БІБЛІЙНІ МОТИВИ У НЕОМІФОЛОГІЇ ПОСТАПОКАЛІПТИЧНОГО ЖАНРУ КІНО ХХІ СТОЛІТТЯ: "СОСНИ"

Автор(и)

  • І. Вітюк Житомирський державний університет імені Івана Франка, Житомир, Україна, Ukraine http://orcid.org/0000-0002-2998-6323

DOI:

https://doi.org/10.35433/PhilosophicalSciences.1(89).2021.158-167

Ключові слова:

символічне виробництво та обмін, есхатологічні погляди, постапокаліптичний світ, біблійні мотиви, неоміфологія, добро і зло, есхатологічна міфологема, апокаліптичний наратив, страх смерті

Анотація

У статті розглядається есхатологічна модель постапокаліптичного світу, запропонована творцями фільмів постапокаліптичного жанру. Поділ жанру на апокаліптичний та постапокаліптичний умовний, зроблений на основі сюжетних ліній, які або завершуються апокаліптичною подією, або розпочинаються з неї.

Аналіз неоміфології постапокаліптичного світу проводиться через призму біблійних мотивів як самої основи постапокаліптичної неоміфології. Неоміфологія як сукупність взаємопов’язаних символічних оповідей (міфів) постапокаліптичної реальності розглядається в межах "есхатологічної міфологеми" сучасної культурно-релігійної традиції.

Для більш детального аналізу було обрано серіал "Сосни" (2014-2016), оскільки у ньому відображено модель майбутнього суспільства у постапокаліптичному світі на основі використання ряду біблійних мотивів і схожих сюжетних ліній. Зауважено, що образ постапокаліптичного світу, відображений у фільмі "Сосни", є втіленням постцивілзаційного етапу розвитку, коли людське суспільство повністю себе вичерпує. Проєкт відродження існування homo sapiens sapiens у постапокаліптичному світі Вейворд Пайнс містить у собі цілий ряд мотивів "апокаліптичної міфологеми" (знищення людства, смерть і воскресіння, земля обітована, свобода волі людини, заборонений плід з дерева пізнання добра і зла, освячена богом влада лідера, жертвоприношення, братовбивство, кровозмішення, бог і повстання проти його волі, пророк і обраний для спасіння народ), укоріненої у традицію релігійно-культурної системи сучасної цивілізації. Універсальність їх образно-міфологічної біблійної символіки підходить для артикулювання важливих екзистенційних питань (співвідношення людини і суспільства, добра і зла, самотності і колективізму, особистого щастя і загального блага, відповідальності і безвідповідальності за долю інших, збереження і втрати людяності), що постають перед людством у кризові часи і визначають вектор подальшого розвитку.

Посилання

Polishchuk, O. (2018). Artistic Myth and its Interpretations of Cultural Heritage of the Eastern European Countries in the Popular Animated Films of the Post-Soviet Period. Future Human Image, Vol. 10, 62-69.

Moon, Hyong-jun, The Post-Apocalyptic Turn: a Study of Contemporary Apocalyptic and Post-Apocalyptic Narrative (2014). Theses and Dissertations. 615. [Electronic resource]. Access mode: https://dc.uwm.edu/etd/615 (last accessed: 16.05.2021)

Bendle, Mervyn F. Bendle (2005). The Apocalyptic Imagination and Popular Culture. The Journal of Religion and Popular Culture. Vol.11, No 1, 1-1. doi.org/10.3138/jrpc.11.1.001.

Renner, Karen J. (2012). The Appeal of the Apocalypse. Literature Interpretation Theory, 23:203–211. DOI: 10.1080/10436928.2012.703599

Wallis, J. (2008). Celling the End Times: The Contours of Contemporary Rapture Films. The Journal of Religion and Popular Culture. Vol.19, No 1, 2-2. doi.org/10.3138/jrpc.19.1.002]

Mogilevich, M. N. (2009). Apokalipsicheskie predstavleniya v evropejskoj kul'ture ХХ veka [Apocalypsical presentation in European culture XX century] Author's abstract. dis. to Social Science. PhD: special. 24.00.01 "Theory and History of Culture". St. Petersburg. 20 p. (in Russian)

Bolle Kees W. Myth. Encyclopaedia Britannica [Electronic resource]. Access mode: https://www.britannica.com/topic/myth (last accessed: 16.05.2021)

The Holy Bible: King James Version. Uhrichsville Ohio. Barbour Publishing inc., 2013.

Vityuk, I. (2015). Strakh pered smertyu yak peredumova eskhatolohichnykh viziy [Fear of death as a prerequisite for eschatological visions]. Ukrainian Polish studies. Issue 12, 3–10 (in Ukrainian).

Kiryachok, M. (2016). Viziyi apokalipsysu v ukrayins'komu postmodernist·s'komu romani [The vision of the Apocalypse in the Ukrainian postmodern novel]. Dissertation for the degree of a candidate of philological sciences. Zhytomyr. 195 p. (in Ukrainian).

Reiter, J. Survival and Life in ‘Wayward Pines’. [Electronic resource]. Access mode: https://christandpopculture.com/survival-and-life-in-wayward-pines/ (last accessed: 16.05.2021)

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-09-03

Номер

Розділ

RELIGIOUS STUDIES