БІБЛІЙНІ МОТИВИ У НЕОМІФОЛОГІЇ ПОСТАПОКАЛІПТИЧНОГО ЖАНРУ КІНО ХХІ СТОЛІТТЯ: "СОСНИ"
DOI:
https://doi.org/10.35433/PhilosophicalSciences.1(89).2021.158-167Ключові слова:
символічне виробництво та обмін, есхатологічні погляди, постапокаліптичний світ, біблійні мотиви, неоміфологія, добро і зло, есхатологічна міфологема, апокаліптичний наратив, страх смертіАнотація
У статті розглядається есхатологічна модель постапокаліптичного світу, запропонована творцями фільмів постапокаліптичного жанру. Поділ жанру на апокаліптичний та постапокаліптичний умовний, зроблений на основі сюжетних ліній, які або завершуються апокаліптичною подією, або розпочинаються з неї.
Аналіз неоміфології постапокаліптичного світу проводиться через призму біблійних мотивів як самої основи постапокаліптичної неоміфології. Неоміфологія як сукупність взаємопов’язаних символічних оповідей (міфів) постапокаліптичної реальності розглядається в межах "есхатологічної міфологеми" сучасної культурно-релігійної традиції.
Для більш детального аналізу було обрано серіал "Сосни" (2014-2016), оскільки у ньому відображено модель майбутнього суспільства у постапокаліптичному світі на основі використання ряду біблійних мотивів і схожих сюжетних ліній. Зауважено, що образ постапокаліптичного світу, відображений у фільмі "Сосни", є втіленням постцивілзаційного етапу розвитку, коли людське суспільство повністю себе вичерпує. Проєкт відродження існування homo sapiens sapiens у постапокаліптичному світі Вейворд Пайнс містить у собі цілий ряд мотивів "апокаліптичної міфологеми" (знищення людства, смерть і воскресіння, земля обітована, свобода волі людини, заборонений плід з дерева пізнання добра і зла, освячена богом влада лідера, жертвоприношення, братовбивство, кровозмішення, бог і повстання проти його волі, пророк і обраний для спасіння народ), укоріненої у традицію релігійно-культурної системи сучасної цивілізації. Універсальність їх образно-міфологічної біблійної символіки підходить для артикулювання важливих екзистенційних питань (співвідношення людини і суспільства, добра і зла, самотності і колективізму, особистого щастя і загального блага, відповідальності і безвідповідальності за долю інших, збереження і втрати людяності), що постають перед людством у кризові часи і визначають вектор подальшого розвитку.
Посилання
Polishchuk, O. (2018). Artistic Myth and its Interpretations of Cultural Heritage of the Eastern European Countries in the Popular Animated Films of the Post-Soviet Period. Future Human Image, Vol. 10, 62-69.
Moon, Hyong-jun, The Post-Apocalyptic Turn: a Study of Contemporary Apocalyptic and Post-Apocalyptic Narrative (2014). Theses and Dissertations. 615. [Electronic resource]. Access mode: https://dc.uwm.edu/etd/615 (last accessed: 16.05.2021)
Bendle, Mervyn F. Bendle (2005). The Apocalyptic Imagination and Popular Culture. The Journal of Religion and Popular Culture. Vol.11, No 1, 1-1. doi.org/10.3138/jrpc.11.1.001.
Renner, Karen J. (2012). The Appeal of the Apocalypse. Literature Interpretation Theory, 23:203–211. DOI: 10.1080/10436928.2012.703599
Wallis, J. (2008). Celling the End Times: The Contours of Contemporary Rapture Films. The Journal of Religion and Popular Culture. Vol.19, No 1, 2-2. doi.org/10.3138/jrpc.19.1.002]
Mogilevich, M. N. (2009). Apokalipsicheskie predstavleniya v evropejskoj kul'ture ХХ veka [Apocalypsical presentation in European culture XX century] Author's abstract. dis. to Social Science. PhD: special. 24.00.01 "Theory and History of Culture". St. Petersburg. 20 p. (in Russian)
Bolle Kees W. Myth. Encyclopaedia Britannica [Electronic resource]. Access mode: https://www.britannica.com/topic/myth (last accessed: 16.05.2021)
The Holy Bible: King James Version. Uhrichsville Ohio. Barbour Publishing inc., 2013.
Vityuk, I. (2015). Strakh pered smertyu yak peredumova eskhatolohichnykh viziy [Fear of death as a prerequisite for eschatological visions]. Ukrainian Polish studies. Issue 12, 3–10 (in Ukrainian).
Kiryachok, M. (2016). Viziyi apokalipsysu v ukrayins'komu postmodernist·s'komu romani [The vision of the Apocalypse in the Ukrainian postmodern novel]. Dissertation for the degree of a candidate of philological sciences. Zhytomyr. 195 p. (in Ukrainian).
Reiter, J. Survival and Life in ‘Wayward Pines’. [Electronic resource]. Access mode: https://christandpopculture.com/survival-and-life-in-wayward-pines/ (last accessed: 16.05.2021)
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
a) Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
b) Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
c) Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).