СВОБОДА ВОЛІ У МЕТАФІЗИЧНОМУ ТА МОДЕРНОМУ ДИСКУРСІ
DOI:
https://doi.org/10.35433/PhilosophicalSciences.2(90).2021.87-93Ключові слова:
метафізика, дискурс, свобода волі, людське буттяАнотація
У статті артикулюється увага, що метафізика безперечно є однією з найскладніших галузей наукового знання. Донині довкола предмету метафізики тривають наукові дискусії. Власне філософська спільнота ХVII сторіччя постала перед необхідністю навести лад у метафізиці, яку ототожнювали з онтологією. Р. Гокленіус та Й. Клауберг визначили онтологію як науку про суще як суще. Зокрема Г. Лейбніц також веде мову про онтологію, а не метафізику. Х. Вольф запропонував розуміти онтологію синонімом першої філософії (metaphysica generalis). Таким чином метафізику розмежували на загальну та спеціальну. Загальнаметафізика опиралася на традиції схоластики середньовічної доби та німецької класичної метафізики (Schul philosophie). Х. Вольф вказує на те, що предметом спеціальної метафізики є Бог, душа та світ. Отже, питання свободи волі потрапило у царину спеціально їметафізики. Дискусія щодо свободи волі з новою силою розгорілася наприкінці ХХ століття, яка була пов’язана з низкою експериментальних досліджень Б. Лібета, який дійшов висновку, що мозок швидше на долі мілісекунд вирішує діяти, перш ніж людина прийме свідоме рішення вжити заходів. Відтак припустили, що свобода волі - це ілюзія. Наукове співтовариство виявилося не зовсім підготовлене до такого висновку, оскільки метафізичний дискурс свободи волі уможливив формування репрезентативної та дискурсивної семантики європейського життєсвіту та культури,спонукаючи розгортанню солідарної мисленнєво-дискурсивної та логічної матриці, артикулюючись у властивих їм естетичному досвіді з його провідними сенсами та перцептивними орієнтаціями. Труднощі такого рішення полягають у тому, що донині нейрофізіологи суголосно з психологами піддають сумніву метафізичний дискурс свободи волі. Відтак виникає слушне питання: "Як бути у такій ситуації"?
Посилання
Kayku M. (2017). Maybutnye rozumu. Naukovi sproby osyahnuty, vdoskonalyty i pidsylyty intelekt [The Future of the Mind: The Scientific Quest to Understand, Enhance, and Empower the Mind] [Tekst]; per. z anhl. A. Kam'yanetsʹ. Lʹviv : Litopys [inUkrainian].
Namias, E. "Scientific Research. Neurosciences. Is there free will in humans?"; https://intalent.pro/article/cushchestvuet-li-svoboda-voli-u-cheloveka.html (accessed 14.06.2020).
Swaab, D. (2017).We Are Our Brains: A Neurobiography of the Brain, from the Womb to Alzheimer's, Family Leisure Club, Kharkiv. 23–108 (in Ukrainian).
Svendsen, L. Fr. H. (2016). Filosofiya svobody [Philosophy of liberty]; per. z norvezʹk. Lʹviv: Vyd-vo Anetty Antonenko; Kyiv, Nika-Center (in Ukrainian).
Libet, B. (1999). "Do We Have Free Will?", Journal of Consciousness Studies, Vol. 6, N. 8–9, 47– 56.
Mele, A. R. (2006). "Free Will: Theories, Analysis, and Data", in Pockett S., Banks W. P. and Gallagher S., JG (Ed.), Does Consciousness Cause Behavior, The MIT Press, Cambridge, 190–196.
Kharris, S. (2015). "Svoboda voli, kotoroy ne sushchestvuyet" ["Free will, which does not exist"]: https://esquire.ru/archive/6514-sam-harris/(accessed: 25.04.2020).
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
a) Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
b) Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
c) Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).