Я-КОНЦЕПЦІЯ & ОСОБИСТІСНА ІДЕНТИЧНІСТЬ
DOI:
https://doi.org/10.35433/PhilosophicalSciences.2(96).2024.108-117Ключові слова:
особистісна ідентичність, наративна ідентичність, Я-концепція, Я-ідентичність, свідомість, самосвідомість, рефлексіяАнотація
У статті здійснюється концептуалізація таких широковживаних аналітичних категорій як Я-концепція та особистісна ідентичність. У сучасному інтелектуальному дискурсі вони характеризуються високим рівнем поняттєвої невизначеності, а тому подекуди використовуються як взаємозамінні або ж синоніми. Така інтенція здебільшого проглядається у дослідженнях сформованих на теоретичному тлі наукового спадку американсько-німецького психолога Е. Еріксона. У своїх роботах учений активно послуговувався такими поняттями як особистісна ідентичність, Я-ідентичність та Его-ідентичність спричинивши цим самим відповідну поняттєву невизначеність в теорії особистості, яка до нього вже активно послуговувалася терміном "Я-концепція".
Уникненню сформованої в межах дисциплінарно організованої науки відповідної поняттєвої невизначеності могло б сприяти чітке й однозначне розуміння феномену особистісної ідентичності, яка у найзагальнішому вигляді постає сукупністю відповідних знань та уявлень індивіда про самого себе, оприявлених у вигляді свідомо сконструйованої розповіді, композиція якої поєднує в єдине й несуперечливе ціле розрізнений, а подекуди й суперечливий особистісний досвід, враховуючи водночас панівні в певному соціокультурному середовищі норми та цінності.
На відміну від особистісної ідентичності, виокремлена Е. Еріксоном Я-ідентичність може бути експлікована як еквівалент Я-концепції. Постаючи продуктом діяльності самосвідомості, вона виражає сукупність суб’єктивних уявлень та переконань індивіда про себе на певному конкретному етапі психофізичного розвитку людини і здебільшого має добре виражений оцінний характер, а тому впливає на ставлення індивіда до себе та свого оточення. Сукупність різнорідних на різних етапах психофізичного становлення Я-концепцій через оповідь трансформуються в єдину, цілісну та неперервну особистісну ідентичність, яка характеризується тотожністю, що визнана Іншими.
Посилання
Boryshevskyi, M. (2009). Samosvidomist yak faktor psykhichnoho rozvytku osobystosti. [Self-awareness as a factor in the mental development of the individual]. Psykholohiia i suspilstvo. № 4 (38). S. 119–126 (in Ukrainian).
Burns, R. B. (1982). Self-concept development and education. London; New York: Holt, Rinehart and Winston (in English).
Wehrle, K., Fasbender, U. (2019). Self-concept. Encyclopedia of personality and individual differences. Vol. 1. Р. 3–5 (in English).
Hegel, G. W. F. (1924). Vorlesungen über die Philosophie der Geschichte. Leipzig: Reclam Verlag (in German).
Hresko, I. M. (2012). Yasnist Ya-kontseptsii yak chynnyk harmoniinoi osobystosti. [Clarity of self-concept as a factor of a harmonious personality]. Visnyk Lvivskoho universytetu. Seriia psykholohichni nauky. Vyp. 10. S. 39–45 (in Ukrainian).
Humeniuk, O. (2004). Psykholohiia Ya-kontseptsii. [Psychology of the self-concept]. Ternopil: Ekonomichna dumka (in Ukrainian).
Gecas, V. (1982). The self-concept. Annual review of sociology. Vol. 8. Р. 1–33 (in English).
Demchuk, O. A. (2016). Ya-kontseptsiia yak produkt rozvytku samosvidomosti osobystosti. [Self-concept as a product of the development of self-awareness]. Molodyi vchenyi. Vyp. 12. S. 240–243 (in Ukrainian).
Durkheim, E. (1984). The Division of Labour in Society. New York: Macmillan (in English).
