КОНЦЕПТИ "ВІРА" І "НАВЕРНЕННЯ" В СУЧАСНИХ ФІЛОСОФСЬКО-РЕЛІГІЄЗНАВЧИХ ТА ПРАВОСЛАВНИХ ТЕОЛОГІЧНИХ ІНТЕРПРЕТАЦІЯХ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.35433/PhilosophicalSciences.2(96).2024.5-13

Ключові слова:

релігійна віра, релігійне навернення, релігійний досвід, парадигма, православна теологія, трансцендентне, неофіт, трансформація, ідентичність

Анотація

У статті аналізується розуміння концептів віри і навернення у контексті сучасних філософсько-релігієзнавчої і православної теологічної дослідницьких стратегій. Розкриття специфіки співідношення феноменів віри і навернення крізь призму релігієзнавчої і богословської парадигм постає актуальним і важливим дослідницьким завданням. Визначено, що в сучасній православній теології, зокрема в неопатристиці, релігійна віра тлумачиться як вольовий вибір і свідоме рішення жити згідно заповідей Бога. Через віру сприймається християнське Одкровення, зміст якого тлумачиться Церквою. Обґрунтовано, що філософсько-релігієзнавчий підхід передбачає вивчення релігійного навернення у межах двох основних методологічних підходів – класичного і сучасного. Класичний підхід розглядає навернення як раптовий вплив зовнішньої надприродної сили, що призводить до особистісної трансформації без активної участі неофіта. Сучасна парадигма полягає в розумінні навернення як інтерсуб’єктивного процесу з переважанням раціонального компонента. Охарактеризовано релігійну віру як екзистенційний конструкт, що зумовлює формування світогляду та поведінки особистості і має риси всеосяжності та цілісності. Релігійна віра спрямована переважно на чуттєве сприйняття сакрального об’єкта. Залучення суб’єкта через віру до сфери трансцендентного ілюструє тісний зв’язок віри з наверненням, яке посідає особливе місце серед феноменів релігійного досвіду. Встановлено, що навернення полягає у залученні до релігійної традиції або зміну релігійної чи конфесійної належності. Доведено, що незважаючи на різні трактування концепту навернення, спільним є розуміння релігійного навернення як феномена, який призводить до істотних особистісних трансформацій, пов’язаних із самосприйняттям неофіта. Такі зміни відбуваються в результаті не пасивного досвіду, а безпосередньої участі у формуванні нової релігійної ідентичності.

Посилання

Kostenko, A. M. (2018). Rol ta mistse viry u protsesakh relihiinykh navernen. [The role and place of faith in the processes of religious conversions]. Sofiia. Humanitarno-rehiieznavchyi visnyk. № 1 (10). S. 24–27 (in Ukrainian).

Levchenko, T. H. (2017). Rozuminnia viry u suchasnii pravoslavnii teolohii. [Understanding faith in modern Orthodox theology]. Hileia: naukovyi visnyk. Vyp. 118. S. 230–234 (in Ukrainian).

Levchenko, T. H. (2017). Transformatsii kontseptu viry u khrystyianskii teolohii. [Transformations of the concept of faith in Christian theology]. Aktualni problemy filosofii ta sotsiolohii. № 16. S. 58–60 (in Ukrainian).

Myronovych, D. (2018). "Promovliaiuchy nevymovne": konstruktyvistski teorii fenomenu relihiinoho navernennia. ["Speaking the unspeakable": constructivist theories of the phenomenon of religious conversion]. Visnyk Kyivskoho natsionalnoho universytetu imeni Tarasa Shevchenka. Vyp. 1 (10). S. 5–9 (in Ukrainian).

Navernennia Savla. [Conversion of Saul]. URL: https://hram.lviv.ua/1530-navernennja-savla.html (last accessed: 15.08.2024) (in Ukrainian).

Predko, O. I. (2014). Relihiinyi dosvid: osobystisnyi vymir. [Religious experience: personal dimension]. Sofiia. Humanitarno-relihiieznavchyi visnyk. № 1 (1). S. 21–25 (in Ukrainian).

Khrystokin, H. Teorii teohnosii ukrainskykh predstavnykiv neopatrystyky. [Theories of theognosis of Ukrainian representatives of neopatristics]. URL: https://risu.ua/genadiy-hristokin-teoriji-teognosiji-ukrajinskih-predstavnikiv-neopatristiki_n42169 (last accessed: 15.08.2024) (in Ukrainian).

Chornomorets, Yu. P. (2010). Vizantiiskyi neoplatonizm vid Dionisiia Areopahita do Hennadiia Skholariia. [Vyzantine Neoplatonism from Dionysius the Areopagite to Gennadius Scholarius]. K.: Dukh i litera. (in Ukrainian).

Chornomorets, Yu., Khrystokin, H. Dohmatyka D. Staniloaie. [Dogmatics by D. Staniloae]. Ch. III: vchennia pro nadpryrodne Odkrovennia. URL: https://risu.ua/yuriy-chornomorec-gennadiy-hristokin-dogmatika-d-staniloaye-ch-iii-vchennya-pro-nadprirodne-odkrovennya_n40682 (last accessed: 15.08.2024) (in Ukrainian).

Berger, P., Luckmann, T. (1967). The Social Construction of Reality: A Treatise in the Sociology of Knowledge. Garden City, NY: Doubleday (in English).

Fromm, E. (2013). Man for Himself: An Inquiry Into the Psychology of Ethics. New York: Open Road Media (in English).

James, W. (2009). The Varieties Of Religious Experience: A Study In Human Nature. Adelaide: eBooks@Adelaide (in English).

Jung, K. G. (1960). Psychology and religion. New Haven: Yale University Press (in English).

Lofland, J., Skonovd, N. (1981). Conversion motifs. Journal for the Scientific Study of Religion. Vol. 20 (4). Р. 373–385 (in English).

Rambo, L. R., Farhadian, Ch. (2014). Oxford Handbook of Religious Conversion. Oxford: Oxford University Press (in English).

Snow, D. A., Machalek, R. (1984). The Sociology of Conversion. Annual Review of Sociology. № 10. Р. 167–190 (in English).

Staniloae, D. (1998). The Experience of God: Orthodox Dogmatic Theology. Vol. 1. Revelation and Knowledge of the Triune God. Brookline: Holy Cross orthodox Press (in English).

Stark, R., Finke, R. (2000). Acts of Faith: Explaining the Human Side of Religion Berkeley. Berkeley: University of California Press (in English).

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-11-25

Номер

Розділ

РЕЛІГІЄЗНАВСТВО