КУЛЬТУРА ЯК СПОСІБ ТА ПРОСТІР БУТТЯ З ТОЧКИ ЗОРУ ЇХ ФУНКЦІОНАЛЬНОГО НАВАНТАЖЕННЯ
DOI:
https://doi.org/10.35433/PhilosophicalSciences.2(92).2022.58-68Ключові слова:
сучасна культура, культурний кодекс, світогляд, виховання, функціональний підхід, становище людини, природа людини, природна групаАнотація
Ефективність активності людини та спільноти, у т. ч. у розрізі підтримання і забезпечення невпинних процесів соціалізації – підготовки індивіда до життєдіяльності у спільноті, вихованнята освіти – формування і утвердження особистості, як і екзистенціальний затишок значною мірою залежать від спроможності адекватно визначатися з ситуацією людини та спільноти, формувати і підтримувати належне уявлення про людину, спільноту, простір їх буття, механізми соціалізації тощо. Безперечно досягнення зазначених умов не можливе без усвідомлення щонайменше функціонального навантаження культури та природи у бутті людини і спільноти, їх зв’язку зі світоглядом, а також механізмами"окультурення", зокрема в розрізі освіти і виховання. Покладання функціонального підходу в основу осмислення феномену культури дозволяє сформувати альтернативне бачення суті культури щодо загальноприйнятого, як наслідок, суттєво переглянути уявлення про дійсну ситуацію людини, а для тих, хто готовий піти далі в осмисленні власного буття, змісту існування як людини та людства загалом, так і приватного зокрема. Останнє неодмінно сполучене з переглядом бачення як суті освіти і виховання в бутті людини та людства, так і розкриття нових згаданих феноменів.
Відповідно у статті увага зосереджена на осмисленні культури як наперед сформованої умови та обставини буття людини; дослідженні різних спільнот на предмет їх можливості бути продуцентами, а також носіями, себто суб’єктами культури; встановленні співвідношення культури та світогляду. В результаті формується системне бачення щодо сучасної культури, ключових її ознак, а також ідеалів та ієрархії цінностей. Стаття може послугувати додатковим імпульсом особливо для тих, хто не знаходить задовільні відповіді на ті чи інші питання в розрізі традиційних теорій і тлумачень ключових феноменів світу.
Запропоноване у статті бачення обраного предмету дослідницької цікавості та супутніх йому феноменів стало можливим, окрім іншого, завдяки опорі на ідеї та думки, закарбовані в текстах, що репрезентують філософське мистецтво. Зокрема йдеться про світові шедеври літературної творчості, а також езотеричної літератури, у т. ч. українського авторства, приміром, спадкоємців етнічної світоглядно-технологічної системи "Спас". Саме звернення до останніх сприяло розширенню світоглядних горизонтів автора статті. Відтак, окрім іншого, покликання цієї статті за задумом автора полягає у сприянні розширенню меж сприйняття дійсності читачами, подоланню ними залежності від стереотипів, сформованих і підтримуваних системою в актуальному стані.
Посилання
Balabuha, Andrei. (2005). Kogda vrut uchebniki istorii. Proshloye, kotorogo ne bylo [When booksof historylie. The pastthat was not be]. Iauza, Eksmo; Moskva (in Russian).
Bibliya [Biblia]. London. The Bath Press. Avon (in English).
Kaluha, V. F. (2018). "Konstruktsiya" lyudyny z tochky zoru funktsionalʹnoho pidkhodu do rozriznennya yiyi kolektyvnoho ta indyvidualʹnoho nachal ["Construction" of Human on the Basis of the Functional Approach to Differentiate Collective and Individual Origins]. Filosofiia publichnogo upravlinnia. Naukovo-praktychnyi zhurnal. № 2, 13-19 (inUkrainian).
Kaluha, V. F. (2018a). Osnovy svitovoyi polityky: navchalʹnyy posibnyk [Fundamentals of worldpolitics: a text book]. Kyiv: Editorial and Publishing Department of NULES of Ukraine (in Ukrainian).
Kaluha, V. F. (2014). Znannya yak rezulʹtat aktyvnosti lyudyny, osoblyvosti yoho nabuttya i veryfik atsiyi [Knowledgeas a result of human activity, features of itsacquisition and verification]. Humanitarnistudii. Zbirnyk naukovykh prats. Vypusk 23. Kyiv:Vydavnycho-polihrafichnyi tsentr "Kyivskyi universytet", 27-37 (in Ukrainian).
Kant, I. (1994). Kritika chistogo razuma [The Critique of Pure Reason]; per. N. Losskii. Moskva: Mysl (in Russian).
Kozlovets, M. A. (2009). Fenomen natsionalʹnoyi identychnosti: vyklyky hlobalizatsiyi [The phenomenon of national identity: challenges of globalization]: Monograph. Zhytomyr: Vyd-vo ZHDU im. I. Franka (in Ukrainian).
Mircha, Eliade. (2001). Mefistofelʹ i androhen [Mephistopheles and androgen]. Kyiv: Vydavnytstvo Solomiyi Pavlychko "Osnovy" (in Ukrainian).
Trach, Yu. V. (2018). Virtualizatsiya osvity yak yavyshche suchasnoyi kulʹtury [Virtualization of educationas a phenomenon of modern culture]. Culture and artin the modern orld. № 19, 164-173 (in Ukrainian).
Hidegger M. (1998). Prolegomeny k istorii ponyatiya vremeni [Prolegomenato the history of the concept of time]. Tomsk: Vodolej. 383 р. (in Russian).
James, Paul; Magee, Liam; Scerri, Andy; Steger, Manfred (2015). Urban Sustainability in Theory and Practice: Circles of Sustainability. London: Routledge (in English).
Kiyosaki, Robert. (2007). Rich Dad Poor Dad – Published by Time Warner Books UK.
Rein, Raud (2016). Meaningin Action: Outline of an Integral Theory of Culture. Cambridge: Polity (in English).
Sorrells, Kathryn (2015). Intercultural Communication: Globalization and Social Justice. Los Angeles: Sage (in English).
Velkley, Richard L. (2002). "The Tension in the Beautiful: On Culture and Civilization in Rousseau and German Philosophy". Being after Rousseau: philosophy and culture in question. Chicago: University of Chicago Press,11-30 (in English).
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
a) Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
b) Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
c) Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).