ОСОБИСТІСТЬ VERSUS ЗАГАЛ У ХУДОЖНІЙ РЕЦЕПЦІЇ ЛЕСІ УКРАЇНКИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.35433/PhilosophicalSciences.1(91).2022.87-95

Ключові слова:

філософія неоромантизму, націотворення, людина – нація, митець - пророк, воля, честь, слава

Анотація

У статті встановлено, що важливою засадою філософії українського неоромантизму є романтична тенденція осмислення мистецтва як сакрального акту, що спроможний згуртувати і підняти на боротьбу. У статті окреслено неоромантичну модель розуміння ролі митця у процесах націєтворення. Неоромантичне трактування Лесею Українкою поета як охоронця чи опікуна духовних скарбів тяжіє до гайдеґґерівського визначення людини як пастуха буття. У створенні поетесою образів-символів простежуються дотримання принципів концепції прометеїзму, принципів індивідуалізму Ф. Ніцше, Г. Ібсена. принципу мужнього оптимізму Л. Стивенсона.

Обґрунтовано, що перебуваючи у стані конфлікту між "субстанційністю" та "зовнішнім" світом, герої "Вавилонського полону" і "Оргії" опиняються перед дилемою екзистенційного вибору подальшого вектору творчої діяльності. Й Елеазар, й Антей здійснюють вибір на користь національного обов’язку, підпорядковуючи йому творчу свободу. У художньо-філософській концепції Лесі Українки пріоритет належить концепту волі, що потрактовується на засадах шопенгаурівського волюнтаризму.

У контексті структурно-функціонального аналізу доведено, що воля функціонує на двох рівнях: по-перше, воля кожного свідомого патріота спрямовується назовні (тобто на боротьбу за визволення з-під іноземного гніту), і, по-друге, в глибину власного єства (придушення жадоби слави в серці). Погляди мисткині базовані також на ідеї, що митець спроможний змінити інертну, в-собі-сущу етнічну масу, й перетворити її на для-себе-сущу націю, що в свою чергу сприятиме формуванню нового суспільства – "союзу самостійних особистостей". У такий спосіб неоромантизм Лесі Українки стає орієнтиром українського державотворення, проголошує дихотомічну єдність "Я-самості" та "Ми-цілісності", у якій органічно поєднуються особистісна та природно-духовна складові як індивідуального "Я", та і національного "Ми". Для Лесі Українки вдосконалення себе, піднесення свого буття на вищий рівень проектується не на егоцентричну мету, а має альтруїстичні цілі (прометеївський дух).

Посилання

Dontsov, D. (2003). Tuha za heroichnym: Postati ta idei literaturnoi Ukrainy [Longing for the heroic: Figures and ideas of literary Ukraine]. Kyiv: Veselka. (in Ukrainian).

Shumylo, N. (2003). Pid znakom natsionalnoi samobutnosti. [Under the sign of national identity]. Kyiv: Zadruha. (in Ukrainian).

Huk, O. (2000). Zahublenist ukrainskoi liudyny ХХ stolittia v interpretatsii M. Shlemkevycha [The lostness of the Ukrainian man of the 20th century in thein terpretation of M. Shlemkevych]. Naukovi zapysky Ternopilskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu imeni Volodymyra Hnatiuka. Seriia: Filosofiia. № 5. S. 20-23. (in Ukrainian).

Horskyi, V. (2001). Filosofiia v ukrainskii kulturi: (metodolohiia ta istoriia). Filosofski narysy [Philosophy in Ukrainian culture: (methodology and history). Philosophical essays]. Kyiv: Tsentrpraktychnoifilosofii. (in Ukrainian).

Lesia, Ukrainka. (1978) Tvory u 12-ty tomakh. [Works in 12 volume] T. 10. Kyiv: Naukova dumka. (in Ukrainian).

Panchenko, V. (1998) Budynok z khymeramy. Tvorchist Volodymyra Vynnychenka 1900 – 1920 rr. u yevropeiskomu literaturnomu konteksti. [House with Chimeras. The creativity of Volodymyr Vinnichenko 1900-1920 in the European literary context]. Kirovohrad. (in Ukrainian).

Sartr, Zh-P. (2001). Buttia i nishcho: narys fenomenolohichnoi ontolohii [Being and Nothingness: An Essay on Phenomenological Ontology]. Kyiv: Vyd-vo Solomii Pavlychko "Osnovy". (in Ukrainian).

Zabuzhko, O. (1992) Filosofiia ukrainskoi idei: Frankivskyi period. [The philosophy of the Ukrainian idea: the Frankish period]. Kyiv. (in Ukrainian).

Kozak, S. (1992) Neoromantyzm Lesi Ukrainky. [Lesya Ukrainka's neo-romanticism.Visnyk NAN Ukrainy, 5, 31-37. (in Ukrainian).

Haievska, O. (2005). Typolohiia neoromantyzmu Yosany Akiko, Lesi Ukrainky ta Uily Keser [Typology of neo-romanticism by Yosana Akiko, LesyaUkrainka and Uila Keser]: dys… kand. filoloh. nauk: 10.01.05 / Kyivskyi natsionalnyi un-tim. Tarasa Shevchenka. Kyiv. (in Ukrainian).

Krylovets, A. (2005). Ukrainska literatura pershykh desiatyrich ХХ stolittia: filosofski problemy. [Ukrainian literature of the first decades of the 20th century: philosophical problems]. Ternopil: Navchalna knyha – Bohdan. (in Ukrainian).

Yurchuk, O. (2014). Resentyment chy bunt? (na prykladi obrazu Anteia z "Orhii" Lesi Ukrainky). [Resentment or rebellion? (on the example of the image of Antey from "Orgy" by LesiaUkrainka)] Slovoi Chas. № 6. S. 57-61. (inUkrainian).

Yurkevych, P. (2001). Istoriia filosofii prava. Filosofiia prava. Filosofskyi shchodennyk. [History of the philosophy of law. Philosophy of law. Philosophical diary] Kyiv: Vyd-voim. OlenyTelihy. (in Ukrainian).

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-08-30

Номер

Розділ

ФІЛОСОФСЬКА АНТРОПОЛОГІЯ ТА ФІЛОСОФІЯ КУЛЬТУРИ