ҐЕНЕЗА ТА СУТНІСТЬ АРІСТОТЕЛІВСЬКОЇ ЕТІОЛОГІЧНОЇ МОДЕЛІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.35433/PhilosophicalSciences.1(97).2025.104-111

Ключові слова:

причина, етіологія, метафізика, каузальність, телеологізм, асклепіанство, платонізм, тетралогічна модель причинності

Анотація

Метою статті є філософське осмислення походження знаменитої концепції причинності Арістотеля, її історико-культурних підвалин та зв’язку з іншими каузальними теоріями того часу й сьогодення. Зокрема, досліджується походження поняття "ιτία-αἴτιον" в давньогрецькій культурі та філософії. Стверджується, що первісно це слово, що походить з криміналістично-медичної практики, означало "провину" або "винуватця". Згодом, у медико-теоретичних творах вчених школи Гіппократа та у філософських концепціях Демокріта і Платона воно набуває концептуальної значущості й перетворюється в філософську категорію.

Арістотель, розробляючи свою тетралогічну модель причинності в "Фізиці" та "Метафізиці", спирався не лише на філософські напрацювання своїх попередників, особливо платонівської школи, а й погляди мислителів-асклепіадів, погляди яких узагальнювали етіологічні спостереження тодішніх лікарів. Це підтверджує й асклепіадське походження Стагіріта і його постійна спрямованість на дослідження світу тварин, людської душі та організму. В пізніших "зоологічних" працях Арістотель надає своїй тетралогічній моделі причинності телеологічно-функціаналістського характеру.

У результаті проведеного дослідження є всі підстави зробити наступні висновки. В аналізі ґенези етіологічній моделі Арістотеля знаходить своє підтвердження гіпотеза про його вчення як синтез платонізму та асклепіатства. Арістотелівське вчення про причинність, що ґрунтувалося на телеологізмі, набуло канонічного характеру в філософії завдяки поєднанню лікарських практик з практичною філософією в часи пізньої античності та Середньовіччя. Модель каузальності Стагірита була пояснювальною схемою причинності до часів наукової революції, яка відкине арістотелівський телеологізм щодо вивчення неживої природи. Але можна констатувати, що зараз спостерігаємо нове переосмислення каузальності у напрямку телеологічних схем.

Посилання

Heidegger, М. (2000). Die frage nach der technik. URL: https://monoskop.org/images/2/27/Heidegger_Martin_1953_2000_Die_Frage_nach_der_Technik.pdf (last accessed: 12.11.2024) (іn German).

Falcon, A. (2006). Aristotle on Causality. Stanford Encyclopedia of Philosophy. URL: https://plato.stanford.edu/entries/aristotle-causality/ (last accessed: 12.11.2024) (in English).

Vazquez, D. (2020). Teleology, Causation and the Atlas Motif in Plato's Phaedo. Schole, № 14 (1). Р. 82–103 (in English).

Natali, C. (2013). Aitia in Plato and Aristotle. From Everyday Language to Technical Vocabulary. in C. Viano, C. Natali, and M. Zingano (eds.), Aitia I: Les quatres causes: origines et interpretation, Leuven: Peeters. Р. 39–73 (in English).

Stein, N. (2023). Causality and Causal Explanation in Aristotle New York. US: OUP Usa (in English).

Henning, B. (2009). The Four Causes. Journal of Philosophy. № 106. Р. 137–160 (in English).

Gomperz, T. (1997). Griechische Denker. Eine Geschichte der antiken Philosophie in 3 Bänden. В. 3., Eichborn (іn German)

Nietzsche, F. (2004). Pro istynu ta brekhniu v pozamoralnomu sensi. [On truth and lies in a non-moral sense]. (perekl. O. Feshovets). Povne zibrannia tvoriv. Lviv: Astroliabiia. T. 1. S. 725–740 (in Ukrainian).

Corpus Hippocraticum. (2006) URL: https://archive.org/details/hippocrates01hippuoft/hippocrates01hippuoft/page/n17/mode/2up (last accessed: 12.11.2024) (in English).

Diohen Laertsii. (2024). Zhyttia i dumky slavnozvisnykh filosofiv. [The lives and thoughts of famous philosophers]. Per. L. Zvonska, V. Turenko, K.: Tempora (in Ukrainian).

Platon. Fedon. (1999). Dialohy; Per. z davnohr. K: Osnovy, Pereklav Yosip Kobiv. S. 234–293 (in Ukrainian).

Plato. Timaios. [Phaedo. Dialogues]. (2004). ed. John Burnet. URL: https://www.mikrosapoplous.gr/en/texts1en.html (last accessed: 12.11.2024) (in English).

Aristotel. (2020). Metafizyka. [Metaphysics]. Per. O. Yudin. Kharkiv: Folio, Aristotel. Metafizyka. Per. O. Yudin. Kharkiv: Folio (in Ukrainian).

Aristotle. On the Parts of Animals. Translated by William Ogle. The University of Adelaide eBooks@Adelaide 2004. URL: https://web.archive.org/web/20040429022809/http://etext.library.adelaide.edu.au/a/a8pa/book4.html (last accessed: 12.11.2024) (in English).

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-05-30

Номер

Розділ

СОЦІАЛЬНА ФІЛОСОФІЯ