ПРАВОСЛАВНА АНТРОПОЛОГІЯ ТА САКРАЛЬНИЙ ВИМІР ПОЛІТИЧНОЇ ВЛАДИ У ВІЗАНТІЙСЬКІЙ ТРАДИЦІЇ
DOI:
https://doi.org/10.35433/PhilosophicalSciences.2(98).2025.15-25Ключові слова:
візантизм, православ’я, соборність, православна антропологія, духовність, особистість, усамітнення, теозис, містичний досвідАнотація
Стаття присвячена комплексному аналізу становлення антропологічної доктрини у межах візантійської світської та богословської традиції післяхалкидонського періоду. Визначено, що проблематика природи людини розгорталася не лише у площині христологічних суперечок, а й у контексті онтологічних, гносеологічних та сотеріологічних дискусій, що сприяли формуванню цілісного антропологічного дискурсу. Встановлено, що дискусії щодо тлінності та нетлінності, тілесності й духовності, індивідуальності та універсальності виявилися структуротворчими для різних антропологічних моделей, які відображали як онтологічний статус людини, так і її сотеріологічне покликання. У контексті візантійської традиції антропологія постає не вторинною щодо христології, а інтегрованою сферою філософсько-богословського осмислення, в якій осмислюються проблеми онтології людини, досвіду тілесності, екзистенції у стражданні та смерті, а також потенціалу до обожнення (теозису). З’ясовано, що антропологічні дискусії мали також цивілізаційний і політичний вимір, оскільки впливали на конфесійну ідентифікацію східних християнських спільнот, визначали співвідношення між імперською моделлю церковності та національними традиціями, сприяли трансформації релігійної свідомості та інституціоналізації окремих церков. Вони стали ключовим чинником формування релігійно-політичного вчення у візантійській традиції, в якому поєднувалися імперська ідея єдності, церковна соборність та богословське осмислення природи людини. У такий спосіб антропологія перетворювалася на інструмент легітимації політичних моделей влади, а також слугувала підґрунтям для сакралізації імператорської влади й розробки концепції "симфонії" Церкви та держави. Доведено, що антропологічна проблематика післяхалкидонського періоду була не лише похідною від христологічних суперечок, а й самостійним напрямом у розвитку православної думки. Вона заклала основи православної антропології, що поєднує догматичні, онтологічні, культурно-історичні та релігійно-політичні виміри, формуючи понятійно-категоріальний апарат для подальшого розвитку візантійської філософсько-релігієзнавчої парадигми.
Посилання
Sahan, O. (2004). Vselenske pravoslavia: sut, istoriia, suchasnyi stan. [Ecumenical Orthodoxy: essence, history, current state]. K.: Svit Znan (in Ukrainian).
Orekhovskyi, V. (2011). Khalkidonskyi sobor (451 r.) ta yoho znachennia. [The Council of Chalcedon (451) and its significance]. Ukraina-Yevropa-Svit. Mizhnarodnyi zbirnyk naukovykh prats. Seriia: Istoriia, mizhnarodni vidnosyny. Vyp. 8. S. 87–90. URL: http://catalog.library.tnpu.edu.ua/naukovi_zapusku/Ukraine_europe/UES_2011_8.pdf (last accessed: 04.08.2025) (in Ukrainian).
Kondratieva, I. (2012). Davni Skhidni Tserkvy: identyfikatsiia, istoriia, suchasnist: monohrafiia. [Ancient Eastern Churches: Identification, History, Modernity: Monograph]. K.: khkhkhkh (in Ukrainian).
Meyendorff, J. (1975). Christ in Eastern Christian Thought. NY: St. Vladimirs Seminary Press. URL: https://www.scribd.com/document/770942495/John-Meyendorff-Christ-in-Eastern-Christian-Thought (last accessed: 04.08.2025) (in English).
Meyendorff, J. (1982). The Byzantine Legacy in The Orthodox Church. NY: St. Vladimirs Seminary Press. URL: https://www.scribd.com/document/464107941/Meyendorff-J-The-Byzantine-Legacy-in-the-Orthodox-Church-pdf (last accessed: 04.08.2025) (in English).
Shepetiak, O. (2017). Syro-Yakovytska i Koptska Tserkvy yak vyraznyky Skhidnoho khrystyianstva. [The Syro-Jacobite and Coptic Churches as Expressions of Eastern Christianity]. Ukrainske relihiieznavstvo. Vyp. 84. C. 94–101 (in Ukrainian).
Sokolovskyi, O. (2018). Khrystolohichna teolohiia I Vselenskoho soboru. Ch. 1. [Christological Theology of the First Ecumenical Council. Part 1]. Evropský filozofický a historický diskurz. Volume 4. Issue 2. S. 158–164 (in Ukrainian).
Mezhzherina, H. (2020). Neofitsiinyi antroponim Petrъ Houhnyvыy. [Unofficial anthroponym Petr Gougnivyi]. Movoznavstvo. № 5. S. 50–69 (in Ukrainian).
Sviatyi pravovirnyi imperator Yustynian I Velykyi. [Holy Orthodox Emperor Justinian I the Great]. Kyivska pravoslavna bohoslovska akademiia. URL: https://kpba.edu.ua/novyny/publikatsii/sviatyi-pravovirnyi-imperator-yustynian-i-velykyi (last accessed: 04.08.2025) (in Ukrainian).
Havrylyk, I. (2020). Antropolohiia Teodora Mopsuestiiskoho ta yii vplyv na syriisku bohoslovsku tradytsiiu. [The Anthropology of Theodore of Mopsuestia and its Influence on the Syriac Theological Tradition]. Naukovi Zapysky UKU. Seriia "Bohoslovia". № 7. S. 359–379 (in Ukrainian).
Sokolovskyi, O. (2018). Khrystolohiia: evoliutsiia doktryny: monohrafiia. [Christology: The Evolution of Doctrine: Monograph]. Zhytomyr: Vyd-vo Yevenok O. O. (in Ukrainian).
Kondratieva, I., Balynets, A. (2024). Istoriohrafiia oriientalnoho khrystyianstva yak dzherelo tolerantnosti: dosvid harantuvannia relihiinoi bezpeky. [The historiography of oriental Christianity as a source of tolerance: the experience of guaranteeing religious security]. Perspektyvy. Sotsialno-politychnyi zhurnal. № 2. S. 214–223 (in Ukrainian).
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
a) Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
b) Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
c) Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).