ПРИНЦИП ПРИХОВАННЯ ЯК ФІЛОСОФСЬКА МОВА МАНІХЕЙСТВА
DOI:
https://doi.org/10.35433/PhilosophicalSciences.1(89).2021.67-75Ключові слова:
нова метафізика, маніхейство, фармакон, діферанс, Кефалайя, символічне виробництво та обмінАнотація
У статті розглядається концепт маніхейського фармакону як окремої філософської концепції. Маніхейське вчення в сучасній академічній традиції розглядається виключно з позиції релігієзнавчого вивчення. Проте символічна структура маніхейських трактатів, простір метафори, принципово відрізняється від європейської метафізики. Основним принципом існування маніхейства як системи знань є образність і гра смислів. У європейській метафізиці ці поняття позбавлені філософського авторитету, тоді як для східної традиції це основний маркер філософського дискурсу. Це навмисна "втеча від грецького логосу", представлена в інших формах філософування і конструювання реальності. У статті проаналізовано сферу розбіжностей між класичною філософською традицією епохи еллінізму та принципом формування "етичної фізики" у маніхейській традиції. Головною особливістю цієї системи є принцип мерехтливої реальності, прихованої за системою дуальних опозицій. Таким чином, вся філософська система являє собою простір гри і фармакону, спрямованого на зняття стану дифферансу і набуття початкової цілісності.
Контакт зі світом істини – маніхейська фармакологія. Вона є лікувальною для тих, хто звертається до неї через вчителя, і руйнівною для тих, хто контактує до неї особисто. Взаємодія зі світом розсіювання – це гра, поняття, дискредитоване у європейській метафізиці. Сприйняття чи несприйняття фармакону, слідування за вчителем чи отримання "радості від життя" – це мультифункціональна гра. Це "розгадування" або розпізнавання справжньої сутності буття схоже на читання маніхейських трактатів, коли читач змушений розгадувати стромати автора.
Посилання
Alexander of Lycopolis, Contra manichaeos (1869). The writings of Methodius, Alexander of Lycopolis, Peter of Alexandria, and several fragment. Ed. W.R. Clark, Edinbourhg: T. & T. Clark. URL: https://catalog.hathitrust.org/Record/007701471 (Last accessed: 15.02.2021)
Baur, F.C. (1973). Der manichäische Religionssystem nach den Quellen neu untersucht und entwickelt. Tübingen: C.F. Ostander, 1831 (reprint Hildesheim).
De Buhn, J.D. (2015). Am I a Christian? The Individual at the Manichaean - 31 Christian Interface. Group identity and religious individuality it late antiquity. Ed. E. Rebillard, Washington: The Catholic University of America Press.
Handelman, S. (1983). Slayers of Moses: The Emergence of Rabbinic Interpretation in Modern Literary Theory. New York: SUNY Press.
Lagarde, P. A. (1859). Titi Bostreni conta Manichaeos libri quatour syriace. Berlin.
Widengren G. (1983). Manichaeism and its Iranian background. The Cambridge History of Iran [Ed. by E. Yartasher], 3(2), 96-990.
Widengren, G. (1961). Mani und der Manichäismus. Stuttgart: W. Kohlhammer Verlag.
Hegel, G.W.F. (2000). Fenomenologiya dukha [Phänomenologie des Geistes]. Moscow: Nauka (in Russian)
Derrida, J. (2007). Disseminacziya [La Dissémination]. Ekaterinburg: U-Faktoriya (in Russian)
Derrida, J. (2000). Pis`mo i razlichenie [L'ecriture ella difference]. Moscow: Akademicheskij proekt (in Russian)
Kefalajya. (1998). Moscow: Izdatel`skaya firma Vostochnaya literatura» RAN (in Russian)
Kovel`man, A., Gershovich, U. (2016). Sokry`toe i yavlennoe v Talmude. Ocherki nefilosofskogo my`shleniya na iskhode antichnosti [Hidden and Revealed in the Talmud. Essays on non-philosophical thinking at the end of antiquity]. Moscow: Indrik (in Russian)
Pirkei Avot. E-resource. Access mode https://web.archive.org/web/20090901001434/http://www.chassidus.ru/library/avot/index.htm (Last accessed: 15.02.2021) (in Russian).
Ricoeur, P. (2008) Konflikt interpretaczij: ocherki o germenevtike [Le Conflit des interprétations] Moscow: Academicheskij projekt (in Russian)
Svetlov, R.V. (1996). Antichny`j neoplatonizm i aleksandrijskaya e`kzegetika [Ancient Neoplatonism and Alexandrian exegesis] (in Russian). Saint-Petersburg: Izdatel’stvo SPbGU (in Russian)
Khosroev, A.L. (2007). Istoriya manikhejstva, еkzegetika [History of Manichaeism]. Saint-Petersburg: Filologicheskij fakul`tet SPbGU (in Russian)
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
a) Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
b) Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
c) Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).