ЦИФРОВА РИТОРИКА В РЕКЛАМІ: ФІЛОСОФСЬКІ РОЗДУМИ НА МЕЖІ СВОБОДИ ТА ПЕРЕКОНАННЯ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.35433/PhilosophicalSciences.2(98).2025.106-121

Ключові слова:

цифрова риторика, реклама, свобода, алгоритмічна детермінація, персоналізація, етика діалогу, феноменологія технології, герменевтика цифрового досвіду, критичне мислення

Анотація

У статті здійснено філософську експлікацію феномену цифрової риторики в контексті рекламних практик. Основоположна антиномія між алгоритмічною детермінацією та суб’єктною автономією артикулюється як конститутивна для сучасного комунікативного простору. Розкрито трансформацію риторичного трикутника "оратор – повідомлення – аудиторія" у складну констеляцію взаємодій, де технологічні системи перетворюються з медіаторів на активних агентів комунікації. Крізь методологічну призму феноменології, герменевтики та критичної теорії артикулюється вплив цифрової реклами на темпоральність досвіду та модальності суб’єктивації. Аналізується гайдеггерівська концептуалізація технології як "поставу" (Gestell) та її імплікації для розуміння цифрових практик переконання. Продемонстровано, що персоналізовані алгоритми генерують дискретний досвід, що радикально відрізняється від бергсонівської "живої тривалості" (durée), фрагментуючи переживання часу на серію миттєвих задоволень. Етичні імплікації алгоритмічної персоналізації досліджено з позицій левінасівського поняття "обличчя Іншого" та кантівського категоричного імперативу. Обґрунтована теза, що цифрова реклама створює фундаментальну епістемічну асиметрію та інструменталізує суб’єкта, редукуючи його до набору даних. Розподілена відповідальність у складних соціотехнічних системах концептуалізується як етична апорія, що вимагає нових модальностей морального мислення. Запропоновано концепцію "діалогічної цифрової риторики" в габермасівському сенсі, що передбачає перехід від стратегічної комунікації до комунікативної дії, орієнтованої на взаєморозуміння. Постулюється необхідність розвитку критичної цифрової герменевтики як форми філософської практики, спрямованої на збереження рефлексивної дистанції щодо алгоритмічно опосередкованого досвіду. Зазначено, що цифрова риторика в рекламі втілює фундаментальні парадокси сучасності, де прагнення до автентичності співіснує з її комодифікацією, а індивідуальність конструюється алгоритмічно, що відкриває простір для критичного переосмислення свободи в епоху цифрової гегемонії.

Посилання

Arendt, H. (1963). Eichmann in Jerusalem: A Report on the Banality of Evil. New York: Viking Press (in English).

Asch, S. (1951). Effects of Group Pressure upon the Modification and Distortion of Judgments. In: Guetzkow, H. (Ed.). Groups, Leadership and Men. Pittsburgh: Carnegie Press. P. 177–190 (in English).

Barthes, R. (1981). Camera Lucida: Reflections on Photography. Transl. by R. Howard. New York: Hill and Wang (in English).

Baudrillard, J. (1994). Simulacra and Simulation. Transl. by S. F. Glaser. Ann Arbor: University of Michigan Press (in English).

Bauman, Z. (2000). Liquid Modernity. Cambridge: Polity Press (in English).

Benjamin, W. (1999). The Work of Art in the Age of Its Technological Reproducibility. In: Jennings, M. W., Doherty, B., Levin, T. Y. (Eds.). The Work of Art in the Age of Its Technological Reproducibility, and Other Writings on Media. Cambridge: Belknap Press of Harvard University Press. P. 19–55, 251–252 (in English).

Bergson, H. (1910). Time and Free Will: An Essay on the Immediate Data of Consciousness. Transl. by F. L. Pogson. London: Swan Sonnenschein & Co. (in English).

Buber, M. (1970). I and Thou. Transl. by W. Kaufmann. New York: Charles Scribner’s Sons (in English).

Deleuze, G. (1994). Difference and Repetition. Transl. by P. Patton. New York: Columbia University Press (in English).

Deleuze, G., Guattari, F. (1983). Anti-Oedipus: Capitalism and Schizophrenia. Transl. by R. Hurley, M. Seem, H. R. Lane. Minneapolis: University of Minnesota Press (in English).

Eco, U. (1989). The Open Work. Cambridge: Harvard University Press

Eyman, D. (2015). Digital Rhetoric: Theory, Method, Practice. Ann Arbor: University of Michigan Press (in English).

Foucault, M. (1988). Technologies of the Self. In: Martin, L. H., Gutman, H., Hutton, P. H. (Eds.). Technologies of the Self: A Seminar with Michel Foucault. Amherst: University of Massachusetts Press. P. 16–49 (in English).

