ПРОБЛЕМИ ВІТЧИЗНЯНОЇ ОСВІТИ ТА МЕХАНІЗМИ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЇЇ КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНОСТІ: АНТИКРИЗОВИЙ ПАРАМЕТРИЧНИЙ АНАЛІЗ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.35433/PhilosophicalSciences.2(92).2022.115-128

Ключові слова:

якість освіти, конкурентоспроможність освіти, академічна свобода, компетентність, імітаційна інноватика, Індустрія 4.0, цивілізаційна суб’єктність України

Анотація

Від рівня розвитку освіти, ефективної політики у цій сфері залежить якість людського капіталу, адаптованого до умов соціально орієнтованої економіки інноваційного типу. Від якості освіти залежить конкурентоздатність, цивілізаційна суб’єктність та національна безпека держави. Незважаючи на те, що в Україні впродовж її незалежності сфера освіти виступала ключовим суб’єктом націє- й державотворення, на який покладено головну відповідальність за інноваційний розвиток людини та формування конкурентоспроможного людського капіталу, нам не вдалося уникнути негативних тенденцій. Як наслідок, соціально-економічний розвиток держави відбувався без належного інтелектуального забезпечення, який обумовив дисбаланс між потребами економіки і підготовкою необхідних фахівців освітніми закладами. Однією із найважливіших причин такого стану є спрощене розуміння стратегічних цілей освіти, невміння спрогнозувати освітню ситуацію в контексті синергетичної нестабільності та періодичного продукування імітаційної інноватики. Нині, за умов віроломної агресії Росії проти України необхідно багато що переосмислити, об’єктивно проаналізувати реальні проблеми в освітній сфері та вийти на рівень науково обґрунтованих засад модернізації і відбудови освіти в Україні.

Метою статті є антикризовий параметричний аналіз стану освіти в Україні, визначення основних проблем та обґрунтування механізмів забезпечення її конкурентоспроможності в умовах нових цивілізаційних викликів і втрат в результаті війни.

Реалізація мети уможливила окреслення десяти фундаментальних проблем вітчизняної освіти, пов’язаних із обмеженістю й неефективністю інвестицій в розвиток людського капіталу, падіння якості освіти, недосконалістю мережі закладів освіти, низькою інтеграцією освіти і наукових досліджень тощо. З’ясовано і визначено причини виникнення цих проблем. Доведено, що вивести українську освітню систему у найближчій перспективі на новий рівень, можливо на основі запропонованих механізмів, які забезпечать перетворення її на рушійну силу суспільства, здатну продукувати випереджальний розвиток та інноваційний прорив в науково-технологічній, виробничо-економічній та соціально-гуманітарній сферах.

Посилання

Shtuler, I. Yu. (2015). Pozy`ciyi Ukrayiny` u svitovy`x rejty`ngax konkurentospromozhnosti ta ekonomichnoyi svobody` protyagom 2005-2015 rokiv [Positions of Ukrainein the world rankings of competitiveness and economic freedom during 2005-2015]. Mizhnarodni ekonomichni vidnosy`ny` ta svitove gospodarstvo, 5, 214–217 (in Ukrainian).

Catalysing Education 4.0 Investingin the Future of Learningfor a Human-Centric Recovery. Insightreport, мay 2022.E-resource. Accessmode: https://www3.weforum.org./docs/WEF_Catalysing Education 4.0_2022.pdf (Last accessed: 17.08.2022) (in English).

Saux, P. Yu., Saux, I. V. (2022). Osvita j nauka yak faktor cy`vilizacijnoyi sub'yektnosti krayiny`: ukrayins`ky`j kontekst [Education and scienceas a factorof the country's civilizational subjectivity: the Ukrainian context]. Moderndi rections of scientific research development. Proceedings of the 12th International scientific and practical conference. Bo Science Publisher. Chicago, 474-480. E-resource. Access mode: https://sci-conf.com.ua/xii-mezhdunarodnaya-nauchno-prakticheskaya-konferentsiya-modern-directions-of-scientific-research-development-18-20-maya-2022-goda-chikago-ssha-arhiv/(Last accessed: 29.08.2022) (in Ukrainian).

Nacional`na dopovid` pro stan i perspekty`vy` rozvy`tku osvity` v Ukrayini: monografiya. (2021). [National reporton the state and prospects of education development in Ukraine]: monograph. / Nacz. akad. ped. nauk Ukrayiny`; za zag. red. V. G. Kremenya. Kyiv: KONVI PRINT (in Ukrainian).

