ТРАДИЦІЙНЕ, СУЧАСНЕ ТА СТАЛЕ СПОЖИВАННЯ: ФІЛОСОФСЬКИЙ ВИМІР

Автор(и)

  • Р. Гречкосій Навчально-науковий інститут філософії та освітньої політики Українського державного університету імені Михайла Драгоманова, Україна https://orcid.org/0009-0000-9022-7046

DOI:

https://doi.org/10.35433/PhilosophicalSciences.2(96).2024.118-125

Ключові слова:

споживання, констьюмеризм, щастя, задоволення, світогляд, етика, економіка, стале споживання

Анотація

Метою статті є дослідження трансформації моделей споживацтва – від традиційних до сталих в контексті філософського дискурсу. Цей аналіз має виявити те, як зміни споживання впливають на суспільні цінності, індивідуальну ідентичність тощо. Методологічними засадами дослідження стали концептуальні розвідки евдемонізму, гедонізму, утилітаризму, консьюмеризму за допомогою системного та компаративного аналізу. В статті окреслено типи споживання, що сформувались в контексті історико-філософського дискурсу. Виокремлено наступну трансформацію споживацьких моделей: традиційна – сучасна – стала, що супроводжується змінами у засобах виробничої діяльності та ціннісних орієнтирів. Досліджено складний взаємозв’язок між філософськими поглядами на щастя, задоволенням і прагненням до матеріальних благ. Заглиблюючись у теоретичні рамки концептів евдемонізму, гедонізму та утилітаризму, розкривається трансформація споживчих практик. Критично розглядається як в межах цих філософських доктрин концептуалізуються феномени щастя і задоволення, розкрито етичні та моральні виміри. Дослідження надає розуміння впливу світогляду на динаміку споживання, підкреслюючи важливість переоцінки споживчих практик у світлі етичних міркувань. Охарактеризовано типи споживацьких моделей. Традиційна модель визначається залежністю від місцевої економічної системи та залежності від зв’язків в громаді. Друга, яка поширена в сучасному суспільстві, позначена споживацтвом симулякрів, що мають символічне значення. Альтернативою сучасним моделям консьюмеризму є зосередження на сталому свідомому споживанні, яке сприяє особистісному зростанню та добробуту, як інших людей, так і планети загалом. Цей зсув у перспективі кидає виклик пріоритетності матеріальних чинників у визначенні щастя та відкриває шляхи для більш стійких і повноцінних підходів до життя. Саме в такому руслі може розвиватись практика споживацтва в майбутньому.

Посилання

Baladie, Sh., Ovrei-Asseia, K., Balode Zh.-F., Kassen, B., Klero, Zh.-P., Sen-Zhiron, B. (2009). Zadovolennia. [Pleasure]. Yevropeiskyi slovnyk filosofii. S. 513-526 (in Ukrainian).

Toro, H. D. (2020). Volden, abo Zhyttia v lisakh. [Walden, or Life in the Woods]. Kyiv: Tempora (in Ukrainian).

Toftul, M. H. (2014). Suchasnyi slovnyk z etyky: Slovnyk. [Modern Dictionary of Ethics: Dictionary]. Zhytomyr: Vyd-vo ZhDU im. I. Franka (in Ukrainian).

Baudrillard, J. (1998). The Consumer Society. Myths and Structures. SAGE Publications (in English).

Burke, E. (1757). A Philosophical Enquiry into the Origin of our Ideas of the Sublime and Beautiful. London: printed for R. and J. Dodsley. http://quod.lib.umich.edu/cgi/t/text/text-idx?c=ecco;idno=004807802.0001.000 (last accessed: 18.07.2024) (in English).

Martínez, M. A., Vázquez, A. N. (2022). Consumo político alimentario en la sociedad singularizada. Revista Española de Sociología. Vol. 31 (2), a101. https://doi.org/10.22325/fes/res.2022.101 (last accessed: 18.07.2024) (in English).

Quoquaba, F., Mohammadb, J. (2016). Sustainable Consumption: Sacrificing for the Future. Procedia - Social and Behavioral Sciences. Vol. 224. Р. 599–604 https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2016.05.44 (last accessed: 18.07.2024) (in English).

Vandermoere, F., Geerts, R., Vanderstraeten, R. (2020). Can Sustainable Consumption Trigger Political Activism? An Empirical Investigation of the Crowding-in Hypothesis. Sustainability. Vol. 12 (21). Р. 9082. http://dx.doi.org/10.3390/su12219082(last accessed: 18.07.2024) (in English).

Veblen, T. (1899). The Theory of the Leisure Class: An Economic Study of Institutions. New York: MacMillan (in English).

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-11-25

Номер

Розділ

СОЦІАЛЬНА ФІЛОСОФІЯ