СОТЕРІОЛОГІЧНИЙ ТА ЕСХАТОЛОГІЧНИЙ ВИМІРИ КОНЦЕПЦІЇ ДОСКОНАЛОСТІ ЛЮДИНИ У ПРАВОСЛАВНІЙ АНТРОПОЛОГІЇ
DOI:
https://doi.org/10.35433/PhilosophicalSciences.1(95).2024.64-72Ключові слова:
православна антропологія, онтологічна, сотеріологічна, есхатологічна досконалість, людина, уява, мріяння, тверезіння, спогляданняАнотація
Стаття присвячена аналізу феномена людської досконалості в контексті православної антропології. Встановлено онтологічну, сотеріологічну та есхатологічну форми досконалості в православній традиції. Визначено, що перша форма досконалості відображає стан першої людини Адама до його гріхопадіння. Сотеріологічна форма характеризує стан людини, яка після гріхопадіння скористалася жертвою відкуплення Ісуса Христа й уподібнилася Богові. Есхатологічна досконалість є майбутнім станом, який настане після другого пришестя Ісуса Христа. Доведена роль уяви в житті людини після гріхопадіння як невід’ємна частина людської природи, проте ця обставина призводить до негативних наслідків у духовному житті. Православна антропологія підкреслює важливість контролю над уявою у контексті духовного розвитку. На відміну від уяви, здатність до споглядання відіграє важливу роль у присвоєнні імен живим створінням, адже вона дозволяє осмислено зосереджуватися на їхній сутності. Тверезіння, яке дозволяє бачити речі такими, які вони є, також відіграє значущу роль у подоланні уяви як одного з аспектів недосконалого існування людини після гріхопадіння. У молитовній практиці та духовному розвитку ключову роль відіграє контроль над уявою. Споглядання як протилежність уяви може бути відновлено через тверезіння розуму, що є важливим аспектом духовного розвитку. Мрійливість і уява мають складний взаємозв’язок у православній антропології, а контрольована уява може бути ключем до подолання мрійливості та досягнення духовної чистоти. Присутність уяви у людини після гріхопадіння не відповідає початковому задуму Бога щодо людини, оскільки відсутність уяви в структурі душевних сил була властива для Адама та повинна бути відтворена у всіх людях на усіх наступних етапах їх життя. Представлена ідея творчості, яка не послуговується уявою, а заснована на здібності до споглядання. Розкрито взаємозв’язок між різними формами людської досконалості завдяки особливій здібності душі – уяви, їх значенням у духовному становленні людини, а також узгодженням цих форм досконалості з початковим задумом Бога щодо людини.
Посилання
Biblia. Knygy Sviashchennoho Pysannia Staroho ta Novoho Zavitu. (2007). [The Bible. Books of the Holy Scriptures of the Old and New Testaments]. K.: Vydannia Kyivskoi Patriarkhii Ukrainskoi Pravoslavnoi Tserkvy Kyivskoho Patriarkhatu (in Ukrainian).
Isykhii, Yerusalymskyi. (2009). Do Feodula dushekorysni ta spasytelni slova pro tverezist i molytvu. [To Feodula, soul-helpful and saving words about sobriety and prayer]. Dobrotoliubiie: v 5 t.; [per. Filareta (Denysenka)]. K.: Vyd. viddil UPTs KP. T. 2. S. 167–217 (in Ukrainian).
Kallist, Ksanfopul, Ihnatii, Ksanfopul. (2009). Povchannia bezmovnykam u sotni hlav. [Teaching the mute in hundreds of chapters]. Dobrotoliubiie: v 5 t. [per. Filareta (Denysenka)]. K.: Vyd. viddil UPTs KP. T. 5 (in Ukrainian).
Marchuk, O. T. (2017). Kontseptsiia dukhovnoho zdorovia v antropolohii skhidnoi patrystyky. [The concept of spiritual health in the anthropology of Eastern Patristics]. Dys. kand. filos. nauk: 09.00.11. Nats. ped. un-t im. M. P. Drahomanova. Kyiv (in Ukrainian).
Nykodym, Sviatohorets. (2007). Nevydyma borotba. [Invisible struggle]. [Per. z ros. B. Matkovskyi]. Lviv: Svichado (in Ukrainian).
Orthodox Church Fathers. Patristic Christian Theology Classics Search Engine. URL: https://orthodoxchurchfathers.com/fathers/philokalia/st-gregory-of-sinai-on-commandments-and-doctrines-warnings-and-promises-on-thoug.html (last accessed: 18.02.2024) (in English).
Damascene, J. An Exposition of the Orthodox Faith. URL: https://www.newadvent.org/fathers/3304.htm (last accessed: 18.02.2024) (in English).
On difficulties in the Church fathers: The ambigua. URL: https://archive.org/details/ondifficultiesin0001maxi (last accessed: 18.02.2024) (in English).
Nicodemus. (1989). A Handbook of Spiritual Counsel. Trans. Peter A. Chamberas. New York: Paulist (in English).
Nicodemus. (2000). Unseen warfare. English trans. E. Kadloubovsky and G. E. H. Palmer, Crestwood, N. Y.: St. Vladimir’s Seminary Press (in English).
Rose, S. (2011). Genesis, creation, and early man: the Orthodox Christian vision; edited by Hieromonk Damascene. 2nd ed. Platina, Calif.: St. Herman of Alaska Brotherhood (in English).
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
a) Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
b) Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
c) Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).