МЕТОДОЛОГІЧНІ ЗАСАДИ АНАЛІЗУ КАТЕГОРІЇ ОРТОДОКСІЇ У ДИСКУРСІ РЕЛІГІЄЗНАВЧИХ ДИСЦИПЛІН ВИЩОЇ ШКОЛИ
DOI:
https://doi.org/10.35433/PhilosophicalSciences.2(90).2021.30-39Ключові слова:
методологія, релігієзнавство, філософія, богослов’я, ортодоксія, доктрина, цінностіАнотація
У статті розкрито процес формування у межах християнства категорії ортодоксії, яка претендує не лише на особливу істину окремих віросповідних концепцій, а й стає світоглядним імперативом, що обумовлює теоретичний аналіз осягнення її змісту як загальної християнської, так і однієї з основних категорій релігієзнавства. На основі філософсько-методологічних принципів розглянуто питання візії християнської ортодоксії, репрезентованої у вигляді окремих ідей і систематизованих концепцій у процесах духовно-практичного перетворення світу в соціокультурних реаліях європейського суспільства. Проведено аналіз інкорпорації ідей і концептів перманентного гуманізму як культурного явища і філософського вчення у християнську ортодоксію із врахуванням здобутків сучасної гуманітарної методології.
Особлива увага у дослідженні сконцентрована на розкриті феномену ортодоксії у межах філософсько-релігієзнавчої та теологічної думки. Важливою складовою цього напряму є обґрунтування особливостей ортодоксії і її сталості при наявності інваріантних змістовних структур чи функціональної схематики і способів її інкультурації не лише у смислових, а й у територіально-часових координатах. Врахування цих особливостей дозволяє зберегти термінологічний зміст ортодоксії, широко застосовувати у сенсі істинної, ідентичної початковому розумінню визначеної філософсько-релігієзнавчої або теологічної ідеї, позиції, утвердженої авторитетними мислителями або релігійно-церковними структурами для безперечного виконання адептами різних конфесійних відгалужень релігій чи богословських шкіл.
Встановлено, що на підвалинах релігійної парадигми вибудовуються концептуально-смислові структури, в яких допускаються гетерогенні дефініції ортодоксії у різних контекстах. Християнське вираження ортодоксії насамперед аналізується богословами і означає істинність, неухильне дотримання засад віровчення. Застосування категорії «ортодоксія» у християнстві поділяється на його трактування як характеристики самого християнства так і кожного із його напрямків.
Посилання
Kant, Je. (1994). Kritika chistogo razuma [Criticism of Pure Mind].Per. s nem. N. Losskogo sveren i otredaktirovan C. G. Arzakanjanom i M. I. Itkinym. Moskva: Mysl'Retrieved from:http://philosophy.ru/library/sochineniya-v-6-ti-tomakh-t-3/(last accessed: 04.09.2021) (in Russian).
Gordijchuk, O. (2021). Mental`nist` u dobuglobalizaciyi [Mentalityin the Day of Globalization]: monografiya. Zhy`tomy`r, Vy`d-vo "NOVOgrad" (inUkrainian).
Sokolovskyi, O., Kobetyak, A. (2021). Religious Dimensions of Anti-Trinitarianism in the Projection of the Spiritual Progress of Society. Occasional Papers on Religion in Eastern Europe, 41 (5), 27–43(in English).
Avery`ncev, S. (2007). Sofiya-Logos [Sofia-Logos]. Slovny`k. 3-e vy`dannya. K.: DUX I LITERA(in Ukrainian).
Spirago, F., Clarke, R. (1899). The catechismexplained: anexhaustive exposition of the Christianreligion, withspecial referenceto the present state of society and the spiritof the age. New York, Cincinnati: Benzigerbrothers (in English).
Schaff, P. (1919). The Creeds Of Christendom, with a Historyand Critical Notes. Volume ІІ: The Greek and Latincreeds, withtranslations. New York, London: Harper&bros (in English).
Bulgakov, S. (1994). Pravoslavnye: Prazdniki i posty. Bogosluzhenie. Treby. Raskoly, eresi, sekty. Protivne hristijanstvu i pravoslavju uchenie. Zapadnye hristianskie verospovedanija. Sobory Vostochnoj, Russkoj i Zapadnoj Cerkvej [Orthodox: HolidaysandPosts. Worship. Requires. Splits, Heresy, Sects. Anti-Christianity and Orthodox Doctrine. Western Christian Breaking. CathedralsofEastern, Russian and Western Churches]. Moskva: Sovremennik (in Russian).
Malinovskij, N. (2014). Ocherk pravoslavnogo dogmaticheskogo bogoslovija [Essay of Orthodox Dogmatic Theology]. Ch. 1. Moskva: Direkt-Media (in Russian).
Sociologicheskijj enciklopedicheskij slovar'. (2000). [Sociological Encyclopedic Dictionary]. Moskva: INFRA(in Russian).
Mak-Kim, D. (2004). Vestminsterskij slovar' teologicheskih terminov: per. s angl [Westminster Dictionary of Theological Terms: translated from English]. Moskva: Respublika (in Russian).
Stasyuk, L. (2014). Ortodoksiya u xry`sty`yanstvi: protestants`ky`jvy`mir: Monografiya [Orthodoxyin Christianity: ProtestantDimension: Monograph]. Zhy`tomy`r: Vy`davecz`Yevenok O.O. (in Ukrainian).
Sokolovskyi, O., Kobetiak, A., Melnychuk, M., Chaplinska, O. (2021). Reconstruction of the Religious Paradigmin the Modern Globalized World. WISDOM,18 (2), 153–160 (in English).
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
a) Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
b) Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
c) Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).