Я-КОНЦЕПЦІЯ ФІЛОСОФА В ІСТОРІЇ ФІЛОСОФІЇ ТА СУЧАСНІ РЕАЛІЇ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.35433/PhilosophicalSciences.2(90).2021.144-155

Ключові слова:

responsibility, метафізична теорія особистості, закон найменування, знеособлена парадигма буття людини, особистісна парадигма буття людини, відповідальність

Анотація

У статті досліджено місце і роль філософії і філософа в суспільстві від Платона до сучасності. Виокремлено дві основні тенденції. Перша орієнтувала філософів на соціальну активність (Платон, Вольтер, І. Кант, Й. Фіхте, К. Маркс, М. Бердяєв, Х. Ортега-і-Гассет), а друга – сформувалася у постмодерну епоху і обмежувалася лише гносеологічною активністю (М. Горкгаймер, Ж. Дельоз і Ф. Гваттарі, Ж. Деррида,М. Мерло-Понті та ін.). Друга традиція призвела філософію до кризи (постмодерної невизначеності), а людську спільноту до антрополого-глобальної катастрофи. Сформульовано метафізичну теорію особистості, яка дозволяє, з одного боку, трактувати буття як конфлікт знеособленого й особистісного начал, а з другого, – все називати своїми іменами. Людина в процесі свого становлення може пройти такі ступені розвитку: залежна особистість, посередня особистість, зріла особистість і геній, а може зупинитися на нижчих ступенях розвитку. Духовне відродження людської спільноти залежить від переосмислення філософами поглядів на людину і своє призначення. Обґрунтовано Я-концепцію філософа як органічну єдність внутрішніх якостей і суспільних функцій, які він має виконувати в суспільстві в сучасних умовах.  Філософ має реалізовувати у суспільстві такі функції: діагноста, законодавця, вихователя і методолога. До виконання таких функцій здатний лише філософ, який сягає ступеня зрілої особистості. Функція діагноста вимагає від філософа все називати своїми іменами: "Хто є хто?" і "Що є що?". Філософ як законодавець має бути ініціатором нових законів, спрямованих на подолання недоліків знеособленого суспільства. Філософ як вихователь мусить бути втіленням зрілої особистості, дбати про формування критичної маси особистостей у суспільстві та орієнтувати людину й суспільство на пріоритет духовного над матеріальним. Філософ-методолог має визначити систему понять, механізми подолання знеособленого буття і формування особистісних засад буття. Філософи мають бути концептуальними персонажами суспільного буття в умовах антрополого-глобальної катастрофи.

Посилання

. Berdiaev, N. A. (2003). Dukh y realnost [Spirit and reality]. Moskva: AST; Kharkov: Folyo (in Russian).

Berdiaev, N. (1990). Fylosofyia neravenstva [Philosophy of inequality]. Moskva: YMA-press (in Russian).

Hehel, H. V. F. (1935). Fylosofyia prava [Philosophy of law]. Moskva, Lenynhrad: Hos. sots.-ekonom. yzd-vo (in Russian).

Horkhaimer. M. (2006). Krytyka instrumentalnoho rozumu [Critique of the instrumental mind]. Kyiv: PPS-2000 (in Ukrainian).

Husserl, E. (1996). Kryza yevropeiskoho liudstva i filosofiia [The crisis of European humanity and philosophy]. Kyiv: Vakler (in Ukrainian).

Delёz, Zh, Hvattary, F. (1998). Chto takoe fylosofyia? [What is philosophy?]. Moskva, Sankt-Peterburg, Aleteiia (in Russian).

Derrida, Zh. (1994). Pozytsii [Positions]. Kyiv: Kobza (in Ukrainian).

Yonas, H. (2004). Pryntsyp otvetstvennosty. Opyt etyky dlia tekhnolohycheskoi tsyvylyzatsyy [The principle of responsibility. Ethics Experience for Technological Civilization]. Moskva: Airys-press (in Russian).

Kant, Y. (1965). Krytyka praktycheskoho razuma [Criticism of practical reason]. Moskva: Mysl (in Russian).

Kant, Y. (1980). Traktaty y pysma [Treatises and Letters]. Moskva: Nauka (in Russian).

Kushakov, Yu. V. (2006). Narysy z istorii nimetskoi filosofii Novoho chasu [Essays on the history of modern German philosophy]. Kyiv (in Ukrainian).

Mamardashvyly, M. (1990). Kak ya ponymaiu fylosofyiu [How I understand philosophy]. Moskva: Prohress (in Russian).

Marks, K. (1959). Tezy pro Feiierbakha [Theses about Feuerbach]. Kyiv: Derzh. vyd-vo polit. lit. URSR (in Ukrainian).

Merlo-Ponty, M. (1991). Ynterviu [Interview]. Moskva: Lohos. Fylosofsko-lyteraturnyi zhurnal (in Russian).

Nytsshe, F. (1990). Avtobyohrafyia (ESSE NOMO). Po tustoronu dobra y zla [Autobiography (ESSE NOMO). On the other side of good and evil]. Moskva: SYRYN (in Russian).

Orteha-і-Hasset, Kh. (1991). Chto takoe fylosofyia? [What is philosophy?]. Moskva: Nauka (in Russian).

Platon (2005). Derzhava [State].Kyiv: Osnovy (in Ukrainian).

Popper, K. (2007). Vse liudy fylosofy: Kak ya ponymaiu fylosofyiu; Ymmanuyl Kant – fylosof Prosveshchenyia [All people are philosophers: How I understand philosophy; Immanuel Kant is a philosopher of the Enlightenment]. Moskva: LKY (in Russian).

Sabadukha, V. O. (2019). Metafizykasuspilnoho ta osobystisnoho buttia [Metaphysics of social and personal existence]: monohrafiya. Ivano-Frankivsk: IFNTUNH (in Ukrainian).

Fykhte, Y. (1995). Sochynenyia. Raboty 1792–1801 [Compositions. Works 1792-1801]. Moskva: Ladomyr (in Russian).

Shlemkevych, M. (2000). Sutnist filosofii [The essence of philosophy]. Ukrayinsʹkyy kulʹturolohichnyy alʹmanakh Khronika 2000. Vyp. 37–38. Kyiv (in Ukrainian).

Shtraus, L. (2000). Vvedenye v polytycheskuiu fylosofyiu [Introduction to Political Philosophy]. Moskva: Lohos, Praksys (in Russian).

Epshtein, M. N. (2001). Fylosofyia vozmozhnoho [The philosophy of the possible]. Sankt-Peterburg: Aleteiia (in Russian).

Yunh, K. H. (1996). Struktura psykhyky y protsess yndyvyduatsyy [The structure of the psyche and the process of individuation]. Moskva: Nauka (in Russian).

Yaspers, K. (1999). Vopros o vynovnosty [The question of guilt]. Moskva: Prohress (in Russian).

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-12-09

Номер

Розділ

ІСТОРІЯ ФІЛОСОФІЇ