КОНФЕСІЙНИЙ ПЛЮРАЛІЗМ ЯК ФЕНОМЕН СУЧАСНОСТІ: СВІТОВИЙ ТА УКРАЇНСЬКИЙ КОНТЕКСТ
DOI:
https://doi.org/10.35433/PhilosophicalSciences.2(90).2021.40-51Ключові слова:
віросповідання, конфесія, десекуляризація, мультикультуральне суспільство, поліконфесійність, релігійний плюралізм, християнствоАнотація
У статті розглянуто поліконфесійність як соціальний феномен людства, охарактеризовано особливості й тенденції розвитку релігійного різноманіття в світі та Україні, розкрито роль релігійного плюралізму в реалізації свободи совісті. Починаючи з XVII сторіччя, коли проголошується й реалізується принцип свободи совісті, поліконфесійність стає ідеєю цивілізованого співіснування релігій і церков. Зазначені тенденції знаходять свій вияв в соціально-політичному житті сучасних суспільств. Спираючись на методику класичного еволюціонізму, запропоновану представником британської школи соціології та філософії релігії Г. Спенсером, неоеволюціонізму американського антрополога Дж. Стюарта та конвергентних процесів в релігійному житті українського науковця Е. Мартинюка, розглянуто та проаналізовано сутність поліконфесійності в соціумі: а) еволюція соціуму – від однорідності до різноманітності; б) консолідація та диференціація суспільств; в) культура та соціально-географічні особливості; г) конвергентні процеси соціуму. Звернено увагу на факти поліконфесійності та конвергенції в світі і на теренах України, що зумовлено еволюційно-історичним станом та соціально-політичними умовами країни. Цей феномен є еволюційною моделлю сучасного суспільства, яка має тенденції до формування гетерогенності соціуму, флуктуацій від інтеграції до диференціації, пристосування до природних умов, мультивекторності. На основі історичного підходу та аналітичних викладок наведено факти зближення поліконфесійності і мультикультуральності та спрогнозовано подальші перспективи їх існування. Зазначено, що явище поліконфесіональності, яке має місце і в суспільствах, де проголошуються державні релігії, часто веде до існування і постійного виникнення нових релігійних течій. Поліконфесійність нерідко продукує міжконфесійні непорозуміння й конфлікти, що може бути каталізатором нових течій та напрямів. Визначені детермінанти, а також проаналізовані фактори, які сприяють чи перешкоджають здійсненню свободи совісті в сучасному українському поліконфесійному соціумі. Констатовано, що хоча поняття "свободи віросповідання", "мультикультурализму", "релігійного різноманіття" сьогодні значною мірою є реалізованими в більшості сучасних суспільств, однак їх необхідно постійно підтримувати та зміцнювати. Особливу роль в цьому належить науковцям, які обґрунтовують теоретичні засади мультикультурного, поліконфесійного буття суспільства.
Посилання
Yelensky, V. E. Religiya v global'noy politike: konets ХХ – nachalo ХХІ veka [Religion in global pokitics late ХХ – early ХХІ century]. Access mode: http: //www.religiopolis.org/documents/3292-ve-elenskij-religija-v-globalnojpolitike-konets-hh-nachalo-hhi-vekov.html (Last accessed: 10.08.2021).
Dokumenty Druhoho Vatykansʹkoho Soboru. Konstytutsiyi, dekrety, deklaratsiyi [Documents of the Second Vatican Council. Konstytutions, decrees, declarations]. (1996). Lʹviv: Svichado (in Ukrainian).
Habermas, J. (2006). Religion in the Public Sphere // European Journal of Philosophy. Vol. 14. № 1.
Gold, O. (2012). Amerycanizacia kak convergentny process v religioznoy zhizny sovremennosty: socialno-philosophsky aspect [Americanization as a converdent process in the religious life of modern society: socio-Philosophical aspekt]: Dis. candidate. Philosophy. 09.00.03 / Gold Olga. Odessa (in Ukraine).
