НЕООРТОДОКСАЛЬНИЙ ДИСКУРС У ПРОТЕСТАНТСЬКІЙ ТЕОЛОГІЇ
DOI:
https://doi.org/10.35433/PhilosophicalSciences.1(91).2022.136-144Ключові слова:
неоортодоксія, теологія, протестантизм, глобалізація, христологія, сотеріологіяАнотація
Післявоєнна духовна криза європейського суспільства призвела до руйнації системи моральних і релігійних цінностей. Смисложиттєве спустошення спричинило поширення песимістичних настроїв відносно достовірності суджень людського розуму та перебудови суспільства на засадах соціальної справедливості. В умовах секуляризації здійснюються активні пошуки побудови такої моделі християнства, яка б гармоніювала із сучасним світом. Утверджуючи свободу світогляду та право на поглиблення раціонального осмислення трансцендентної сутності, протестантизм продукує неоортодоксальну теологію, яка визначила основні уявлення про автентичність і мораль людини на основі її екзистенції. Метою статті є осмислення специфіки неоортодоксії як релігійного феномену і її значення в поступі сучасної релігійно-філософської антропології та христології.
У процесі дослідження поглядів представників неортодоксальної теології була використана феноменологічна методологія релігієзнавчого аналізу в площині систематизації неоортодоксальних доктрин різних протестантських мислителів, який передбачає розгляд її в єдності та різноманітті соціальних виявів. Структурно-функціональний метод знайшов відображення у процесі порівняння антропологічних, христологічних та сотеріологічних концепцій у вченнях теологів як засадничих для процесу еволюцію протестантизму.
Новий погляд на духовні надбання попередніх поколінь і набуття ними впорядкованого розмаїття стають для людини осенсуванням самоідентифікації. Забезпечення сталості в процесах буттєвих перетворень стало можливим завдяки екзистенційному осмисленню основних векторів людської суб’єктивності. Зумовлюючи потребу суспільства до внутрішнього відродження, неортодоксія, як напрямок протестантської думки, запропонував реконструкцію ідей, які відповідали суспільним запитам. Військові події в Україні, суспільні катаклізми, економічний, політичний та духовний занепад у багатьох країнах сучасного світу актуалізує необхідність пошуку втрачених смислів у межах християнської традиції.
Посилання
Grenc, S. (2011). Bogoslovie i bogoslovy HH veka: uchebnik [Theology and Theologians of the 20th Century: A Textbook]. per. s angl. O. Rozenberg. Cherkassy: [b. i.] (in Ukrainian).
Ocherk dogmatiki. Lekcii, prochitannye v Universitete Bonna v letnij semestr 1946 goda [Essay on Dogmatics. Lectures Delivered at the University of Bonn During the Summer Term of 1946]. (1997). SPb.: Aletejja (in Russian).
Sokolovs`ky`j, O. (2018). Xry`stologiya: evolyuciya doktry`ny`: monografiya [Christology: Evolution of Doctrine: Monograph]. Zhy`tomy`r: Vy`d-vo Yevenok O. O. (in Ukrainian).
Shepetyak, O. (2014). Try`nitarne bogoslov'ya Karla Barta i Karla Ranera [The Trinitarian Theology of Carl Bart and Carl Raner]. Visny`k Dnipropetrovs`kogo universy`tetu. Seriya : Filosofiya. Sociologiya. Politologiya, 24 (2), 118–124 (in Ukrainian).
Shepetjak, O. (2014). Shkoly i napravlenija sovremennoj religioznoj mysli v nemeckojazychnom prostranstve [Schools and Directions of Modern Religious Thought in the German-Speaking Space]. Vlast' i obshhestvo (Istorija, Teorija, Praktika), 4 (32), 5–20 (in Ukrainian).
Shy`manovy`ch, A. (2022). Biblijna ekzegety`ka Karla Barta: Monografiya [Biblical exegesis of Karl Barth: Monograph]. Cherkasy`: Vy`davecz` Oleksandr Tretyakov (in Ukrainian).
Shy`manovy`ch, A. (2020). Rady`kal`ny`j xry`stocentry`zm bogoslovs`koyi ekzegezy` Karla Barta [Radical Christocentrism of Karl Barth's theological exegesis]. Evropský filozofický a historický diskurz, Praha, 6 (1), 177–185 (in Ukrainian).
Stasyuk, L. (2014). Ortodoksiya u xry`sty`yanstvi: protestants`ky`j vy`mir: monografiya [Orthodoxy in Christianity: the Protestant dimension: Monograph]. Zhy`tomy`r. derzh. un-t im. Ivana Franka. Zhy`tomy`r: Yevenok O. O. (in Ukrainian).
Tillich, P. (1972). A History of Christian Thought: From Its Judaic and Hellenistic Origins to Existentialism; edited by Carl E. Braaten. New York: Simon and Schuster (in English).
Krotov, K. (2016). Teologiya yak antropologiya u filosofiyi neoprotestanty`zmu [Theology as anthropology in the philosophy of neo-protestantism.]. Aktual`ni problemy` filosofiyi ta sociologiyi, 9, 50–54 (in Ukrainian).
Dankany`ch, A. (2016). Paul` Ty`lly`x y` Karl Bart: pereosmыsleny`e tey`zma [Paul Tillich and Karl Barth: Rethinking Theism]. Filosofiya i politologiya v konteksti suchasnoyi kul`tury`, 1, 58–66 (in Ukrainian).
Reijnen, A. (2009). Tillich’s Christology. Cambridge companion to Paul Tillich: edited by Russell Re Manning. Cambridge: Cambridge University Press, 56–73 (in English).
Enns, P. (2003). Pidruchny`k z bogoslov'ya [Textbook of Theology]. Per. z angl. L`viv: Blagovisny`k Galy`chy`ny` (in Ukrainian).
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
a) Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
b) Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
c) Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).