ФІЛОСОФСЬКИЙ, ПСИХОЛОГІЧНИЙ І СОЦІАЛЬНИЙ ЗМІСТ ПРИНЦИПІВ ІЄРАРХІЇ ТА РІВНОСТІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.35433/PhilosophicalSciences.2(92).2022.103-114

Ключові слова:

ієрархія, рівність, ступені духовного розвитку людини, особистість, свобода, справедливість

Анотація

У статті здійснено аналіз принципів рівності та ієрархії у історико-філософському, філософсько-антропологічному аспектах, а також у контексті сучасних проблем. Виявлено, що принцип ієрархії у середньовічній філософії означав наростання духовного потенціалу людини, її здатності до контролю над тілесними потребами і був підґрунтям розуміння людської сутності та буття взагалі. Проаналізовано причини відмови від принципу ієрархії в епоху Просвітництва та під час Великої французької революції і утвердження у філософській та суспільній свідомості принципу рівності. На основі принципу рівності був сформульований концепт «кожна людина – особистість», що стало філософською основою того, що посередня людина отримала пріоритет і владу в суспільстві. Доведено, що утвердження принципу рівності пов’язано з впливом колективного несвідомого на свідомість філософів. Абсолютизація принципу рівності є причиною сучасної парадигмальної кризи. Виявлено причини, які викликають інтелектуальне й соціально-психологічне непорозуміння щодо принципу ієрархії. Доведено, що принцип ієрархії має універсальний характер: пояснює розвиток форм руху матерії, структурність суспільного буття, ієрархію людських цінностей тощо. Ігнорування принципу ієрархії у суспільстві веде до хаосу й деградації. Виокремлено онтологічний, соціально-психологічний, філософсько-антропологічний та моральний підходи до аналізу принципу ієрархії. Встановлено умови відкритої й обґрунтованої ієрархії. Доведено, що справжня ієрархія не означає дискримінації, а навпаки орієнтована на духовний розвиток людини: підтягування пасивної більшості до рівня активної меншості. Доведено, що рівність – це не лише рівність прав, а рівність прав на участь у загальній діяльності. Проблему рівності та ієрархії знімає принцип служіння, який має бути онтологічною основою буття. Обґрунтовано, що принцип ієрархії був конститутивною основою людських якостей, що усвідомлювали Платон, Діонісій Ареопагіт, Р. Ґенон, С. Франк, М. Шелер. Доведено, що зміст принципів свободи, рівності й справедливості залежить від тлумачення принципу ієрархії.

Посилання

Akvinskyi, T. (2011). Kompendium teolohii [Compendium of theology]. Kyiv : In-t relih. nauksv. Tomy Akvinskoho (in Ukrainian).

Badiu, A. (2014). Stolittia [Century]. Lviv : Kalvariia (in Ukrainian).

Berdiaev, M. (1983). O naznachenyy cheloveka [About the appointment of a person]. Moskva : Respublyka (in Russian).

Berdiaev, N. A. (2007). Fylosofyia neravenstva. Fylosofyia svobody [Philosophy of inequality. Philosophy of freedom]. Moskva : AST (in Russian).

Hartman, N. (1988). Staraia y novaia ontolohyia [Old and new ontology]. Moskva : Nauka (in Russian).

Hartman, N. (2002). Etyka [Ethics]. Sankt-Peterburh: Vladymyr Dal (in Russian).

Genon, R. (2020). Kryza suchasnoho svitu [The crisis of the modern world]. Kyiv : Vydavets Anna Klokun (in Ukrainian).

Dyonysyi. (2003). Areopahyt. Sochynenyia. Tolkovanyia Maksyma Yspovednyka [Areopagite. Works. Interpretations of Maximus the Confessor]. Sankt-Peterburh: Aleteiia (in Russian).

Malaniuk, Ye. (2011). Iierarkhiia. Ukrainskyi natsionalizm [Hierarchy. Ukrainian nationalism]. Kyiv: Ukr. vyd. spilkaim. Yu. Lypy (in Ukrainian).

Rozov, N. S. (2002). Fylosofyia y teoryiaystoryy [Philosophy and theory of history]. Moskva: Lohos (in Russian).

Sabadukha, V. O. (2019). Metafizyka suspilnoho ta osobystisnoho buttia [Metaphysics of Suspicious and Special Butt]: monohrafiya. Ivano-Frankivsk : IFNTUNH (in Ukrainian).

Solovev, O. V. (2007). O estestvennonauchnykh predposylkakh chelovecheskoi svobody y svobode kak atrybutesush chestvovanyia «chelovecheskoho Ya» [Aboutthe natural-scientific prerequisitesfor human freedom and freedomasanattributeoftheexistence of the "human self"]. Myrpsykholohyy. № 3. (in Russian).

Tyllykh, P. (2000). Systematycheskaia teolohyia [Systematic theology]. Sankt-Peterburh: Unyv. kn (in Russian).

Frank, S. L. (1992). Dukhovnye osnovy obshchestva [Spiritual foundations of society]. Moskva: Respublyka (in Russian).

Sheler, M. (1994). Fylosofskoe myrovozzrenye [Philosophical outlook]. Moskva: Hnozys (in Russian).

Sheler, M. (1994). ORDO AMORIS [ORDO AMORIS]. Moskva: Hnozys (in Russian).

Marks, K., Enhels, F. (1961). Sochynenyia. Enhels F. – Marksu K. 30 maia 1873 hoda [Works. Engels F. – Marx K. May 30, 1873]. Moskva (in Russian).

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-12-19

Номер

Розділ

СОЦІАЛЬНА ФІЛОСОФІЯ