Khlevov, A. A. (2016). Anglo-saksonskaya runicheskaya nadpis' iz ostrovnogo Yevangeliya i rannego srednevekovogo mul'tikul'turalizma [Anglo-Saxon Runic Inscription from the Island Gospel and Medieval Multiculturalism]. Nauchnyy vestnik Kryma, 4 (4) (in Ukrainian).
Malakhov, V. S. Letnyakov D. E. (2019). Rossiyskoye gosudarstvo v konfessional'noy sfere, ili natsional'nyye osobennosti sekulyarizma [The Russian state in the confessional sphere, or national characteristics of secularism]. Mir Rossii. Т. 28. № 4 (in Russian).
The Desecularization of the World. (1999). Resurgent religion and World Politics. Ed. Berger P. L. Washington, D. C.
Hurd E. S. Narratives of de-secularization in international relations [Electronic resours]/ Elizabeth Shakman Hurd. // Intellectual History Review. 2017. N27. Access mode: http://faculty.weas.northwestern.edu/Elizabeth Shakman Hurd/publications _file s/ Narratives%20of% 20secularization%20in%20international%20relations.pdf (Last accessed: 12.08.2021).
Yelensky, V. (2013). Velyke povernennya: relihiya u hlobalʹniy politytsi ta mizhnarodnykh vidnosynakh kintsya ХХ – pochatku ХХІ stolittya [The Great Retum Religion in global Pokitics and International Relations in the late ХХ – early ХХІ century]. Lʹviv: Vyd-vo UKU (in Ukrainian).
Rykër, P. (2002). Istoriya i istina [History and truth]; Per. s fr. Sankt-Peterburg.: Aleteyya (in Russian).
D'Suza, Dinesh. (2015). Amerika: Kakim by byl mir bez neye? [America: Imagine a World without Her?]; per. s angl. Yulii Dementiyenko. Moskva: OOO Izd-vo "AST" (in Russian)
Malakhov, V. (2000). Kul'turnyy plyuralizm versus mul'tikul'turalizm [Cultural pluralism versus multiculturalism]. Logos. № 5-6. Access mode: http://www.ruthenia.ru/logos/number/2000_5_6/2000_5-6_01.htm (Last accessed: 12.08.2021) (in Russian).
Arystova, A. Polikonfesiynistʹ yak fenomen suchasnosti: Ukrayina i svitovyy kontekst [Polyconfessionalism as a modern phenomenon: Ukraine and the word context]. Access mode: https://www.filosof.com.ua/Jornel/M_55/Aristova.htm (Last accessed: 10.08.2021).
Rybachuk, M. F., Utkin, O. I., Kyryushko, M. I. (1995). Natsionalʹne vidrodzhennya i relihiya [National revival and religion]. Kyyiv: Asotsiatsiya "Ukrayina" (in Ukrainian).
Yarotsʹkyy, P. L. (2013). Relihiyeznavstvo: pidruchnyk [Religious Studies: textbook]. Kyyiv: Kondor-Vydavnytstvo (in Ukrainian).
Etnokonfesiyna polityka v Ukrayini v 90-kh rokakh ХХ st.: rehionalʹni osoblyvosti i zakonomirnosti [Ethno-confessional politicy in Ukraine in the 90x of the ХХ century regional features and patterns]/ IPiEND im. I. F. Kurasa NAN Ukrayiny. № 1 (in Ukrainian).
Konstytutsiya Ukrayiny (1997). [Constitution of Ukraine]. Kyyiv. Access mode: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/v0a7p710-07#Text (Last accessed: 02.08.2021). (in Ukrainian).
Kozlovets, N. A. (2021). Religioznyy plyuralizm kak fundament svobody sovesti: ukrainskiy kontekst [Religious Pluralism as the Foundation of Frefdom of Conscience: Ukrainian Context]. Religiya i obshchestvo – 15 : sbornik nauchnykh statey / pod obshch. red.: V. V. Starostenko, O. V. D'yachenko, E. V. Starostenko. Mogilev : MGU imeni A. A. Kuleshova (in Belarus).
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
a) Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
b) Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
c) Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).