ВІДЕОГРА ЯК МИСТЕЦТВО В КОНТЕКСТІ ТРЕНДУ КРЕАТИВНОЇ ТА ЦИФРОВОЇ КУЛЬТУРИ
DOI:
https://doi.org/10.35433/PhilosophicalSciences.1(97).2025.112-121Ключові слова:
відеогра, мистецтво, геймінг, культура, розвага, кітч, комунікаціяАнотація
У статті аналізується статус відеоігр в контексті мистецтва, як явища викликів і трендів неокультури. Обґрунтовано, що відеогра може бути використана у творчих практиках художників. Автор наголошує, що відеоігри широкоформатніші мистецтва, перевершують його швидкістю та доступністю комунікації, охопленням аудиторії, за своєю вибірковістю та застосовністю. Зазначимо, що твір мистецтва – це відображення життя людини в акті творіння. Мистецтво може бути створене пензлем або обрано як редимейд, але це має бути акт особистої авторської фантазії. Світи, створені електронними іграми, більше схожі на дитячі майданчики, де досвід визначається взаємодією між гравцем та програмою. Геймер не може перенести своє бачення життя на гру, тоді як розробник гри знімає з себе цю відповідальність. Немає того, хто має пріоритет в іграх, отже, немає художника і немає витвору мистецтва. Доведено, що відеоігри якраз і є актом творчої уяви художника, тому що саме гейм-дизайнери визначають ті шляхи та способи, які будуть надалі досліджувати гравці. Як сучасний жанр, відеоігри займають наш розум, запрошуючи нас до незабутніх подорожей, де ми можемо керувати ходом подій, беручи участь більш інтерактивно, ніж пасивно інтерпретуючи. Тому творці гри не позбавляються відповідальності за надання свого бачення проблем; скоріше вони забезпечують умови для користувачів, щоб ті могли конструювати свій власний досвід чи ставити ціннісні питання, виконуючи таку ж функцію, як і мистецтво. У висновках експлікуємо, що сучасне мистецтво в розрізі трендів неосвіту полягає в контекстах, які митець привносить у роботу і в тому багажі знань, які глядач може акумулювати, щоб мати можливість інтерпретувати твори художника. Нами представлено, що мистецтво має всі ознаки комунікативності. Мистецтво цінне тим, що воно виступає як «арбітр» свого часу, свого роду збільшувального скла, що відкриває особливості культурного, соціального, економічного, художнього життя суспільства. Тому в середовищі культурологів, філософів, мистецтвознавців та в інституційній художній системі арт-відеоігри вже визнані мистецтвом.
Посилання
Melnichuk M., Zaluzhna A., Zoshchuk N., Koberska T., Kovtun O. (2022). Philosophical And Pedagogical Understanding Of Mythological 16 Approaches Of Theomachia In Video Games As Liter. Modern Science ̶ Moderni Veda. № 3. P. 149–158 (in English).
Ebert, R. Why did the chicken cross the genders? URL: http://rogerebert.suntimes.com/apps/pbcs.dll/section?category=ANSWERMAN&date=20051127 (last accessed: 03.02.2025) (in English).
Androvich, M. Games are indeed art, says Barker. URL: http://www.gamesindustry.biz/articles/games-are-indeed-art-says-barker (last accessed: 03.02.2025) (in English).
Ebert, R. Games vs Art: Ebert vs Barker. URL: http://rogerebert.suntimes.com/apps/pbcs.dll/article?AID=/20070721/COMMENTARY/7072100 (last accessed: 03.02.2025) (in English).
Wasteland, M. Opinion: Tell Me What Art Is, and I’ll Tell You What Games Are. URL: http://www.gamesetwatch.com/2008/09/opinion_tell_me_what_art_is_an.php (last accessed: 03.02.2025) (in English).
Santiago, K. Stop the Debate: Video Games are Art, So What's Next? URL: http://www.youtube.com/watch?v=K9y6MYDSAww (last accessed: 03.02.2025) (in English).
Ebert, R. Video games can never be art. Chicago Sun-Times. URL: http://blogs.suntimes.com/ebert/2010/04/video_games_can_never_be_art.html (last accessed: 03.02.2025) (in English).
Nosowitz, D. Game Designer Kellee Santiago Responds to Roger Ebert's "Video Games Are Not Art". URL: http://www.fastcompany.com/1621426/game-designer-kellee-santiago-responds-roger-ebertsvideo-games-are-not-art-rant (last accessed: 03.02.2025) (in English).
Sjöberg, l. Alt Text: Are Videogames Art? Time Will Tell. URL: http://www.wired.com/underwire/2010/04/alt-text-videogames-as-art/ (last accessed: 03.02.2025) (in English).
Ebert, R. Okay, kids, play on my lawn. URL: http://blogs.suntimes.com/ebert/2010/07/okay_kids_play_on_my_lawn.html (last accessed: 03.02.2025) (in English).
Moriarty, B. An Apology for Roger Ebert. URL: http://www.ludix. com/moriarty/apology.html (last accessed: 03.02.2025) (in English).
Caoili, E. Opinion: Brian Moriarty's Apology For Roger Ebert. URL: http://www.gamesetwatch.com/2011/03/opinion_brian_moriartys_apolog.php (last accessed: 03.02.2025) (in English).
Samyn, M. Almost Art. URL: http://www.escapistmagazine.com/articles/view/issues/issue_291/8608-Almost-Art (last accessed: 03.02.2025) (in English).
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
a) Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
b) Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
c) Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).