. Hryhoriia Palamy. [Divine Energies and the Theological Method in the Teachings of St. Gregory Palamas]. Vox Patrum. T. 69. S. 219–240 (in Ukrainian).
Prepodobnyi Ioan Damaskyn. Tochnyi vyklad pravoslavnoi viry. [Venerable John of Damascus. An Accurate Exposition of the Orthodox Faith]. Nasha parafiia. URL: https://parafia.org.ua/biblioteka/svyatoottsivski-tvory/ioan-damaskin-tochnyj-vyklad-pravoslavnoji-viry (last accessed: 08.08.2025) (in Ukrainian).
Sokolovskyi, O. (2018). Znachennia IV Vselenskoho soboru v transformatsii vchennia pro Isusa Khrysta v khrystyianskii teolohii. [The significance of the Fourth Ecumenical Council in the transformation of the doctrine of Jesus Christ in Christian theology]. Visnyk Lvivskoho universytetu. Filosofsko-politolohichni studii. Vypusk 18. S. 209–216 (in Ukrainian).
Ontolohichni prychyny riznomanitnosti tlumachennia Sviashchennoho Pysannia v Pravoslavnii Tradytsii. [Ontological reasons for the diversity of interpretations of Holy Scripture in the Orthodox Tradition]. Apolohet: pravoslavnyi apolohetychnyi sait. URL: https://apologet.kiev.ua/-1395859381/9-pro-viru-pravoslavnu/dosvid-pravoslavnoji-ekzegezi-svyashchennogo-pisannya-v-praktitsi-khristiyanskogo-zhittya/44-9---------.html (last accessed: 08.08.2025) (in Ukrainian).
Kondratieva, I. (2012). Davni Skhidni Tserkvy: identyfikatsiia, istoriia, suchasnist: monohrafiia. [Ancient Eastern Churches: Identification, History, Modernity: Monograph]. K.: khkhkhkh (in Ukrainian).
Sokolovskyi, O. (2018). Khrystolohiia: evoliutsiia doktryny: monohrafiia. [Christology: The Evolution of Doctrine: Monograph]. Zhytomyr: Vyd-vo Yevenok O. O. (in Ukrainian).
Lozinskyi, K. (2014). Prymirnyk lysta Yustyniana, znamenytoho muzha, do papy Hormizdy pro te, shcho pislia zasudzhennia Akakiia u Konstantynopoli i na Skhodi nastaie myr; i pro Presviatu Troitsiu. [A copy of a letter from Justinian, a famous man, to Pope Hormizdas, stating that after the condemnation of Acacius peace is coming to Constantinople and the East; and concerning the Most Holy Trinity]. Sviatyi pravovirnyi Yustynian I Velykyi (527-565) khrystyianskyi imperator i bohoslov. K. S. 375–377 (in Ukrainian).
Meyendorff, J. (1975). Christ in Eastern Christian Thought. NY: St. Vladimirs Seminary Press. URL: https://www.scribd.com/document/770942495/John-Meyendorff-Christ-in-Eastern-Christian-Thought (last accessed: 08.08.2025) (in English).
Lesiuk, M. (2016). Trulskyi Sobor ta yoho znachennia v istorii khrystyianstva. [Trullo Cathedral and its significance in the history of Christianity]. Trudy Kyivskoi Dukhovnoi Akademii. № 16. S. 82–101 (in Ukrainian).
Znachennia edyktu pro "Try Hlavy" dlia V Vselenskoho soboru. [The significance of the edict on the "Three Heads" for the V Ecumenical Council]. Kyivska pravoslavna bohoslovska akademiia. URL: https://kpba.edu.ua/novyny/publikatsii/znachennia-edyktu-pro-try-hlavy-dlia-v-vselenskoho-soboru (last accessed: 08.08.2025) (in Ukrainian).
Graffin, R. (1950). Histoire nestorienne: Chronique de Séert. Patrologia orientalis. [Nestorian History: Chronicle of Séert. Patrologia orientalis]. T. 7, Fascicule 2. Paris: Firmin-Didot Et (in French).
Lozinskyi, K. (2014). Sviatyi pravovirnyi Yustynian I Velykyi (527–565) khrystyianskyi imperator i bohoslov. [Holy Orthodox Justinian I the Great (527–565), Christian emperor and theologian]. K. (in Ukrainian).
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
a) Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
b) Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
c) Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).