ЖИТТЄСВІТ ЛЮДИНИ: ВІД ГЕТЕРОТОПІЇ СОЦІАЛЬНОГО ПРОСТОРУ ДО ГЕТЕРОТОПІЇ КІБЕРПРОСТОРУ
DOI:
https://doi.org/10.35433/PhilosophicalSciences.1(97).2025.142-150Ключові слова:
просторовий поворот, віртуальна реальність, гетеротопії у соціальному просторі, гетеротопії у кіберпросторі, життєсвіт людини, антропологічні сенсиАнотація
У дослідженні проаналізовано здобутки просторового повороту у соціально-філософському дискурсі другої половини ХХ ст. З’ясовано, що зміна підходів до розуміння простору була започаткована концептом гетеротопії М. Фуко. Організація простору повсякдення людини підпорядковується аксіологічно-праксеологічним установкам, які склалися під впливом інформаційного суспільства та суспільства масового споживання. Ідеологія та цінності суспільства споживання втілені у концепті Disney World, в межах якого комерціалізується вхід і вихід з цієї системи, а міра задоволення відвідувачів залежить від їхньої купівельної спроможності, внаслідок чого у свідомості дитини формується переконання, що всі задоволення можна купити. Метарозповідь Disney World реалізується за допомогою "магії", котра поєднує в собі не тільки "когнітивне перевантаження" з деконтекстуалізацією, а й постулює для сприйняття споживачем лише одну з інтерпретацій світу. Встановлено, що ідеалізація споживацтва у Disney World призводить до серйозного спотворення сенсу життя сучасної людини.
Обґрунтовано, що Internet-мережі, диджиталізація, технології віртуальної та доповненої реальності, імерсивні технології, змінивши життєсвіт сучасної людини, з необхідністюзу мовили трансформацію відношення "людина – простір". Завдяки можливостям Internet метафора дзеркала як досвіду між утопією й гетеротопією у соціальному просторі була "перекладена" цифрою. Людина завзято продовжує "обживати" кіберпростір, у якому не тільки віртуалізувались гетеротопії соціального простору, а й виникли якісно "інші" простори, світи всередині світу. Зокрема такими є соціальні мережі, функціонування котрих корелюється з гетеротопічними принципами. На прикладі соціальної мережі Facebook визначено, що існування у ній регламентується системою відкривання і закривання(після реєстрації та ідентифікації в них користувачі отримують можливість бути присутніми в цих гетеротопіях). При цьому інакшість гетеротопічного простору Facebook містить в собі гетерохронію, поєднуючи в собі минуле, теперішнє і життя після смерті в зовсім іншу цілісність, яка пропонується користувачам.
Посилання
Bodriiiar, Zh. (2004). Symuliakry i symuliatsii. [Simulacra and Simulations] / Per. z fr. V. Khovkhun. Kyiv: Vyd-voSolomiiPavlychko "Osnovy" (in Ukrainian).
Kolinko, M. (2019). Topolohiia mizhkulturnoi komunikatsii. [Topology of Intercultural Communication]. Dys. … d. filos. n. Vinnytsia, Kyiv (in Ukrainian).
Nikitin, L. (1999). Virtualna realnist yak sotsialne yavyshche. [Virtual Reality as a Social Phenomenon]. Filosofska dumka. № 6. S. 43–58 (in Ukrainian).
Fuko, M. (2018). Inshi prostory. [Of Other Spaces]. Rukhlyvyi prostir: mizhdystsyplinarna antolohiia / za red.: Kateryny Mishchenko ta Siuzanny Shtretlinh. Kyiv: ART KNYHA. S. 30–41 (in Ukrainian).
Bruchansky, C. (2010). The Heterotopia of Disney World. Philosophy Now. № 77. URL: http://philosophynow.org/issues/The_Heterotopia_of_Disney_World (last accessed: 25.03.2025) (in English).
Cenzatti, M. (2008). Heterotopias of Difference. Heterotopia and the City – Urban Theory and the Transformations of Public Space. Oxford, UK and Cambridge, MA: Blackwell, Р. 75–85. URL: https://www.researchgate.net/publication/305469462_Heterotopias_of_Difference (last accessed:25.03.2025) (in English).
McKenzie, W. (1993). Lost in Space: Into the Digital Image Labyrinth. Continuum.Volume 7. Issue 1. Р. 140–160 (in English).
Marin, L. (1973). Utopiques: Jeux D'Espaces. Paris: Les Editions de Minuit, Collection "Critique" (in French).
Rymarczuk, R., Derksen, M. Different Spaces: Exploring Facebook as Heterotopia. First Monday : peer-reviewed journal. URL: http://firstmonday.org/ojs/index.php/fm/article/view/5006/4091 (last accessed: 27.03.2025) (in English).
Sherman, Y. (1998). Of Сyber Spaces: The Internet & Heterotopias. M/C Journal. Volume 1. Number 4. URL: http://journal.media-culture.org.au/9811/hetero.php (last accessed: 27.03.2025) (inEnglish).
Zizek, Slavoj. The Reality of the Virtual. URL: https://www.youtube.com/watch?v=RnTQhIRcrno (last accessed: 23.03.2025) (in English).
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
a) Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
b) Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
c) Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).