Foucault, M. (2008). The Birth of Biopolitics: Lectures at the Collège de France, 1978-1979. Ed. by M. Senellart, transl. by G. Burchell. New York: Palgrave Macmillan (in English).

Fromm, E. (1941). Escape from Freedom. New York: Farrar & Rinehart

Gadamer, H.-G. (2004). Truth and Method. 2nd ed. Transl. by J. Weinsheimer, D. G. Marshall. London: Continuum (in English).

Goldhaber, M. (1997). The Attention Economy and the Net. First Monday. Vol. 2. № 4. URL: https://doi.org/10.5210/fm.v2i4.519 (last accessed: 18.08.2025) (in English).

Habermas, J. (1984). The Theory of Communicative Action. Vol. 1: Reason and the Rationalization of Society. Transl. by T. McCarthy. Boston: Beacon Press (in English).

Heidegger, M. (1962). Being and Time. Transl. by J. Macquarrie, E. Robinson. New York: Harper & Row (in English).

Heidegger, M. (1977). The Question Concerning Technology and Other Essays. Transl. by W. Lovitt. New York: Harper & Row (in English).

Husserl, E. (1982). Ideas Pertaining to a Pure Phenomenology and to a Phenomenological Philosophy. Transl. by F. Kersten. The Hague: Kluwer Academic Publishers (in English).

Jameson, F. (1991). Postmodernism, or, The Cultural Logic of Late Capitalism. Durham: Duke University Press (in English).

Jonas, H. (1984). The Imperative of Responsibility: In Search of an Ethics for the Technological Age. Chicago: University of Chicago Press (in English).

Kant, I. (1996). Groundwork of the Metaphysics of Morals. In: Gregor, M. J. (Ed. & Transl.). Practical Philosophy. Cambridge: Cambridge University Press. P. 37–108 (in English).

Lacan, J. (1977). Écrits: A Selection. Transl. by A. Sheridan. New York: W. W. Norton & Company (in English).

Latour, B. (1992). Where Are the Missing Masses? The Sociology of a Few Mundane Artifacts. In: Bijker, W. E., Law, J. (Eds.). Shaping Technology/Building Society: Studies in Sociotechnical Change. Cambridge: MIT Press. P. 225–258 (in English).

Levinas, E. (1969). Totality and Infinity: An Essay on Exteriority. Transl. by A. Lingis. Pittsburgh: Duquesne University Press (in English).

Levinson, P. (2013). New New Media. New York: Routledge (in English).

Luhmann, N. (2000). The Reality of the Mass Media. Stanford: Stanford University Press (in English).

Lyotard, J.-F. (1988). The Differend: Phrases in Dispute. Transl. by G. Van Den Abbeele. Minneapolis: University of Minnesota Press (in English).

Lyotard, J.-F. (1984). The Postmodern Condition: A Report on Knowledge. Transl. by G. Bennington, B. Massumi. Minneapolis: University of Minnesota Press (in English).

Merleau-Ponty, M. (1962). Phenomenology of Perception. Transl. by C. Smith. London: Routledge (in English).

Noble, S. (2018). Algorithms of Oppression: How Search Engines Reinforce Racism. New York: New York University Press (in English).

Pariser, E. (2011). The Filter Bubble: What the Internet Is Hiding from You. New York: Penguin Press (in English).

Ricoeur, P. (1991). From Text to Action: Essays in Hermeneutics, II. Transl. by K. Blamey, J. B. Thompson. Evanston: Northwestern University Press (in English).

Ricoeur, P. (1981). Hermeneutics and the Human Sciences: Essays on Language, Action and Interpretation. Ed. and transl. by J. B. Thompson. Cambridge: Cambridge University Press (in English).

Sartre, J.-P. (1956). Being and Nothingness: An Essay on Phenomenological Ontology. Transl. by H. E. Barnes. New York: Philosophical Library (in English).

Simon, H. (1971). Designing Organizations for an Information-Rich World. In: Greenberger, M. (Ed.). Computers, Communications, and the Public Interest. Baltimore: The Johns Hopkins Press. P. 37–72 (in English).

Virilio, P. (1986). Speed and Politics: An Essay on Dromology. Transl. by M. Polizzotti. New York: Semiotext(e) (in English).

Weil, S. (2002). The Need for Roots: Prelude to a Declaration of Duties Towards Mankind. Transl. by A. Wills. London: Routledge (in English).

Welsch, W. (1996). Transculturality – The Puzzling Form of Cultures Today. In: Featherstone, M., Lash, S. (Eds.). Global Modernities. London: Sage Publications. P. 194–213 (in English).

Žižek, S. (2006). The Parallax View. Cambridge: MIT Press (in English).

Zuboff, S. (2019). The Age of Surveillance Capitalism: The Fight for a Human Future at the New Frontier of Power. New York: Public Affairs (in English).

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-11-10

Номер

Розділ

СОЦІАЛЬНА ФІЛОСОФІЯ