James, W. (1983). Person and personality. In Essays in psychology /F. Burkhardt, Ed. Cambridge, MA: Harvard University Press. Р. 315–321 (in English).
Eriksоn, E. (1994). Identity Youth and Cris. New York; London: Norton & Company (in English).
Kebuladze, V. (2021). Fenomenolohichna psykholohiia i fenomenolohichna sotsiolohiia. Kyiv: KNU imeni Tarasa Shevchenka (in Ukrainian).
Cooley, C. H. (1909). Social Organization: A study of the larger mind. New York: Charles Scribner’s Sons (in English).
Makarenko, S. S. (2012). Natsionalna identychnist yak skladova formuvannia Ya-kontseptsii osobystosti. [National identity as a component of the formation of the self-concept]. Naukovyi visnyk Lvivskoho derzhavnoho universytetu vnutrishnikh sprav. seriia psykholohichna. Vyp. 2 (2). S. 345–354 (in Ukrainian).
Mead, G. Н. (1913). The Social Self. URL: http://www.marxists. org/reference/subject/philosophy/works/us/mead3.htm (last accessed: 10.09.2024) (in English).
McConnell, A. R., Strain, L. M. (2011). Content and structure of the self-concept. In The self / Edited by C.Sedikides, St. J. Spencer. Philadelphia: Psychology Press. P. 51–73 (in English).
Ortega y Gasset, J. (1965). The Revolt of Masses. New York: Vydannia OOChSU (in Ukrainian).
Pavelkiv, R. V. (2019). Refleksiia yak mekhanizm formuvannia indyvidualnoi svidomosti ta diialnosti osobystosti. [Reflection as a mechanism for the formation of individual consciousness and activity]. Visnyk pisliadyplomnoi osvity. Vyp. 8 (37). S. 84–98 (in Ukrainian).
Parsons, T. (2005). The Social System. London and New York: Routledge (in English).
Ricœur, P. (2000). Sam yak inshyi. [Oneself as Another]. Dukh i litera (in Ukrainian).
Rogers, C. R. (1959). A Theory of Therapy, Personality, and Interpersonal Relationships: As Developed in the Client-centered Framework. New York: McGraw-Hill (in English).
Schopenhauer, A. (2009) Die Welt als Wille und Vorstellung: Vollständige Ausgabe nach der dritten, verbesserten und beträchtlich vermehrten Auflage von 1859. Köln: Anaconda Verlag (in German).
Sloterdijk, P. (1983). Kritik der zynischen Vernunft. Berlin: Suhrkamp Verlag (in English).
Freud, S. (1923). Das Ich und das Es. Leipzig: Internationaler Psychoanalytischer Verlag (in German).
Foucault, M. (1988). Madness and Civilization. A History of Insanity in the Age of Reason. New York: Vintage Books (in English).
Furman, O. Ye. (2018). Ya-kontseptsiia yak predmet bahatoaspektnoho teoretyzuvannia. [Self-concept as a subject of multidimensional theorizing]. Psykholohiia i suspilstvo. Vyp. 1-2, S. 38–67 (in Ukrainian).
Chaika, H. V. (2016). Ya-kontseptsiia yak strukturno-dynamichnyi aspekt poniattia «ia» v pratsiakh ukrainskykh i zarubizhnykh doslidnykiv. [The self-concept as a structural and dynamic aspect of the concept of “I” in the works of Ukrainian and foreign researchers]. Aktualni problemy psykholohii. Vyp. 14 (11). S. 196–211 (in Ukrainian).
Shapar, V. B. (2007). Suchasnyi tlumachnyi psykholohichnyi slovnyk. [A modern explanatory psychological dictionary]. Xarkiv: Prapor (in Ukrainian).
Jung, C. G. (2012). Arkhetypy i kolektyvne nesvidome. [The Archetypes and the Collective Unconscious]. Lviv: Astroliabiia (in Ukrainian).
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
a) Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
b) Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
c) Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).