ПРОБЛЕМИ ВІТЧИЗНЯНОЇ ОСВІТИ ТА МЕХАНІЗМИ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЇЇ КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНОСТІ: АНТИКРИЗОВИЙ ПАРАМЕТРИЧНИЙ АНАЛІЗ
DOI:
https://doi.org/10.35433/PhilosophicalSciences.2(92).2022.115-128Ключові слова:
якість освіти, конкурентоспроможність освіти, академічна свобода, компетентність, імітаційна інноватика, Індустрія 4.0, цивілізаційна суб’єктність УкраїниАнотація
Від рівня розвитку освіти, ефективної політики у цій сфері залежить якість людського капіталу, адаптованого до умов соціально орієнтованої економіки інноваційного типу. Від якості освіти залежить конкурентоздатність, цивілізаційна суб’єктність та національна безпека держави. Незважаючи на те, що в Україні впродовж її незалежності сфера освіти виступала ключовим суб’єктом націє- й державотворення, на який покладено головну відповідальність за інноваційний розвиток людини та формування конкурентоспроможного людського капіталу, нам не вдалося уникнути негативних тенденцій. Як наслідок, соціально-економічний розвиток держави відбувався без належного інтелектуального забезпечення, який обумовив дисбаланс між потребами економіки і підготовкою необхідних фахівців освітніми закладами. Однією із найважливіших причин такого стану є спрощене розуміння стратегічних цілей освіти, невміння спрогнозувати освітню ситуацію в контексті синергетичної нестабільності та періодичного продукування імітаційної інноватики. Нині, за умов віроломної агресії Росії проти України необхідно багато що переосмислити, об’єктивно проаналізувати реальні проблеми в освітній сфері та вийти на рівень науково обґрунтованих засад модернізації і відбудови освіти в Україні.
Метою статті є антикризовий параметричний аналіз стану освіти в Україні, визначення основних проблем та обґрунтування механізмів забезпечення її конкурентоспроможності в умовах нових цивілізаційних викликів і втрат в результаті війни.
Реалізація мети уможливила окреслення десяти фундаментальних проблем вітчизняної освіти, пов’язаних із обмеженістю й неефективністю інвестицій в розвиток людського капіталу, падіння якості освіти, недосконалістю мережі закладів освіти, низькою інтеграцією освіти і наукових досліджень тощо. З’ясовано і визначено причини виникнення цих проблем. Доведено, що вивести українську освітню систему у найближчій перспективі на новий рівень, можливо на основі запропонованих механізмів, які забезпечать перетворення її на рушійну силу суспільства, здатну продукувати випереджальний розвиток та інноваційний прорив в науково-технологічній, виробничо-економічній та соціально-гуманітарній сферах.
Посилання
Shtuler, I. Yu. (2015). Pozy`ciyi Ukrayiny` u svitovy`x rejty`ngax konkurentospromozhnosti ta ekonomichnoyi svobody` protyagom 2005-2015 rokiv [Positions of Ukrainein the world rankings of competitiveness and economic freedom during 2005-2015]. Mizhnarodni ekonomichni vidnosy`ny` ta svitove gospodarstvo, 5, 214–217 (in Ukrainian).
Catalysing Education 4.0 Investingin the Future of Learningfor a Human-Centric Recovery. Insightreport, мay 2022.E-resource. Accessmode: https://www3.weforum.org./docs/WEF_Catalysing Education 4.0_2022.pdf (Last accessed: 17.08.2022) (in English).
Saux, P. Yu., Saux, I. V. (2022). Osvita j nauka yak faktor cy`vilizacijnoyi sub'yektnosti krayiny`: ukrayins`ky`j kontekst [Education and scienceas a factorof the country's civilizational subjectivity: the Ukrainian context]. Moderndi rections of scientific research development. Proceedings of the 12th International scientific and practical conference. Bo Science Publisher. Chicago, 474-480. E-resource. Access mode: https://sci-conf.com.ua/xii-mezhdunarodnaya-nauchno-prakticheskaya-konferentsiya-modern-directions-of-scientific-research-development-18-20-maya-2022-goda-chikago-ssha-arhiv/(Last accessed: 29.08.2022) (in Ukrainian).
Nacional`na dopovid` pro stan i perspekty`vy` rozvy`tku osvity` v Ukrayini: monografiya. (2021). [National reporton the state and prospects of education development in Ukraine]: monograph. / Nacz. akad. ped. nauk Ukrayiny`; za zag. red. V. G. Kremenya. Kyiv: KONVI PRINT (in Ukrainian).
