ГНОСЕОЛОГІЧНА ТЕОРІЯ ГАВРИЇЛА КОСТЕЛЬНИКА ТА ЇЇ МІСЦЕ В ЙОГО БОГОСЛОВСЬКИХ ПОГЛЯДАХ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.35433/PhilosophicalSciences.2(96).2024.67-77

Ключові слова:

Гавриїл Костельник, Українська Греко-Католицька Церква, православ’я, католицька теологія, православне богослів’я, душа, гносеологія, віра, знання, самість

Анотація

У статті досліджено гносеологічну теорію видатного українського філософа та богослова Гавриїла Костельника. Обґрунтовано, що мислитель пропонує особливий підхід до розуміння душі, свідомості та процесу пізнання, розглядаючи їх як основоположні елементи духовного життя людини. Поділ логіки на природну та наукову категорії становить основу його філософської системи. З’ясовано, що природна логіка трактується богословом як практичне, повсякденне використання людського розуму, тоді як наукова логіка передбачає рефлексивний аналіз цього процесу мислення. Г. Костельник наголошує, що порушення балансу між цими типами логіки може призвести до руйнівних наслідків, таких як атомізація суспільства та втрата цілісної духовної і культурної основи. Мислитель стверджує, що душа є джерелом свідомості і залишається єдиною та неподільною, навіть коли її компоненти – самість, воля, відчуття, розум і совість – видаються окремими. Свідомість виявляється у двох формах: проста, що є автоматичною, і вища, де самість контролює такі здібності, як відчуття і розум. Підсвідомість, яка підтримує свідомість, порівнюється з кіноплівкою, що зберігає досвід і впливає на свідомий розум.

З’ясовано, що в критиці матеріалізму, атеїзму та еволюціонізму Г. Костельник стверджує, що ці ідеології не здатні правильно зрозуміти душу та її роль у процесі пізнання. Він підкреслює енергетичну природу душі, припускаючи, що вона функціонує як форма енергії, здатна до самовідтворення, як детально описано в його працях "Логіка" (1945) і "Зародкова душа" (1931). Його теорія припускає, що пізнання є результатом взаємодії між вродженими апріорними тенденціями душі та апостеріорними досвідами, де інстинктивні реакції формують основу природної логіки. Доведено, що комплексний підхід Г. Костельника інтегрує метафізичні, психологічні та теологічні аспекти, прагнучи примирити релігійні переконання із сучасними науковими знаннями. Мислитель прагне захистити теїстичну свідомість в дедалі більш секуляризованому світі, пропонуючи систему, яка гармонізує філософські та теологічні ідеї із досягненнями науки.

Посилання

Kostelnyk, H. (1942). Lohika. Lviv, 1922. AKb – Arkhiv Kostelnyka. T. KhKh. Spr. 001–002. Kostelnyk H. Lohika yak analiza tekhniky liudskoho dumannia. [Logic as an analysis of the technique of human thinking]. I tom. Lviv (in Ukrainian).

Kostelnyk, H. (1925). Khrystyianska apolohetyka. [Christian apologetics]. Lviv (in Ukrainian).

Kostelnyk, H. (1932). Embrionalna dusha: Heneza liudskoi dushi ta yii pryroda na osnovi biolohichnykh faktiv. [The Embryonic Soul: The Genesis of the Human Soul and Its Nature Based on Biological Facts]. Lviv (in Ukrainian).

Kostelnyk, H. (1919). Mezhi demokratyzmu. [The limits of democracy]. Lviv (in Ukrainian).

Kostelnyk, H. (1925). Try rozpravy pro znannia. [Three treatises on knowledge]. Lviv (in Ukrainian).

Kostelnyk, H. (1935). Spravzhnie dzherelo ateizmu. [The true source of atheism]. Lviv (in Ukrainian).

Kostelnyk, H. (1922). Pisnia do Boha: Vichna drama cholovika. [A Song to God: The Eternal Drama of a Man]. Lviv (in Ukrainian).

Tamash, Y. (1986). Havryil Kostelnyk mizh doktrynoiu i pryrodoiu. [Gavriil Kostelnyk between doctrine and nature]. Novi Sad: "Ruske Slovo" (in Ukrainian).

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-11-25

Номер

Розділ

РЕЛІГІЄЗНАВСТВО