ПРАВОСЛАВНА АНТРОПОЛОГІЯ У КОНТЕКСТІ КОНСТРУЮВАННЯ ПОЛІТИЧНОЇ ІДЕОЛОГІЇ
DOI:
https://doi.org/10.35433/PhilosophicalSciences.2(98).2025.5-14Ключові слова:
етатизм, візантизм, православ’я, соборність, ідеологія, православна антропологія, православне богослов’я, духовність, особистість, усамітнення, теозисАнотація
Стаття присвячена дослідженню феномена концепції сакралізованої державності у Візантійській імперії та її впливу на формування релігійної свідомості православного світу. Аналізується взаємодія політичних і релігійних чинників, що визначали характер візантійської цивілізації, зокрема її здатність інтегрувати богословські та державницькі парадигми у єдину політико-релігійну систему. Доведено, що Візантія функціонувала не лише як політична структура, а й сакральний організм, що поєднував у собі функції збереження християнської віри та транслятора духовних архетипів. Особливу увагу приділено формуванню візантійського типу релігійної особистості, який вирізнявся авторитарним менталітетом, догматичною свідомістю, ізоляціоністською позицією у ставленні до інших культурних і релігійних традицій. Розкрито антропологічний вимір сакральності влади, що ґрунтувався на уявленні про імператора як "образа Божого" у земному світі та посередника між трансцендентним і соціальним порядком. Такий антропологічний вимір підкреслював персоніфікацію влади, у якій тілесність, ритуалізованість поведінки та обрядові практики набували особливого значення як знаки сакральної присутності в історії. Це зумовлювало не лише політичну легітимацію, а й формування певної моделі релігійної антропології, де влада ототожнювалася з особистістю монарха як носія божественної харизми. Встановлено, що постійна загроза Візантії зі Сходу та релігійно-культурний тиск латинського Заходу сприяли формуванню архетипів войовничості, духовної незламності та ортодоксальної консервативності. Простежено трансформацію християнської ідеї в етноцентричну, у межах якої православ’я дедалі більше ототожнювалося з грецькою національною та культурною ідентичністю. Встановлено, що концепція сакралізованої державності постає як багатовимірний феномен, який охоплює богословський, політичний та антропологічний рівні, формуючи унікальну систему релігійних уявлень.
Посилання
Sahan, O. (2004). Vselenske pravoslavia: sut, istoriia, suchasnyi stan. [Ecumenical Orthodoxy: essence, history, current state]. K.: Svit Znan (in Ukrainian).
Ishchuk, N. (2013). Etatyzm yak relihiine vchennia ta politychna ideolohiia. [Etatism as a religious doctrine and political ideology]. Visnyk Natsionalnoho aviatsiinoho universytetu. Seriia Filosofiia. Kulturolohiia: Zb. nauk. prats. № 2 (18). S. 35–39 (in Ukrainian).
Meyendorff, J. (1983). Byzantine Theology: Historical Trends and Doctrinal Themes. Fordham University Press (in English).
Pelikan, J. (1974). The Christian Tradition: A History of the Development of Doctrine. Volume 2: The Spirit of Eastern Christendom (600–1700). University of Chicago Press (in English).
Ostrogorsky, G. (1969). History of the Byzantine State. Blackwell Publishing (in English).
Angold, M. (1995). Church and Society in Byzantium under the Comneni, 1081–1261. Cambridge University Press (in English).
Toinbi, A. Dzh. (1995). Doslidzhennia istorii. [Study of history]. T. 2. K.: Osnovy. S. 80–118 (in Ukrainian).
Donchenko, O. (2001). Arkhetypy sotsialnoho zhyttia i polityka: (Hlybynni rehuliatyvy psykhopolitychnoho povsiakdennia). [Archetypes of social life and politics: (Deep regulations of psychopolitical everyday life)]. K.: Lybid (in Ukrainian).
Radov, S. (2021). Poiednannia khrystyianskoi relihiinosti i piznoantychnykh arkhaichnykh rys u povsiakdennomu zhytti ta kulturi Vizantiiskoho suspilstva. [The combination of Christian religiosity and late antique archaic features in the everyday life and culture of Byzantine society]. Zbirnyk materialiv studentskoi naukovo-praktychnoi konferentsii: "Derzhavotvorchi, kulturolohichni, sotsialni protsesy v krainakh Yevropy ta Azii v epokhu Antychnosti, Serednovichchia ta Modernyi chas". 20 travnia 2021 roku. Vypusk 14. Kropyvnytskyi: POLIMED-Servis. S. 11–18 (in Ukrainian).
Sokolovskyi O. (2018). Khrystolohiia: evoliutsiia doktryny: monohrafiia. [Christology: The Evolution of Doctrine: Monograph]. Zhytomyr: Vyd. Yevenok O. O. (in Ukrainian).
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
a) Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
b) Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
c) Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).