СОТЕРІОЛОГІЧНИЙ ТА ЕСХАТОЛОГІЧНИЙ ВИМІРИ КОНЦЕПЦІЇ ДОСКОНАЛОСТІ ЛЮДИНИ У ПРАВОСЛАВНІЙ АНТРОПОЛОГІЇ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.35433/PhilosophicalSciences.1(95).2024.64-72

Ключові слова:

православна антропологія, онтологічна, сотеріологічна, есхатологічна досконалість, людина, уява, мріяння, тверезіння, споглядання

Анотація

Стаття присвячена аналізу феномена людської досконалості в контексті православної антропології. Встановлено онтологічну, сотеріологічну та есхатологічну форми досконалості в православній традиції. Визначено, що перша форма досконалості відображає стан першої людини Адама до його гріхопадіння. Сотеріологічна форма характеризує стан людини, яка після гріхопадіння скористалася жертвою відкуплення Ісуса Христа й уподібнилася Богові. Есхатологічна досконалість є майбутнім станом, який настане після другого пришестя Ісуса Христа. Доведена роль уяви в житті людини після гріхопадіння як невід’ємна частина людської природи, проте ця обставина призводить до негативних наслідків у духовному житті. Православна антропологія підкреслює важливість контролю над уявою у контексті духовного розвитку. На відміну від уяви, здатність до споглядання відіграє важливу роль у присвоєнні імен живим створінням, адже вона дозволяє осмислено зосереджуватися на їхній сутності. Тверезіння, яке дозволяє бачити речі такими, які вони є, також відіграє значущу роль у подоланні уяви як одного з аспектів недосконалого існування людини після гріхопадіння. У молитовній практиці та духовному розвитку ключову роль відіграє контроль над уявою. Споглядання як протилежність уяви може бути відновлено через тверезіння розуму, що є важливим аспектом духовного розвитку. Мрійливість і уява мають складний взаємозв’язок у православній антропології, а контрольована уява може бути ключем до подолання мрійливості та досягнення духовної чистоти. Присутність уяви у людини після гріхопадіння не відповідає початковому задуму Бога щодо людини, оскільки відсутність уяви в структурі душевних сил була властива для Адама та повинна бути відтворена у всіх людях на усіх наступних етапах їх життя. Представлена ідея творчості, яка не послуговується уявою, а заснована на здібності до споглядання. Розкрито взаємозв’язок між різними формами людської досконалості завдяки особливій здібності душі – уяви, їх значенням у духовному становленні людини, а також узгодженням цих форм досконалості з початковим задумом Бога щодо людини.

Посилання

Biblia. Knygy Sviashchennoho Pysannia Staroho ta Novoho Zavitu. (2007). [The Bible. Books of the Holy Scriptures of the Old and New Testaments]. K.: Vydannia Kyivskoi Patriarkhii Ukrainskoi Pravoslavnoi Tserkvy Kyivskoho Patriarkhatu (in Ukrainian).

Isykhii, Yerusalymskyi. (2009). Do Feodula dushekorysni ta spasytelni slova pro tverezist i molytvu. [To Feodula, soul-helpful and saving words about sobriety and prayer]. Dobrotoliubiie: v 5 t.; [per. Filareta (Denysenka)]. K.: Vyd. viddil UPTs KP. T. 2. S. 167–217 (in Ukrainian).

Kallist, Ksanfopul, Ihnatii, Ksanfopul. (2009). Povchannia bezmovnykam u sotni hlav. [Teaching the mute in hundreds of chapters]. Dobrotoliubiie: v 5 t. [per. Filareta (Denysenka)]. K.: Vyd. viddil UPTs KP. T. 5 (in Ukrainian).

Marchuk, O. T. (2017). Kontseptsiia dukhovnoho zdorovia v antropolohii skhidnoi patrystyky. [The concept of spiritual health in the anthropology of Eastern Patristics]. Dys. kand. filos. nauk: 09.00.11. Nats. ped. un-t im. M. P. Drahomanova. Kyiv (in Ukrainian).

Nykodym, Sviatohorets. (2007). Nevydyma borotba. [Invisible struggle]. [Per. z ros. B. Matkovskyi]. Lviv: Svichado (in Ukrainian).

Orthodox Church Fathers. Patristic Christian Theology Classics Search Engine. URL: https://orthodoxchurchfathers.com/fathers/philokalia/st-gregory-of-sinai-on-commandments-and-doctrines-warnings-and-promises-on-thoug.html (last accessed: 18.02.2024) (in English).

Damascene, J. An Exposition of the Orthodox Faith. URL: https://www.newadvent.org/fathers/3304.htm (last accessed: 18.02.2024) (in English).

On difficulties in the Church fathers: The ambigua. URL: https://archive.org/details/ondifficultiesin0001maxi (last accessed: 18.02.2024) (in English).

Nicodemus. (1989). A Handbook of Spiritual Counsel. Trans. Peter A. Chamberas. New York: Paulist (in English).

Nicodemus. (2000). Unseen warfare. English trans. E. Kadloubovsky and G. E. H. Palmer, Crestwood, N. Y.: St. Vladimir’s Seminary Press (in English).

Rose, S. (2011). Genesis, creation, and early man: the Orthodox Christian vision; edited by Hieromonk Damascene. 2nd ed. Platina, Calif.: St. Herman of Alaska Brotherhood (in English).

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-06-27

Номер

Розділ

РЕЛІГІЄЗНАВСТВО