Golubov, O. (2018). Doslidzhennya yakosti osvity` PISA 2018: Rezul`taty` dlya Ukrayiny` malovtishni, ale shhe ne vy`rok [PISA 2018 study of the quality of education: The resultsfor Ukrainea redisappointing, butnotyet a verdict]. E-resource. Accessmode:http://dw.com/uk/дослідження-якості-освіти-pisa-2018-результати-для-україни-маловтішні-але-ще-не вирок/а 51512840 (Last accessed: 29.08.2022) (in Ukrainian).

Kaxkonen, S. Shho ne tak z ukrayins`koyu shkil`noyu osvitoyu? [What is wrong with Ukrainian school education?]. E-resource. Accessmode: https://gazeta.ua/frticles/life_ukrainska-shkola-potvora-yaka-zastryala-mizh-dvoma-epohami-pismenni-cya/1028047. (Last accessed: 29.08.2022) (in Ukrainian).

Parlaments`ki sluxannya "Zaprovadzhennya 12-richnoyi zagal`noyi seredn`oyi osvity` v Ukrayini: problemy` ta shlyaxy` yi podolannya" [Parliamentary hearings "Introduction of 12-year general secondary education in Ukraine: problems and ways to overcome them"] (2010)/ Za zag. red. Ye. V. Krasnyakova. Kyiv: Parlaments`ke vy`d-vo (in Ukrainian).

Saux, P. Yu., Nabok, M. V., Kizilov, O. I., Kuzina, I. I. (2021). Yakist` vy`shhoyi osvity` v Ukrayini ochy`ma studentiv. [The quality of highe reducation in Ukraine through the eyes of students]. Visny`k Nacional`noyi akademiyi pedagogichny`x nauk Ukrayiny`. 3(2), 1–8 (in Ukrainian).

Monitory`ng yakosti osvity`: stanovlennya ta rozvy`tok v Ukrayini: Rekomendaciyi z osvitn`oyi polity`ky [Monitoring the quality of education: formation and development in Ukraine: Recommendations on educational policy] (2004). Pid zag. red. O. I. Lokshy`noyi. Kyiv: "K.I.S.". (in Ukrainian).

Stan zdorov'ya shkolyariv v Ukrayini [Statbs of health of schoolchildren in Ukraine]. E-resource. Accessmode: http://www.mif-ua.com/frticle/32962. (Last accessed: 29.08.2022) (in Ukrainian).

Kremen`, V., Lugovy`j, V., Saux, P., Talanova, Zh. (2022). Merezha derzhavny`x zakladiv vy`shhoyi osvity` Ukrayiny`: anality`chny`j oglyad konkurentospromozhnosti [The network of public institutions of higher education of Ukraine: ananalytical review of competitiveness]. Visny`k Nacional`noyi akademiyi pedagogichny`x nauk Ukrayiny`, 4(1). E-resource. Accessmode: file:///C:/Users/user/Downloads/252-Текст%20статті-522-1-10-20220428%20(2).pdf. (Last accessed: 29.08.2022)(in Ukrainian).

Kremen`, V. G., Lugovy`j, V. I., Saux, P. Yu. (2020). Osvita i nauka – osnova innovacijnogo lyuds`kogo rozvy`tku. Propozy`ciyi NAPN Ukrayiny` do Strategiyi lyuds`kogo rozvy`tku. [Education and science are the basis of innovative human development. Proposals of the National Academy of Sciences of Ukraine for the Strategy of Human Development].Visny`k Nacional`noyi akademiyi pedagogichny`x nauk Ukrayiny`, 2. E-resource. Accessmode: https://doi.org/10.37472/2707-305X-2020-2-2-14-3 (Last accessed: 29.08.2022) (in Ukrainian).

Saux, P. Yu. (2020). Strategichne bachennya novoyi modeli vy`shhoyi osvity`: rux do stvorennya universy`tetiv svitovogo klasu [A strategicvision of a newmodel of highe reducation: the movementtocreate world-class universities].Visny`k Nacional`noyi akademiyi pedagogichny`x nauk Ukrayiny`, 2(2). [E-resource. Accessmode: https:// doi.org/10.37472/2707-305X-2020-2-2-13-7. (Last accessed: 29.08.2022) (in Ukrainian).

Vlasyuk, O. S. (2017). Anality`chna zapy`ska "Problemy` i perspekty`vy` poshy`rennya innovacijny`x form osvity` v Ukrayini" [Analytical note "Problems and prospects of spreading innovative form sof education in Ukraine"]. Nacional`ny`j insty`tut strategichny`x doslidzhen`(in Ukrainian).

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-12-19

Номер

Розділ

ФІЛОСОФІЯ ОСВІТИ