РЕЛІГІЙНИЙ І МІСТИЧНИЙ ДОСВІДИ В СТРУКТУРІ РЕЛІГІЙНОЇ ТРАДИЦІЇ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.35433/PhilosophicalSciences.1(97).2025.21-29

Ключові слова:

релігійний досвід, містичний досвід, суб’єкт, трансцендентне, сакральні смисли, інтерпретація, релігійна традиція, релігійні практики, ціннісні орієнтири, стратегії поведінки

Анотація

У статті з’ясовується співвідношення містичного і релігійного досвідів в структурі релігійної традиції. Значна кількість досліджень, присвячених різноманітним аспектам вивчення релігійного досвіду, характеризується недостатнім рівнем розв’язання означеної проблеми. Містичний досвід, отриманий завдяки надприродному одкровенню засновником традиції або її визнаними авторитетами, підлягає рефлексії та концептуалізації, внаслідок чого набуває трансцендентних смислових значень і стає підґрунтям віровчення. У такий спосіб через інтерпретацію смислів, наданих первинному містичному досвіду, останній об’єктивується в кодифікованих нормативних положеннях релігійної традиції. Містичний досвід має короткочасний характер, викликає екстатичне переживання, сприймається суб’єктом як безпосередній контакт з надприродним. Отримання містичного досвіду послідовниками традиції супроводжується релевантною інтерпретацією в рамках віровчення. Містичний досвід суб’єкта, який не належить до певної релігійної традиції, отримується в просторі сакральних смислів, що стають ціннісними орієнтирами і впливають на подальшу стратегію поведінки. Релігійний досвід не обмежується епізодичним характером контакту суб’єкта з трансцендентним, оскільки складає основу конкретної традиції, проявляючись у типізованих схемах релігійних практик. Належність до релігійної традиції визначає прийняття суб’єктом змісту й авторитету релігійного досвіду.  Релігійний досвід включає осмислення існування надприродного, характер ставлення до нього, інтерпретацію смислів, і не є тотожним містичному досвіду. Релігійний досвід може бути усвідомленим, інтелектуалізованим, екстрапольованим у площину повсякденного соціального буття. За посередництвом інституційної структури традиція регламентує релігійний досвід, інтерпретує приховані смисли, які стають доступними послідовникам віровчення за умови дотримання спеціальних практик.

Посилання

Boreiko, Yu. H. (2019). Mistychnyi dosvid yak faktor transformatsii struktur povsiakdennosti. [Mystical experience as a factor in transforming the structures of everyday life]. Relihiia ta Sotsium. № 1–2 (33–34). S. 6–11 (in Ukrainian).

Boreiko, Yu. H. (2016). Relihiinyi dosvid v koordynatakh povsiakdennosti: vid perezhyvannia nadpryrodnoho do vtilennia v tradytsii. [Religious experience in the coordinates of everyday life: from the experience of the supernatural to the embodiment in tradition]. Hrani. Naukovo-teoretychnyi i hromadsko-politychnyi almanakh. № 1 (129). S. 75–80 (in Ukrainian).

Predko, O. I. (2016). Relihiinyi dosvid: osobystisno-ekzystentsiina sutnist. [Religious experience: personal and existential essence]. Filosofski problemy humanitarnykh nauk. № 25. S. 40–45 (in Ukrainian).

Yakusha, V. I. (2024). Kontseptualizatsiia relihiinoho dosvidu v suchasnii analitychnii filosofii [Conceptualisation of Religious Experience in Contemporary Analytical Philosophy]: dys. … d-ra filosofii: 033. Kyiv. URL: https://ir.library.knu.ua/server/api/core/bitstreams/d33b2e0d-a7e3-4144-a858-ecfbdf50c8d9/content (last accessed: 10.04.2025) (in Ukrainian).

Religious Experience. (2022). Stanford Encyclopedia of Philosophy. URL: https://plato.stanford.edu/entries/religious-experience/#LanExp (last accessed: 10.04.2025) (in English).

Berger, P. (1990). The Sacred Canopy: Elements of a Sociological Theory of Religion. New York: Knopf Doubleday Publishing Group (in English).

Cooper, C. E., Roe, C. A., Mitchell, G. (2015). Anomalous Experiences and the Bereavement Process. Death, Dying, and Mysticism: The Ecstasy of the End. New York: Moreman. S. 117–131 (in English).

Eliade М. (1987). The Sakred and Profane: The Nature of Religion.W. R. Trask (Trans.). Orlando: Harcourt Brace Jovanovich (in English).

Engmann, B. (2014). Near-Death Experiences. Heavenly Insight or Human Illusion? Springer (in English).

James, W. (2009). The Varieties Of Religious Experience: A Study In Human Nature. Adelaide: eBooks@Adelaide (in English).

Schellenberg, J. L. (2006). Divine Hiddenness and Human Reason. New York: Cornell University Press (in English).

Scholem, H. (1995). Major Trends in Jewish Mysticism. Tel Aviv: Schocken (in English).

Vincent, K. R. (2014). God is With Us: What Near-Death and Other Spiritually Transformative Experiences Teach Us About God and Afterlife. Carmichael (in English).

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-05-30

Номер

Розділ

РЕЛІГІЄЗНАВСТВО