КУЛЬТУРА ЯК СПОСІБ ТА ПРОСТІР БУТТЯ З ТОЧКИ ЗОРУ ЇХ ФУНКЦІОНАЛЬНОГО НАВАНТАЖЕННЯ

Автор(и)

  • В. Калуга Національний університет біоресурсів і природокористування України, м. Київ, Ukraine https://orcid.org/0000-0003-4744-826X

DOI:

https://doi.org/10.35433/PhilosophicalSciences.2(92).2022.58-68

Ключові слова:

сучасна культура, культурний кодекс, світогляд, виховання, функціональний підхід, становище людини, природа людини, природна група

Анотація

Ефективність активності людини та спільноти, у т. ч. у розрізі підтримання і забезпечення невпинних процесів соціалізації – підготовки індивіда до життєдіяльності у спільноті, вихованнята освіти – формування і утвердження особистості, як і екзистенціальний затишок значною мірою залежать від спроможності адекватно визначатися з ситуацією людини та спільноти, формувати і підтримувати належне уявлення про людину, спільноту, простір їх буття, механізми соціалізації тощо. Безперечно досягнення зазначених умов не можливе без усвідомлення щонайменше функціонального навантаження культури та природи у бутті людини і спільноти, їх зв’язку зі світоглядом, а також механізмами"окультурення", зокрема в розрізі освіти і виховання. Покладання функціонального підходу в основу осмислення феномену культури дозволяє сформувати альтернативне бачення суті культури щодо загальноприйнятого, як наслідок, суттєво переглянути уявлення про дійсну ситуацію людини, а для тих, хто готовий піти далі в осмисленні власного буття, змісту існування як людини та людства загалом, так і приватного зокрема. Останнє неодмінно сполучене з переглядом бачення як суті освіти і виховання в бутті людини та людства, так і розкриття нових згаданих феноменів.

Відповідно у статті увага зосереджена на осмисленні культури як наперед сформованої умови та обставини буття людини; дослідженні різних спільнот на предмет їх можливості бути продуцентами, а також носіями, себто суб’єктами культури; встановленні співвідношення культури та світогляду. В результаті формується системне бачення щодо сучасної культури, ключових її ознак, а також ідеалів та ієрархії цінностей. Стаття може послугувати додатковим імпульсом особливо для тих, хто не знаходить задовільні відповіді на ті чи інші питання в розрізі традиційних теорій і тлумачень ключових феноменів світу.

Запропоноване у статті бачення обраного предмету дослідницької цікавості та супутніх йому феноменів стало можливим, окрім іншого, завдяки опорі на ідеї та думки, закарбовані в текстах, що репрезентують філософське мистецтво. Зокрема йдеться про світові шедеври літературної творчості, а також езотеричної літератури, у т. ч. українського авторства, приміром, спадкоємців етнічної світоглядно-технологічної системи "Спас". Саме звернення до останніх сприяло розширенню світоглядних горизонтів автора статті. Відтак, окрім іншого, покликання цієї статті за задумом автора полягає у сприянні розширенню меж сприйняття дійсності читачами, подоланню ними залежності від стереотипів, сформованих і підтримуваних системою в актуальному стані.

Посилання

Balabuha, Andrei. (2005). Kogda vrut uchebniki istorii. Proshloye, kotorogo ne bylo [When booksof historylie. The pastthat was not be]. Iauza, Eksmo; Moskva (in Russian).

Bibliya [Biblia]. London. The Bath Press. Avon (in English).

Kaluha, V. F. (2018). "Konstruktsiya" lyudyny z tochky zoru funktsionalʹnoho pidkhodu do rozriznennya yiyi kolektyvnoho ta indyvidualʹnoho nachal ["Construction" of Human on the Basis of the Functional Approach to Differentiate Collective and Individual Origins]. Filosofiia publichnogo upravlinnia. Naukovo-praktychnyi zhurnal. № 2, 13-19 (inUkrainian).

Kaluha, V. F. (2018a). Osnovy svitovoyi polityky: navchalʹnyy posibnyk [Fundamentals of worldpolitics: a text book]. Kyiv: Editorial and Publishing Department of NULES of Ukraine (in Ukrainian).

Kaluha, V. F. (2014). Znannya yak rezulʹtat aktyvnosti lyudyny, osoblyvosti yoho nabuttya i veryfik atsiyi [Knowledgeas a result of human activity, features of itsacquisition and verification]. Humanitarnistudii. Zbirnyk naukovykh prats. Vypusk 23. Kyiv:Vydavnycho-polihrafichnyi tsentr "Kyivskyi universytet", 27-37 (in Ukrainian).

Kant, I. (1994). Kritika chistogo razuma [The Critique of Pure Reason]; per. N. Losskii. Moskva: Mysl (in Russian).

Kozlovets, M. A. (2009). Fenomen natsionalʹnoyi identychnosti: vyklyky hlobalizatsiyi [The phenomenon of national identity: challenges of globalization]: Monograph. Zhytomyr: Vyd-vo ZHDU im. I. Franka (in Ukrainian).

Mircha, Eliade. (2001). Mefistofelʹ i androhen [Mephistopheles and androgen]. Kyiv: Vydavnytstvo Solomiyi Pavlychko "Osnovy" (in Ukrainian).

Trach, Yu. V. (2018). Virtualizatsiya osvity yak yavyshche suchasnoyi kulʹtury [Virtualization of educationas a phenomenon of modern culture]. Culture and artin the modern orld. № 19, 164-173 (in Ukrainian).

Hidegger M. (1998). Prolegomeny k istorii ponyatiya vremeni [Prolegomenato the history of the concept of time]. Tomsk: Vodolej. 383 р. (in Russian).

James, Paul; Magee, Liam; Scerri, Andy; Steger, Manfred (2015). Urban Sustainability in Theory and Practice: Circles of Sustainability. London: Routledge (in English).

Kiyosaki, Robert. (2007). Rich Dad Poor Dad – Published by Time Warner Books UK.

Rein, Raud (2016). Meaningin Action: Outline of an Integral Theory of Culture. Cambridge: Polity (in English).

Sorrells, Kathryn (2015). Intercultural Communication: Globalization and Social Justice. Los Angeles: Sage (in English).

Velkley, Richard L. (2002). "The Tension in the Beautiful: On Culture and Civilization in Rousseau and German Philosophy". Being after Rousseau: philosophy and culture in question. Chicago: University of Chicago Press,11-30 (in English).

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-12-19

Номер

Розділ

СОЦІАЛЬНА ФІЛОСОФІЯ