ЖИТТЄСВІТ ЛЮДИНИ: ВІД ГЕТЕРОТОПІЇ СОЦІАЛЬНОГО ПРОСТОРУ ДО ГЕТЕРОТОПІЇ КІБЕРПРОСТОРУ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.35433/PhilosophicalSciences.1(97).2025.142-150

Ключові слова:

просторовий поворот, віртуальна реальність, гетеротопії у соціальному просторі, гетеротопії у кіберпросторі, життєсвіт людини, антропологічні сенси

Анотація

У дослідженні проаналізовано здобутки просторового повороту у соціально-філософському дискурсі другої половини ХХ ст. З’ясовано, що зміна підходів до розуміння простору була започаткована концептом гетеротопії М. Фуко. Організація простору повсякдення людини підпорядковується аксіологічно-праксеологічним установкам, які склалися під впливом інформаційного суспільства та суспільства масового споживання. Ідеологія та цінності суспільства споживання втілені у концепті Disney World, в межах якого комерціалізується вхід і вихід з цієї системи, а міра задоволення відвідувачів залежить від їхньої купівельної спроможності, внаслідок чого у свідомості дитини формується переконання, що всі задоволення можна купити. Метарозповідь Disney World реалізується за допомогою "магії", котра поєднує в собі не тільки "когнітивне перевантаження" з деконтекстуалізацією, а й постулює для сприйняття споживачем лише одну з інтерпретацій світу. Встановлено, що ідеалізація споживацтва у Disney World призводить до серйозного спотворення сенсу життя сучасної людини.

Обґрунтовано, що Internet-мережі, диджиталізація, технології віртуальної та доповненої реальності, імерсивні технології, змінивши життєсвіт сучасної людини, з необхідністюзу мовили трансформацію відношення "людина – простір". Завдяки можливостям Internet метафора дзеркала як досвіду між утопією й гетеротопією у соціальному просторі була "перекладена" цифрою. Людина завзято продовжує "обживати" кіберпростір, у якому не тільки віртуалізувались гетеротопії соціального простору, а й виникли якісно "інші" простори, світи всередині світу. Зокрема такими є соціальні мережі, функціонування котрих корелюється з гетеротопічними принципами. На прикладі соціальної мережі Facebook визначено, що існування у ній регламентується системою відкривання і закривання(після реєстрації та ідентифікації в них користувачі отримують можливість бути присутніми в цих гетеротопіях). При цьому інакшість гетеротопічного простору Facebook містить в собі гетерохронію, поєднуючи в собі минуле, теперішнє і життя після смерті в зовсім іншу цілісність, яка пропонується користувачам.

Посилання

Bodriiiar, Zh. (2004). Symuliakry i symuliatsii. [Simulacra and Simulations] / Per. z fr. V. Khovkhun. Kyiv: Vyd-voSolomiiPavlychko "Osnovy" (in Ukrainian).

Kolinko, M. (2019). Topolohiia mizhkulturnoi komunikatsii. [Topology of Intercultural Communication]. Dys. … d. filos. n. Vinnytsia, Kyiv (in Ukrainian).

Nikitin, L. (1999). Virtualna realnist yak sotsialne yavyshche. [Virtual Reality as a Social Phenomenon]. Filosofska dumka. № 6. S. 43–58 (in Ukrainian).

Fuko, M. (2018). Inshi prostory. [Of Other Spaces]. Rukhlyvyi prostir: mizhdystsyplinarna antolohiia / za red.: Kateryny Mishchenko ta Siuzanny Shtretlinh. Kyiv: ART KNYHA. S. 30–41 (in Ukrainian).

Bruchansky, C. (2010). The Heterotopia of Disney World. Philosophy Now. № 77. URL: http://philosophynow.org/issues/The_Heterotopia_of_Disney_World (last accessed: 25.03.2025) (in English).

Cenzatti, M. (2008). Heterotopias of Difference. Heterotopia and the City – Urban Theory and the Transformations of Public Space. Oxford, UK and Cambridge, MA: Blackwell, Р. 75–85. URL: https://www.researchgate.net/publication/305469462_Heterotopias_of_Difference (last accessed:25.03.2025) (in English).

McKenzie, W. (1993). Lost in Space: Into the Digital Image Labyrinth. Continuum.Volume 7. Issue 1. Р. 140–160 (in English).

Marin, L. (1973). Utopiques: Jeux D'Espaces. Paris: Les Editions de Minuit, Collection "Critique" (in French).

Rymarczuk, R., Derksen, M. Different Spaces: Exploring Facebook as Heterotopia. First Monday : peer-reviewed journal. URL: http://firstmonday.org/ojs/index.php/fm/article/view/5006/4091 (last accessed: 27.03.2025) (in English).

Sherman, Y. (1998). Of Сyber Spaces: The Internet & Heterotopias. M/C Journal. Volume 1. Number 4. URL: http://journal.media-culture.org.au/9811/hetero.php (last accessed: 27.03.2025) (inEnglish).

Zizek, Slavoj. The Reality of the Virtual. URL: https://www.youtube.com/watch?v=RnTQhIRcrno (last accessed: 23.03.2025) (in English).

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-05-30

Номер

Розділ

СОЦІАЛЬНА ФІЛОСОФІЯ