Golubov, O. (2018). Doslidzhennya yakosti osvity` PISA 2018: Rezul`taty` dlya Ukrayiny` malovtishni, ale shhe ne vy`rok [PISA 2018 study of the quality of education: The resultsfor Ukrainea redisappointing, butnotyet a verdict]. E-resource. Accessmode:http://dw.com/uk/дослідження-якості-освіти-pisa-2018-результати-для-україни-маловтішні-але-ще-не вирок/а 51512840 (Last accessed: 29.08.2022) (in Ukrainian).
Kaxkonen, S. Shho ne tak z ukrayins`koyu shkil`noyu osvitoyu? [What is wrong with Ukrainian school education?]. E-resource. Accessmode: https://gazeta.ua/frticles/life_ukrainska-shkola-potvora-yaka-zastryala-mizh-dvoma-epohami-pismenni-cya/1028047. (Last accessed: 29.08.2022) (in Ukrainian).
Parlaments`ki sluxannya "Zaprovadzhennya 12-richnoyi zagal`noyi seredn`oyi osvity` v Ukrayini: problemy` ta shlyaxy` yi podolannya" [Parliamentary hearings "Introduction of 12-year general secondary education in Ukraine: problems and ways to overcome them"] (2010)/ Za zag. red. Ye. V. Krasnyakova. Kyiv: Parlaments`ke vy`d-vo (in Ukrainian).
Saux, P. Yu., Nabok, M. V., Kizilov, O. I., Kuzina, I. I. (2021). Yakist` vy`shhoyi osvity` v Ukrayini ochy`ma studentiv. [The quality of highe reducation in Ukraine through the eyes of students]. Visny`k Nacional`noyi akademiyi pedagogichny`x nauk Ukrayiny`. 3(2), 1–8 (in Ukrainian).
Monitory`ng yakosti osvity`: stanovlennya ta rozvy`tok v Ukrayini: Rekomendaciyi z osvitn`oyi polity`ky [Monitoring the quality of education: formation and development in Ukraine: Recommendations on educational policy] (2004). Pid zag. red. O. I. Lokshy`noyi. Kyiv: "K.I.S.". (in Ukrainian).
Stan zdorov'ya shkolyariv v Ukrayini [Statbs of health of schoolchildren in Ukraine]. E-resource. Accessmode: http://www.mif-ua.com/frticle/32962. (Last accessed: 29.08.2022) (in Ukrainian).
Kremen`, V., Lugovy`j, V., Saux, P., Talanova, Zh. (2022). Merezha derzhavny`x zakladiv vy`shhoyi osvity` Ukrayiny`: anality`chny`j oglyad konkurentospromozhnosti [The network of public institutions of higher education of Ukraine: ananalytical review of competitiveness]. Visny`k Nacional`noyi akademiyi pedagogichny`x nauk Ukrayiny`, 4(1). E-resource. Accessmode: file:///C:/Users/user/Downloads/252-Текст%20статті-522-1-10-20220428%20(2).pdf. (Last accessed: 29.08.2022)(in Ukrainian).
Kremen`, V. G., Lugovy`j, V. I., Saux, P. Yu. (2020). Osvita i nauka – osnova innovacijnogo lyuds`kogo rozvy`tku. Propozy`ciyi NAPN Ukrayiny` do Strategiyi lyuds`kogo rozvy`tku. [Education and science are the basis of innovative human development. Proposals of the National Academy of Sciences of Ukraine for the Strategy of Human Development].Visny`k Nacional`noyi akademiyi pedagogichny`x nauk Ukrayiny`, 2. E-resource. Accessmode: https://doi.org/10.37472/2707-305X-2020-2-2-14-3 (Last accessed: 29.08.2022) (in Ukrainian).
Saux, P. Yu. (2020). Strategichne bachennya novoyi modeli vy`shhoyi osvity`: rux do stvorennya universy`tetiv svitovogo klasu [A strategicvision of a newmodel of highe reducation: the movementtocreate world-class universities].Visny`k Nacional`noyi akademiyi pedagogichny`x nauk Ukrayiny`, 2(2). [E-resource. Accessmode: https:// doi.org/10.37472/2707-305X-2020-2-2-13-7. (Last accessed: 29.08.2022) (in Ukrainian).
Vlasyuk, O. S. (2017). Anality`chna zapy`ska "Problemy` i perspekty`vy` poshy`rennya innovacijny`x form osvity` v Ukrayini" [Analytical note "Problems and prospects of spreading innovative form sof education in Ukraine"]. Nacional`ny`j insty`tut strategichny`x doslidzhen`(in Ukrainian).
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
a) Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
b) Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
c) Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).