ХАРИЗМА, ПОРЯДОК ФОРМУВАННЯ ТА ЛЕГІТИМНІСТЬ ВЛАДИ В КОЧОВИХ ІМПЕРІЯХ ЄВРАЗІЇ
DOI:
https://doi.org/10.35433/PhilosophicalSciences.2(90).2021.75-86Ключові слова:
знеособлення харизми, кланова держава, неоднозначність порядку спадкоємності, кочова імперія, Євразія, Монгольська імперіяАнотація
Спираючись на концепції Макса Вебера про "знеособлення харизми" та "кланову державу", стаття розробляє теоретичне пояснення короткого терміну життя кочових імперій Внутрішньої Євразії, в яких переважають кочівники. Століттями внутрішньо євразійські кочівники існували у формі дезагрегованих племінних спільнот. Тільки харазматичний лідер міг встановити централізовану ієрархічну владу, об'єднати степових жителів та мобілізувати їх для військових походів у пошуках багатства і слави. Однак через скрутність життя правителів персоніфікований харизматичний авторитет не міг тривати після його смерті. Одним із можливих рішень цієї проблеми була інституціоналізація знеособленого харизматичного авторитету в державі клану, в якій члени правлячої лінії обирали нового правителя. Щоб така традиція стала інституціолізованою, імперський двір повинен був дотримуватися усталеного зразка. Але у більшості імперій, де домінують кочівники, цього не сталося. Безлія факторів втручалися в упорядковані процеси спадкоємства, перетворюючи їх на тривали міжрелігійні періоди, повні невизначеності та насильства. З кожним новим поколінням непослідовність порядків правонаступництва підривала королівський авторитет. У поєднанні з наростаючими геополітичними викликами зменшена легітимність правителів провокувала жорсткі міжусобні конфлікти та сприяла падінню імперій, в яких домінували кочівники. Детальний історичний аналіз розпаду Монгольської імперії дає емпіричні докази, що підтверджують цей аргумент. Довговічність постномадських політик Зовнішньої Євразії (наприклад, Арабського халіфату) пояснюється інституціоналізацією різного типу харизматичної спільноти, зокрема релігійної. Як державна інтеграційна сила, трансцендентальна релігія (тобто іслам), що сповідується арабами, була більш ефективною, ніж примус, який практикують монголи.
Посилання
Rogers, D. (2012). “Inner Asian States and Empires: Theories and Synthesis” // Journal of Archeological Research 20:205–56 (in English).
May, T. (2019). The Mongols. New York: Arc Humanities Press (in English).
Turchin, P. (2003). Historical Dynamics: Why States Rise and Fall. Princeton, NJ: Princeton University Press (in English).
Collins, R. (1978). Long-Term Social Change and the Territorial Power of States.
Research in Social Movements, Conflicts, and Change,1, 1-34(in English).
Weber, M. (1968). Economy and Society. Berkeley, CA: University of California Press (in English).
Sneath, D. (2007). The Headless State; Aristocratic Orders, Kinship Society, and Misrepresentations of Nomadic Inner Asia. New York: Columbia University Press (in English).
May, T. (2018). The Mongol Empire. Edinburgh: Edinburgh University Press (in English).
Hope, M. (2016). Power, Politics, and Tradition in the Mongol Empire and the Ilkhanate of Iran. Oxford: Oxford University Press (in English).
Skrynnikova, T. (2013). Kharizma i Vlast in Epokhu Chingis-Khana [Charisma and Power in the Era of Genghis-Khan]. Saint-Petersburg: Eurasia.
Hall, T. (2005). Mongols in World-System History. Social Evolution & History,4(2),89–118 (in English).
Barfield, T. (1989). The Perilous Frontier: Nomadic Empires and China. Cambridge, MA: Basil Blackwell (in English).
Allsen, T. (1994). The Rise of the Mongolian Empire and Mongolian Rule in North China. The Cambridge History of China, Volume 6: Alien Regimes and the Border States, 907-1368, edited by Herbert Franke and Dennis Twitchett. Cambridge, UK: Cambridge University Press (in English).
Rossabi, M. (1988). Khubilai Khan: His Life and Times. Berkeley, CA: University of California Press (in English).
Mann, M. (1986). The Sources of Social Power. Vol. I: A History of Power from the Beginnings to AD 1760. Cambridge, UK: Cambridge University Press (in English).
Dabashi, H. (1989). Authority in Islam: From the Rise of Muhammad to the Establishment of the Umayyads. New Brunswick, NJ: Transaction Publishers (in English).
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
a) Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
b) Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
c) Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).