"ЛОЕНГРІН" Р. ВАГНЕРА В КОНТЕКСТІ ІДЕЙ АВГУСТИНА ІПОНІЙСЬКОГО ТА РЕФЛЕКСІЯХ СУЧАСНИХ ІДЕОЛОГІВ ЕТНІЧНИХ РЕЛІГІЙ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.35433/PhilosophicalSciences.2(92).2022.138-146

Ключові слова:

вчення Августина Аврелія (Іпонійський), Р. Вагнер, Лоенгрін, вагнерознавство, етнічні релігії, християнська теодицея, феноменологія релігії

Анотація

В пропонованій статті вперше робиться спроба розглянути зміст опери "Лоенгрін" Р. Вагнера в контексті ідей святого Августина Блаженного, викладених ним в трактаті "Про Град Божий проти язичників". Філософські рефлексії сучасних дослідників етнічних релігій балтів А. Ю. Греймаса, Й. Трінкунаса, І. Трінкунієне, О. Зауерса є "точкою перетину" ідей двох моментів зламу в історії християнства – кінця доби патристики та ідейного становлення неоязичництва в ХХ столітті. "Фокусом" такого погляду є опера "Лоенгрін" Р. Вагнера. Ідея святого Августина Блаженного про град Божий та град земний дозволила по-новому висвітлити та зрозуміти основний конфлікт опери, в якому розкривається зміст теологічних категорій "благо", "зло", "гріх", "свобода волі", "любов", "вірність", "віра" в їх художній інтерпретації. Особливості філософської думки святого Августина Блаженного, який прийняв християнство після тривалого впливу язичництва, дозволяє за допомогою його філософської спадщини осмислити процеси богословського становлення сучасного неоязичництва, котре достатньо виразно заявляє про себе у країнах Балтійського моря. Пропоновану тему дослідження можна продовжити в таких напрямах: віддзеркалення християнської теодіцеї в операх Р. Вагнера "Тангейзер", "Парсифаль" та тетралогії "Перстень нібелунга"; переплетення ідей християнської теоіицеї та естетики романтизма в сюжетах скандинавської та германської міфології, середньовічних романів та легенд; узагальнення принципів вагнерівської етики в характерах його оперних героїв.

Послідовне вивчення вагнерівської творчості у філософському аспекті має призвести до створення нового українського вагнерознавства, вільного від ідеологічних штампів минулого століття та заснованого на сучасних досягненнях філософської думки, естетики та мистецтвознавства.

Посилання

Losev, A. [2009]. Predrassudki o tvorchestve Vagnera. Filosofskie vliyaniya na kompozitora. Filosofskiy kommentariy k dramam Riharda Vagnera [Prejudices about the work of Wagner. Philosophical influences on the composer. Philosophical commentary on the dramas of Richard Wagner] [Electronic resource] – Access mode http://www.wagner.su/node/117.25.09.2022. (in Russian).

Greimas, A. J. [1990].Tautos atminties beieškant; Apie dievus ir žmones. Vilnius: Mokslas; Chicago : A. Mackaus knygų leidimo fondas (in Lithuanian).

Kopot, I. E., Kukure, S. P. [2021]. The Nominous and it’s Revealment in the Phenomenology of Religion in R. Wagner’s Opera "Tannhäuser". Zhytomyr Ivan Franko State University Journal. Philosophical Sciences.Vol. 2 (90). 2021.

Lévi-Strauss, C. [1955] The Structural Study of Myth. The Journal of American Folklore. Vol. 68, No. 270. Oct.-Dec.

Nietzsche, F. [1911] The Case of Wagner; Nietzsche Contra Wagner; Selected Aphorisms. Edinburgh & London 13 & 15 Frederick Street.

Private archive of Sofia Kukure.

St. Augustine of Hippo.The City of God[Electronic resource] – Access mode file:///D|/Documenta%20Chatolica%20Omnia/99%20-24.09.2022.

Wagner, R. [2008]. A Communication to My Friends.

Wagner, R. Lohengrin libretto (English/German) – opera by Richard Wagner [Electronic resource] – Access mode http://www.murashev.com › opera › Lohengrin_libretto… 24. 09. 2022.

Wagner, R. Synopsis: Lohengrin – Metropolitan Opera [Electronic resource] – Access mode https://www.metopera.org › discover › synopses › lohe... 24. 09. 2022.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-12-19

Номер

Розділ

ФІЛОСОФСЬКА АНТРОПОЛОГІЯ ТА ФІЛОСОФІЯ КУЛЬТУРИ